همایش هفته ایمنی در حمل و نقل ریلی امروز با حضور مدیرعامل راهآهن، معاون راه روستایی وزیر ر اه و شهرسازی و جمعی از مسئولان ریلی کشور برگزار شد.
در ابتدای این مراسم مدیرعامل راهآهن اظهار داشت: اهمیت ایمنی در سیستم حمل و نقل ریلی بر همگان واضح است و ما در راهآهن به هیچ عنوان به دنبال افزایش عملکرد و جابهجاییها در صورت نبود ایمنی، نیستیم.
محسن پورسیدآقایی ادامه داد: ما بین ریسک افزایش عملکرد و افزایش سانحه، ایمنی را انتخاب میکنیم هر چند که آمار و عملکرد را از دست بدهیم.
وی افزود: اگر ایمنی به خطر بیفتد هر میزان جابهجایی و عملکرد در راه آهن ارزشی ندارد و آنچه در بلند مدت برای راهآهن مزیت جدی محسوب میشود، ایمنی است؛ ایمنی اصل ثابت تصمیمات است و پس از آن ارتقای بهرهوری و عملکرد در جایگاههای بعدی قرار دارد.
وی ادامه داد: از گذشته روز 28 بهمن ماه در راهآهن روز بدون سانحه نامگذاری شده بود که به تازگی این را به هفته ایمنی حمل و نقل ریلی تامین دادهایم.
پورسید آقایی اظهار داشتن: اگر چنین برنامههایی نهادینه شود قطعا مقوله ایمنی در تمام روزهای سال تامین مییابد.
وی اجرای ATC خط آهن تهران – مشهد را یکی از مصادیق ارتقای ایمنی ریلی برشمرد و گفت: ATC راه آهن بافق- بندرعباس در حال اجرا است و تا پایان سال بخش عمده این پروژه به پایان میرسد.
مدیرعامل راهآهن ادامه داد: در سال 95 سیستم کنترل اتوماتیک قطار در همه ایستگاههای کشور اجرا میشود و هیچ قطاری امکان ورود به ایستگاه با سرعت غیرمجاز را نخواهد داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اصولا ایرانیان ریسکپذیری بالایی دارند گفت: افرادی که با جان مردم سر و کار دارند باید منضبط و محافظهکار باشند؛ در شغل لکومتیورانی ما لکوموتیوران جسور و شجاع نمیخواهیم بلکه لکومتیو ران منضبط نیاز داریم تا امکان ریسک کاهش یابد.
پورسیدآقایی با تاکید بر اینکه فرهنگ ایمنی یعنی فرهنگ کاهش ریسک اظهار داشت:در موضوع جذب خلبانان ناوگان مسافری نیز هیچ خلبان شجاعی استخدام نمیشود زیرا خلبان ناوگان مسافری باید بر خلاف خلبان ناوگان هوایی جنگی محافظهکار باشد.
مدیرعامل راهآهن افزود: در راستای ارتقای ایمنی سیر باید تقاطعهای همسطح ایمنسازی شده و خدمات منظم بر آنها اجرا شود، مردم به ناچار باید از خطوط ریلی عبور کنند زیرا ممکن است این خط آهن بین روستا و راضی کشاورزی یک گسستگی ایجاد کند، نباید عبور مردم را ممنوع کرد بلکه باید در خطوط ریلی تقاطعهای همسطح بتونی با علایم هشدار دهنده کافی داشته باشیم.
وی اظهار داشت: متاسفانه هنوز به مدلی جامع دست نیافتهایم که در ایمنی حمل و نقل ریلی جامع نگر باشد و همه ابعاد را مد نظر قرار دهد.
مدیرعامل راهآهن بیان کرد: برخی نواحی راه آهن آبستن سانحه هستند و ما هنوز مدل جامعی برای ارزیابی ایمنی در راه آهن نداریم اما باید امروز گام اول را برداشته و نواحی اول، دوم و سوم را از نظر ایمنی تعیین کنیم و سپس این را توسعه دهیم.
پورسیدآقایی افزود: امیدواریم سال آینده مدلی که ایمنی را در نواحی تعریف میکند کاملتر باشد.
وی افزود: بیش از 3.5 درصد تولید ناخالص داخلی کشور در تصادفات برون شهری از دست میرود و این رقم بسیار بالایی است.
بنابر این گزارش در پایان این مراسم از تمبر یادبود هفته ایمنی حمل و نقل ریلی و کتاب «تحلیل حوادث ریلی با رویکرد پیشگیری» رونمایی شد.