کد خبر: ۲۸۳۵۱
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶
یک مقام مسئول خبر داد
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سیستان و بلوچستان گفت: در حال حاضر به ۹۸۱ روستای این استان با تانکر و به صورت سقایی آبرسانی می شود و ۱۵.۷ درصد از روستاهایی که در سراسر ایران با تانکر آبرسانی می شوند در این استان قرار دارد.
 محمدرضا ناروئی در نشستی خبری اظهار داشت: استان سیستان و بلوچستان با مساحت 187 هزار و 502 کیلومتر مربع معادل 11.4 درصد از مساحت کل کشور را به عنوان پهناورترین استان ایران دارد.

وی افزود: جمعیت این استان 2 میلیون و 534 هزار و 327 نفر است که از این تعداد، یک میلیون و 288 هزار و 160 نفر معادل 51 درصد جمعیت کل استان در روستاها زندگی می کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: این استان 6 هزار و 553 روستا دارد که از این تعداد، 2 هزار و 673 روستا دارای شبکه آبرسانی و 3 هزار و 880 روستا فاقد شبکه آبرسانی هستند.

وی ادامه داد: درصد بهره مندی از آب آشامیدنی سالم روستایی در استان سیستان و بلوچستان معادل 62.2 درصد است، در حالیکه این شاخص در کشور 74 درصد است.

ناروئی اذعان داشت: آمار بالای جمعیت روستاها، پراکندگی روستاها، بارندگی بسیار کم، فقط طبیعی منابع آبی، تداوم خشکسالی ها و عقب ماندگی تاریخی در زمینه زیرساخت های آبرسانی روستایی از ویژگی های خاص این است است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه "100 درصد منابع تأمین آب در شمال استان (حوزه سیستان) آبهای سطحی است"، گفت: در مرکز و جنوب این استان، منابع آبهای زیرزمینی که شامل مجموعا 538 چاه است 91 درصد از منابع آبی را تشکیل می دهد و 8 درصد آب مرکز و جنوب استان از چشمه ها تأمین می شود و سهم قنوات در تأمین آب، یک درصد است.

وی ادامه داد: میانگین بارندگی در استان سیستان و بلوچستان 64 میلیمتر است که در مقایسه با میانگین 250 میلیمتری بارش های کشور، رقم بسیار پایینی است.

ناروئی تصریح کرد: در حال حاضر به 981 روستای این استان با تانکر و به صورت سقایی آبرسانی می شود و 15.7 درصد از روستاهایی که در سراسر ایران با تانکر آبرسانی می شوند در این استان قرار دارد.

وی افزود:  شرایط ویژه استان ایجاب می کند که جهت تأمین آب شرب روستاها و شهرهای استان به دنبال منابع تأمین آب پایدار باشیم و به همین جهت طی چند سال اخیر، احداث مجتمع های آبرسانی را در برنامه کاری خود قرار داده ایم که این امکان را به وجود می آورد تا با اجرای خطوط انتقال، آب شرب پایداری برای جوامع روستایی ایجاد کند.
نام:
ایمیل:
* نظر: