کد خبر: ۲۸۷۰۸
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۵
تهران- ایرنا- رئیس کمیسیون تخصصی املاک کشور با بیان اینکه دریافت کد رهگیری برای هر گونه معاملات مسکن الزامی است، گفت: دیوان عدالت اداری تنها سازمان امور مالیاتی را از دریافت کد رهگیری از متعاملان معاف کرده است.
 حسام عقبایی روز دوشنبه در نشستی با خبرنگاران افزود: ابطال دریافت کد رهگیری توسط سازمان امور مالیاتی هیچ ارتباطی به اخذ کد رهگیری توسط مشاوران املاک ندارد.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران تاکید کرد: با مصوبه دیوان عدالت اداری این طور در اذهان عمومی شکل گرفت که اخذ کد رهگیری برای متعاملان لغو شده، در حالی که بر اساس مصوبه 1387 هیات دولت اخذ کد رهگیری برای متعاملان مسکن الزامی و این مصوبه لغو نشده است.
عقبایی تاکید کرد: دریافت کد رهگیری توسط مشاوران املاک در سراسر کشور برای تامین منافع مردم است تا افراد بتوانند با اطمینان خاطر بیشتری مسکن مورد نیاز خود را معامله کنند.
وی تصریح کرد: بند سه و تبصره یک بند چهار مصوبه هیات وزیران همچنان به قوت خود باقی است و تمام مشاوران املاک در سراسر کشور باید برای قراردادهای تنظیمی خود از سامانه اطلاعات و املاک کشور کد رهگیری دریافت کنند.
رئیس کمیسیون تخصصی املاک کشور اظهار داشت: مصوبه دیوان عدالت اداری بندهای 5 و 6 مصوبه هیات دولت را ابطال کرده است تا الزام متعاملین برای ارائه کد رهگیری به سازمان امور مالیاتی کشور برداشته شود در حالی که این مسئله ربطی به اخذ کد رهگیری در معاملات مسکن ندارد.
وی گفت: مشاوران املاک و اصناف زیر مجموعه دولتی نیستند و بر اساس قانون نظام امور صنفی در کشور فعالیت می کنند و مشاوران املاک نیز تمام اعضای خود را برای انجام معاملات ملزم به کد رهگیری کرده است.
عقبایی تاکید کرد، دریافت کد رهگیری برای مشاوران املاک درآمدی ندارد بلکه در تامین منافع مردم بسیار تاثیر گذار است. مشاوران املاک مجاز به دریافت حق الزحمه طبق ضوابط و مقررات تعیین شده هستند.
وی گفت: هر مشاور املاک در کشور برای دریافت کد رهگیری برای فروش مسکن تنها 40 هزار ریال باید به اتاق اصناف پرداخت کند و برای هر قرارداد اجاره نیز در دفاتر مشاوران املاک برای دریافت کد رهگیری 10 هزار ریال به حساب اتاق اصناف واریز می شود تا با جمع این مبالغ هزینه های نگهداری سامانه های اطلاعات و املاک کشور تامین شود در حالی که این هزینه ها نیز جوابگوی آن نیست.
وی در ادامه با اشاره به سیر صعودی معاملات مسکن از مهر تا بهمن امسال در کشور اظهار داشت: در مهرماه امسال 77 هزار و 453 قرارداد، آبانماه 81 هزار و 210 قرارداد، آذر ماه 85 هزار و 118 قرارداد، دی ماه 107 هزار و 738 قرارداد و در بهمن ماه امسال 106 هزار و 496 قرارداد فروش در دفاتر مشاوران املاک کشور به ثبت رسیده است.
عقبایی اظهار داشت: روند صعودی فروش واحدهای مسکن در سراسر کشور نشان می دهد همچنان معاملات مسکن سیرصعودی دارد. بازار از رکود خارج نشده و پیش بینی ما این است بازار معاملات مسکن از نیمه دوم سال 95 به تدریخ از رکود خارج شود.
عقبایی افزود: در مهرماه سال جاری 12 هزار و 132 قرارداد فروش، آبان ماه 13 هزار و 446 فقره قرارداد، در آذرماه 13 هزار و 984 فقره، در دی ماه 18 هزار و 101 فقره و در بهمن ماه امسال 18 هزار و 229 قرارداد فروش در شهر تهران در دفاتر مشاوران املاک به ثبت رسیده است.
وی با بیان اینکه 12 هزار دفاتر مشاوران املاک در تهران در بهمن ماه امسال به طور میانگین 1.5 قرارداد فروش تنظیم کردند، گفت: این وضعیت نشان می دهد هنوز هم بازار مسکن کشور در رکود قراردارد و اگر میزان معاملات به چهار برابر افزایش یابد در این صورت می توان گفت بازار رونق گرفته است.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران پیش بینی کرد: تا پایان سال جاری تغییر محسوسی در قیمت مسکن به وجود نیاید و همین ثبات نسبی بازار حفظ شود و از اواخر خرداد ماه سال آینده خریداران واقعی برای خرید مسکن وارد بازار شوند.
وی خواستار تسهیل پرداخت وام خرید مسکن در کشور شد و گفت: برای دریافت تسهیلات 60 میلیون تومانی متقاضیان باید یک پنجم این مبلغ را اوراق تسهیلات مسکن بخرند و این مساله به طور عملی متقاضیان را از نظر مالی در شرایط سختی قرار می دهد. این نحوه پرداخت تسهیلات خرید مسکن در هیچ کجای دنیا رایج نیست و تنها در کشور ما رواج پیدا کرده است.
وی گفت: متاسفانه عده ای از جمله کانون سردفتران و دفتر یاران با اخذ کد رهگیری دفاتر مشاوران املاک در کشور مخالف هستند. هیچ مشاور املاکی در کشور حق تنظیم قرارداد فروش بدون اخذ کد رهگیری ندارد و هرگونه انجام معامله تنها با دریافت کد رهگیری عملی است.
رئیس کمیسیون تخصصی مشاوران املاک کشور یاد آورشد: مصوبه هیات دولت صدور کد رهگیری از سامانه اطلاعات و املاک کشور را تنها برای مشاوران املاک مجاز دانسته تا معامله با دریافت کد رهگیری انجام شود.
عقبایی تاکید کرد: هم اکنون تنها مرجع آمار بانک مرکزی، مرکز آمار ایران و سایر نهادهای دولتی در خصوص خرید و فروش مسکن سامانه کد رهگیری است تا هرگونه وضعیت ملک با ارائه کد پستی برای متعاملین مشخص شود.
عقبایی با اشاره به کاهش سود سپرده های بانکی گفت: با کاهش سپرده های بانکی باید میزان اجاره بهای واحدهای مسکونی نیز تعدیل شود، زیرا مالکان آپارتمان ها ارزش مسکن اجاره ای خود را معمولا با میزان سود سپرده های بانکی می سنجند.
وی در پایان از برگزاری سومین نمایشگاه بین المللی املاک ومستغلات در تهران خبر داد و گفت: این بزرگترین نمایشگاه املاک و ساختمان در منطقه است که بیش از 110 شرکت از 18 کشور جهان آخرین دستاوردهای خود را بدون فروش مسکن و مستغلات به نمایش می گذارند و شرط شرکت آنها در این نمایشگاه نیز انجام سرمایه گذاری در ایران بوده است.
نام:
ایمیل:
* نظر: