کد خبر: ۲۸۴۶۹
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: گردش مالی سالیانه 800 هزار میلیارد ریالی صنعت ساختمان ایجاب می کند تا برای ارتقای کیفیت این صنعت و حفظ حقوق شهروندان، از مهندسان بادانش در بحث نظارت و اجرا استفاده شود.
به گزارش تجارت آنلاین  از وزارت راه و شهرسازی، حامد مظاهریان روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از حوزه امتحانی آزمون ورود به حرفه مهندسان ساختمان اظهار کرد: انجام کارهای ساختمانی بر اساس قانون، باید توسط افراد صاحب صلاحیت انجام شود و بهترین روش تشخیص صلاحیت متقاضیان ورود به این صنعت، برگزاری آزمون است.
وی با بیان اینکه در آزمون امروز 152 هزار متقاضی شرکت کرده اند، افزود: در آزمون نخست امسال نیز معادل همین تعداد متقاضی حاضر بودند که در مجموع بیش از 300 هزار نفر داوطلب مهندس، کاردان فنی و معمار تجربی ورود به حرفه صنعت ساختمان را شامل می شوند.
معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: آزمون ورود به حرفه ساختمان در هفت رشته و 18 امتحان تستی، تشریحی و طراحی در 107 محل ـ حوزه امتحانی 31 استان کشور برگزار می شود.
وی در مورد اهمیت تکیه صنعت ساختمان به کاردان های فنی تصریح کرد: کاردان ها یکی از زنجیره های اجرایی و نظارت در کارگاه های ساختمانی هستند که کار اصلی را در بخش اجرا انجام می دهند.
این مقام مسئول ادامه داد: برنامه ریزی روند اجرای کارگاه سازه باید به گونه ای باشد که به ازای هر مهندس، سه کاردان در کارگاه حضور داشته باشند، اما این استاندارد به دلیل جذابیت مهندسی رعایت نمی شود؛ در آزمون امروز نیز تعداد مهندسان از کاردان ها بسیار بیشتر است.
وی خاطرنشان کرد: هدف اصلی اصلاح مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، هماهنگ سازی نحوه توزیع کار میان مهندسان و واقعی کردن دستمزدها است.
مظاهریان اضافه کرد: اگر فرآیند به این شکل باشد که سرمایه گذار از خدمات مهندسان استفاده و دولت بر آن نظارت کند، همه گروه ها از جمله کاردان ها نیز به جایگاه واقعی خود می رسند.
وی بیان داشت: برگزاری آزمون ورود به حرفه به این شکل است که فارغ التحصیلان با گذشت سه سال از اتمام دوره تحصیل، می توانند در آزمون ورود به حرفه شرکت کرده و صلاحیت حرفه ای خود را بسنجند.
مظاهریان خاطر نشان کرد: همچنین نتایج آزمون تستی تا دو ماه بعد و نتایج آزمون های تشریحی و طراحی تا خردادماه اعلام و پس از آن نیز رسیدگی به اعتراضات آغاز می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران در مورد اهمیت سنجش آمادگی داوطلبان ورود به حرفه مهندسی از طریق آزمون های سالانه، گفت: سالیانه فقط 15 درصد متقاضیان می توانند از 100 نمره آزمون، نمره قبول (50) را کسب کنند؛ بنابراین وزارت راه و شهرسازی برگزاری آزمون های ورود به حرفه مهندسان را با قاطعیت دنبال می کند.
آزمون ورود مهندسان به حرفه ساختمان سالی دوبار برگزار می شود که در میان همه آزمون های حرفه ای و تشخیص صلاحیت، بزرگترین آزمون در کشور است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار