کد خبر: ۲۸۲۸۴
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵
مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و خاک استان سیستان و بلوچستان گفت، آورد رودخانه هیرمند بر اثر خشکسالی 20 سال اخیر منطقه و تغییر اقلیم، از 6 میلیارد مترمکعب در سال های گذشته به کمتر از یک میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.
محمد اربابی در نشست خبری شرکت های تابعه وزارت نیرو در استان سیستان و بلوچستان در محل دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار، افزود: همین مساله فقط در یک سال گذشته موجب مهاجرت هشت هزار خانوار از این استان به استان ها و مناطق همجوار و حاشیه نشینی در شهرها شده است.
رودخانه هیرمند به شدت پرآب و سیلابی است که در مرز شرقی کشور از خاک افغانستان وارد استان سیستان و بلوچستان می شود و تنها منبع تامین آب این استان است. در بالادست بند «کمال خان» در 65 کیلومتری ورود به ایران حجم آب حدود 96.5 میلیارد متر مکعب گزارش شده که این میانگین بلندمدت سالیانه بوده اما در سالیان اخیر حجم آن به شدت کاهش یافته و در سال های کم آبی سهم ایران از سوی افغانستان دریافت نشده است.
مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و خاک استان سیستان و بلوچستان یادآور شد: حتی پروتکل امضا شده بین ایران و افغانستان مبنی بر تحویل سالیانه 820 میلیون مترمکعب از آب هیرمند توسط افغان ها، پاسخگوی آب مورد نیاز 120 هزار هکتار از اراضی قابل کشت سیستان نیست.
وی طرح انتقال آب با لوله را از طرح های مهمی اعلام کرد که به منظور تامین آب مورد نیاز 46 هزار خانوار استان طراحی شده است.
اربابی افزود: تامین آب کشاورزی به اندازه نیاز آبی یک هکتار زمین کشاورزی برای خانواده ها، در این طرح توسط دولت در دستور کار قرار گرفته است.
25 فروردین ماه سال گذشته، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری اجرای طرح انتقال آب با لوله را در سطح 46 هزار هکتار از اراضی سیستان با تعیین ضرب العجل زمانی سه ساله به مردم سیستان اعلام کرد.
به گفته وی خشکسالی ها موجب افزایش گرد و غبار در منطقه و همچنین افزایش تعداد روزهای بادی از 120 به 180 روز در سال شده و از جمله تاثیرات سوء این مساله افزایش بیماری ها بویژه سل در این استان بوده است.

**کاهش تلفات شبکه برق
'غلامعلی رخشانی مهر' مدیرعامل شرکت توزیع برق استان سیستان و بلوچستان نیز در این نشست خبری گفت، با استفاده از ترانس و کنتورهای متفاوت در شبکه برق یک روستا در زاهدان، تلفات برق به 1.47 درصد تقلیل یافت که این مهم برای نخستین بار در جهان به دست آمده است.
وی به برخی نوآوری ها در پروژه های برق این استان اشاره کرد و گفت: تعویض شبکه برق رسانی بخش «پیشین» از توابع شهرستان سرباز استان سیستان و بلوچستان با توسعه شبکه های 20 کیلو ولت و حذف شبکه های فشار ضعیف، منجر به کاهش تلفات برق از 44 به چهار درصد در این منطقه شده است.
رخشانی مهر در ادامه اظهار داشت: سرعت توسعه شبکه های توزیع و انتقال برق در سطح استان چشمگیر بوده ، به طوری که تا یک دهه پیش فقط 17 هزار کیلومتر شبکه در استان وجود داشت که تا امروز به دو برابر افزایش یافته است.
به گفته مدیرعامل شرکت توزیع برق استان سیستان و بلوچستان، 10 سال پیش فقط 6 هزار و 400 دستگاه ترانس برق در استان موجود بود و امروز به بیش از 20 هزار دستگاه افزایش یافته است.
وی نرخ خاموشی را در این استان کمتر از یک در هزار اعلام کرد که از میانگین کشوری بسیار پایین تر است.
رخشانی مهر با بیان اینکه میانگین تلفات برق در استان سیستان و بلوچستان اکنون به 15.4 درصد رسیده، افزود: برق رسانی به 109 روستای استان برای سال آینده برنامه ریزی شده است.
وی تجهیزات فرسوده، اقلیم سخت منطقه، افت ولتاژ و کمبود آب در برخی مناطق روستایی و مصارف غیرمتعارف برق را از عمده مشکلات صنعت برق در این استان عنوان کرد.
استان سیستان و بلوچستان در شرق جنوب شرقی ایران واقع است. این استان با حدود 180٬726 کیلومتر مربع وسعت مشابه کشور سوریه است و بیش از 11 درصد وسعت ایران را دربرمی گیرد. سیستان شامل زابل و شهرهای اطرافش و بلوچستان دربرگیرنده بقیه شهرها از زاهدان تا چابهار است.
سیستان و بلوچستان یک هزار و 100 کیلومتر مرز خاکی با کشورهای پاکستان و افغانستان و 300 کیلومتر مرز آبی با دریای عمان دارد و به دلیل قرار گرفتن در موقعیت راهبردی و ترانزیتی از اهمیت فراوانی برخوردار است.
نام:
ایمیل:
* نظر: