کد خبر: ۲۷۵۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۴
هفته آینده محقق می شود؛
جمهوری اسلامی ایران در هفته های گذشته مرکز دیپلماسی انرژی و رفت و آمد هیات های نفتی و اقتصادی کشورهای مختلف بوده است. انتظار می رود با سفر هفته آینده مقام های ارشد دولت های پاکستان و یونان به تهران توافق های نفتی با این کشورها نهایی شود.
در جریان این سفرها، مذاکره های متعددی درباره چگونگی مشارکت ایران با شرکت های بین المللی انجام می شود و تلاش هایی برای بازکردن گره هایی که در سال های گذشته ناگشوده باقی مانده بود، صورت می گیرد.

**سفر وزیر نفت پاکستان به تهران
ساخت خط لوله صادرات گاز ایران به پاکستان در بخش پاکستانی چندین سال است که پیشرفتی ندارد و قرار است هفته آینده با سفر وزیر نفت این کشور به تهران تعیین تکلیف شود.
شاهد خاقان عباسی وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان هفته آینده به دعوت بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران به تهران می آید تا درباره تکلیف ساخت این خط لوله مذاکره کنند.
امیرحسین زمانی نیا معاون امور بین الملل وزیر نفت در این باره گفت: در این سفر، افزون بر موضوع خط لوله صادرات گاز ایران به این کشور، درباره سایر مسائل مورد علاقه دو طرف نیز گفت وگوهایی انجام خواهد شد.
معاون وزیر نفت ایران با بیان اینکه چین علاقه مند به مشارکت در احداث خط لوله صادراتی گاز ایران به پاکستان در خاک این کشور است، ابراز امیدواری کرد این قرارداد هر چه زودتر به مرحله اجرا برسد و گاز ایران به این کشور صادر شود.
براساس قراردادی که سال 1387 میان ایران و پاکستان به امضا رسید باید تا دسامبر سال 2014 میلادی گاز ایران به پاکستان ارسال می شد.
کار ساخت بخشی از خط لوله که در خاک ایران قرار دارد سال گذشته به پایان رسید، اما اسلام آباد تاکنون از ساخت این خط لوله در خاک خود خودداری کرده است و در 21 اسفندماه سال 1391 ساخت نمادین این خط لوله را کلنگ زنی کرد.
طرح احداث خط لوله صلح در سال 1990 مطرح شد و قرار بود، احداث این خط لوله که گاز ایران را به پاکستان و هندوستان منتقل می کرد، پیام آور صلح و دوستی در شبه قاره باشد. با توجه به اینکه توافق شده بود هند و پاکستان برای تامین امنیت این خط لوله، اختلافات خود را کاهش دهند، این خط لوله انتقال گاز به خط لوله صلح موسوم شد.
بر اساس این توافق، ایران متعهد می شد تا مدت 25 سال، گاز خود را با قیمت توافقی به هند و پاکستان بفروشد. همچنین پیشنهادهایی برای پیوستن ترکمنستان و قطر به ایران برای تامین گاز طبیعی این پروژه بزرگ مطرح شده بود که در عمل هیچ کدام از این ایده ها تحقق نیافت.
اختلاف های دیرینه دهلی نو و اسلام آباد، فشارهای آمریکا و چانه زنی بر سر قیمت گاز از جمله مسایلی بوده که اجرایی شدن این پروژه را به تعویق انداخته است.
در سال های اخیر نیز اسلام آباد با طرح این ادعا که به دلیل تحریم، امکان تامین منابع مالی ساخت این خط لوله وجود ندارد، از احداث آن خودداری کرده است.

** تسویه بدهی و از سرگیری صادرات نفت به یونان
تهران یکشنبه هفته آینده (١٨ بهمن ماه) میزبان الکسیس چیپراس نخست وزیر یونان است که مذاکره با مقام های نفتی کشورمان یکی از اهداف سفر وی عنوان شده است.
در سفری که به تازگی مسئولان ارشد نفتی ایران به یونان انجام دادند، تفاهمنامه ای میان دو کشور در زمینه پرداخت بدهی این کشور و شرکت هلنیک پترولیوم و همچنین خرید نفت این کشور اروپایی از ایران امضا شد که هفته آینده در تهران نهایی خواهد شد.
پالایشگاه های یونان از جمله شرکت هلنیک پترولیوم در گذشته از خریداران ثابت و سنتی نفت خام ایران بودند.پس از تشدید تحریم ها، این کشور ناچار به توقف خرید نفت از ایران شد. 
با لغو تحریم ها، یونان تمایل خود را برای خرید نفت از ایران اعلام کرد و در نهایت پس از سفر هیاتی از وزارت نفت ایران به آتن در دی ماه گذشته ، درباره جزئیات واردات دوباره نفت از ایران به توافق رسیدند.
شرکت هلنیک پترولیوم، بزرگترین شرکت پالایش نفت در یونان، با دستیابی به این تفاهم، نخستین مشتری اروپایی نفت جمهوری اسلامی پس از پایان تحریم ها شد.
شرکت هلنیک پترولیوم پیش از آغاز تحریم ها ٢٠ درصد از نفت خام مورد نیاز خود را از جمهوری اسلامی تأمین می کرد.
شرکت هلنیک پترولیوم پس از مذاکره با مقام های وزارت نفت ایران در بیانیه ای خطاب به بورس یونان اعلام کرد این شرکت برای آغاز فوری خرید نفت از ایران و همچنین تسویه بدهی های چند میلیون دلاری خود به جمهوری اسلامی، به توافق دست یافته است.
براساس اخبار منتشره در این دیدار برای پرداخت بدهی 500 میلیون یورویی این پالایشگاه به ایران توافق شده است.
منبع:ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: