به گزارش وزارت راه و شهرسازی٬ محمد سعیدنژاد در دیدار با «گراتزیانو دلریو» وزیر زیرساخت ها و حمل و نقل ایتالیا، در توضیح روند ساخت و بهره برداری از بنادر ایران گفت: ساخت زیربناهای بندری ایران معمولا از سوی دولت انجام می شود، اما فعالیت های اجرایی بنادر را بخش خصوصی ایرانی و خارجی در اختیار دارند.
این مقام مسئول افزود: بندر شهید رجایی به عنوان بزرگ ترین بندر ایران، در جوار تنگه هرمز با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه 100 میلیون تن بار قرار گرفته که بزرگترین بندر کانتینری ایران نیز به شمار می رود و قابلیت تبدیل شدن را به «هاب» (قطب) دریایی منطقه دارد.
وی خاطرنشان کرد: جمعیت استفاده کننده از خدمات بندر شهید رجایی افزون بر 400میلیون نفر شامل مردم ایران و کشورهای منطقه است.
سعیدنژاد با توصیف ایران به نقطه تعادل منطقه، تصریح کرد: با گذشت 6 ماه از انجام توافق ایران با کشورهای 1+5، هر هفته نماینده یکی از شرکت های بزرگ کشتیرانی آسیایی و اروپایی به سازمان بنادر و دریانوردی مراجعه و درخواست همکاری با بنادر ایران می کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: صاحبان کالا در زمان تحریم مجبور بودند کالای خود را در بنادر کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس تخلیه و سپس از آنجا به مقصد بنادر ایران، مجددا بارگیری کنند که هزینه بسیار زیادی را به آنها تحمیل می کرد؛ اما امروز کشتی های باری بطور مستقیم در بنادر ایران پهلو می گیرند.
وی ادامه داد: بنادر جنوبی ایران از طریق جاده و ریل به بنادر شمالی متصل هستند و فعالان تجاری ایتالیایی می توانند کالاهای خود را از مسیر ترانزیتی ایران به بنادر کشورهای حاشیه دریای خزر شامل روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان نیز صادر کنند.
این مقام مسئول در خصوص بندر چابهار گفت: هندی ها خواهان سرمایه گذاری در این بندر هستند؛ اما اولویت ما تامین بار و تضمین پهلودهی منظم کشتی ها در این بندر است و توسعه زیرساخت های بندر شهید بهشتی در اولویت بعدی ما قرار دارد.
وی با اشاره به همکاری سازمان بنادر و دریانوردی با شرکت ایتالیایی سازنده اسکله های جدید فاز 2 توسعه بندر شهید رجایی، گفت: شرکت های ایتالیایی خواهان همکاری در اجرای اسکله های فاز 3 توسعه بندر شهید رجایی باید حتما با تکمیل اسناد مناقصه، در مناقصه بین المللی و رقابتی این پروژه حاضر شوند.
** بندرعباس مرکز صادرات کالاهای ایتالیایی به خاورمیانه می شود
در ادامه این نشست گراتزیانو دلریو وزیر امور زیرساخت ها و حمل و نقل ایتالیا بیان داشت: کشورش، ایران را به عنوان شریک راهبردی خود در منطقه برگزیده و با توجه به ثبات سیاسی ـ اقتصادی ایران تلاش دارد تا بنادر کشور ایران را به عنوان مرکز صادرات کالاهای ایتالیایی به خاورمیانه برگزیند.
وی گفت: تبدیل شبه جزیره ایتالیا به مرکز فعالیت های دریایی جنوب اروپا در اصلاحات اقتصادی این کشور برنامه ریزی شده است تا بنادر این کشور به هاب (قطب) دریایی روابط ایتالیا با کشورهای مختلف تبدیل شوند.
دلریو بطور نمونه به همکاری های این کشور با بندر «اریتره» برای تبدیل شدن این بندر به مرکز مبادلات ایتالیا و شمال آفریقا اشاره و تصریح کرد: تلاش داریم تا بندرعباس را به قطب صادرات کالاهای ایتالیایی به خاورمیانه تبدیل کنیم.
این مقام مسئول ایتالیایی ادامه داد: ایتالیا تجارب بسیار ارزنده ای در عرصه های کشتیرانی و بندری از جمله تامین امنیت ترافیک حمل و نقل دریایی از طریق بکارگیری فناوری پیشرفته رهگیری جابه جایی ها در دریا دارد. همچنین این کشور در زمینه تولید نرم افزارهای پیشرفته اتوماسیون مدیریت یکپارچه بنادر، جزو کشورهای پیشرفته دنیا است که کمک بسیار زیادی به افزایش سرعت خدمات اپراتوری در بنادر می کند.
ایتالیا سومین اقتصاد منطقه یورو و دارای یک اقتصاد صنعتی متنوع است. اقتصاد ایتالیا دارای یک بخش صنعتی توسعه یافته در شمال و یک بخش کشاورزی کمتر توسعه یافته و یارانه بگیر در جنوب است که نرخ بیکاری آن نیز بالاتر است.