کد خبر: ۲۷۲۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۳
رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: چنانچه در زمان بیماری به دنبال متخصص می گردیم امروز نیازمند شورای پزشکی برای اقتصاد ایران هستیم.
به گزارش تجارت آنلاین، کاظم جلالی عصر جمعه در همایش بررسی اقتصاد مقاومتی در دوران پساتحریم افزود: دنیای امروز دنیای رقابت است و مبنای قدرت اقتصاد است.
وی ادامه داد: با توجه به منابع غنی موجود در کشور، این سووال مطرح است که چرا چنین وضعیتی داریم، امروز بسیاری از کشورها که منابع غنی زیرزمینی کمتری دارند یا به کل فاقد آن هستند؛ وضعیتشان بهتر از ماست.
رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: کره جنوبی با 50 میلیون جمعیت، دو هزار و 27 میلیارد دلار و کشور چین با یک میلیارد و 370 میلیون جمعیت چهار هزار و 800 میلیارد دلار ذخیره ارزی دارند ، بنابر این باید جواب سووال اساسی را پیدا کنیم.
جلالی گفت: نیازمند این هستیم که به مسائل عمیق تر بنگریم و باید سهم تحریم و غیر تحریم را از یکدیگر تفکیک کنیم. آیا نمی شد پرونده کشور به شورای امنیت نمی رفت؟
وی افزود: در هشت سال گذشته، کشور به لحاظ درآمد نفتی سهم قابل توجهی را به دست آورد ولی سرانجام این شد که در سال 91 رشد اقتصادی کشور منفی شد.
رییس مرکز پژوهش های مجلس اضافه کرد: امروز دولت در عرصه های اقتصادی بزرگ شده است و شاهد هستیم که در سال 90 هزینه های جاری کشور 880 هزار میلیارد ریال بود و امروز این هزینه ها به 167 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.
جلالی با اشاره به اینکه شاید سئوال شود که دولت فعلی این مسائل را نمی داند، اظهار داشت: آنقدر گرفتاری برای دولت ایجاد شده است که در اول هر ماه دولت برای پرداخت یارانه ها عزا می گیرد.
وی افزود: در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی 17 موضوع در زمینه قانون گذاری برای کشور استخراج گردیده که یکی از آنها ایرادات وارده بر نظام بودجه ریزی، اصلاح نظام بانکی و قانون انتصابات در کشور است.
جلالی گفت: باید به سمتی برویم، همانطور که جنگ را در دوران دفاع مقدس با اعتماد به مردم اداره کردیم، اقتصاد را هم از حالت دستوری خارج کنیم و خصوصی سازی جدی گرفته شود.
وی اضافه کرد: بسیاری از افراد می خواهند سرقت امید کنند، چراکه در بحث برجام به گونه ای عمل کردند که مناسب نبود و امروز نیازمند شادابی، امید و اتکاء مردم هستیم.
رییس مرکز پژوهش های مجلس گفت: امیدوارم همه در کنار هم قرار گیرند و راهکارهای اقتصادی و دقیق برای اقتصاد کشور را مبتنی بر سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ارائه کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر: