کد خبر: ۲۸۸۳۳
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۸
تلاش های دولت تدبیر و امید برای گسترش زیرساخت های ارتباطی عرصه تازه ای را برای تبلیغات انتخاباتی نامزدهای مجلس های شورای اسلامی و خبرگان رهبری فراهم آورده است تا با رعایت اخلاق فضای مجازی، خود را بیشتر به مردم معرفی کنند.
«حسن روحانی» رئیس جمهوری دولت یازدهم، همواره از آغازین روزهای فعالیت انتخاباتی برای انتخابات سال 1392، گسترش دسترسی مردم به اطلاعات آزاد را از مهمترین برنامه های خود اعلام می کرد. 
وی اردیبهشت سال 1393 در پنجمین جشنواره فناوری اطلاعات و ارتباطات، یکی از مسئولیت های مهم وزارت ارتباطات را فراهم کردن امکان دسترسی همه کاربران و مشترکان تلفن همراه کشور به نسل سوم و چهارم عنوان کرد. 
روحانی در آن مراسم گفت: افزون بر توسعه نسل سه و چهار، باید پهنای باند نه فقط برای خانه ها و تجارتخانه ها بلکه حتی برای تلفن همراه هایی که در دست مردم است، افزایش پیدا کند و این کار باید با مشارکت بخش خصوصی باشد. 
تاکید رئیس جمهوری سبب شد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تحقق این خواسته تلاش دوچندانی کند و تامین زیرساخت های مناسب را در صدر برنامه های خود قرار دهد. 
«محمود واعظی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در گزارشی که در شماره 152 نشریه «زمان تحول» با عنوان نخستین کتاب سال فاوای ایران نشر یافت، به هزینه کرد 2400 میلیارد ریال در سال 1393 برای توسعه فناوری در مناطق محروم اشاره کرد.
همچنین تا پایان سال 1393، 200 شهر کشور زیر پوشش نسل سوم تلفن همراه و 70 شهر نیز زیر پوشش نسل چهارم قرار گرفت. 
بر پایه گزارش واعظی، این مبلغ در سال 1394 به مبلغ 3240 میلیارد ریال افزایش یافته است. 
واعظی از وجود 27 میلیون و 500 هزار دستگاه گوشی هوشمند در کشور خبر داد که از اینترنت 9 میلیون دستگاه استفاده می شود. 
به گزارش وی، مشترکان اینترنت در آغاز دولت یازدهم سه میلیون و 300 هزار نفر بودند که اکنون شمار آنان به 9 میلیون نفر رسیده است. 
وی اعلام کرد پارسال به هشت هزار روستا اینترنت داده شد و امسال این رقم به 25هزار روستا رسید و تا 15 سال آینده ظرفیت فیبر نوری 12.5 تا 13 برابر افزایش می یابد. 
واعظی افزود: در روزهای پایانی امسال 460 شهر به نسل سوم و 160 شهر به نسل چهارم تلفن همراه مجهز شدند و امید است تا پایان سال 1395 دسترسی به این فناوری برای همه مردم در هر نقطه ای از کشور ممکن شود. 

* زیرساخت های ارتباطی در خدمت نامزدهای انتخاباتی 
تلاش های دولت تدبیر و امید برای فراهم سازی زیرساخت های ارتباطی مناسب امکان تازه ای در اختیار نامزدهای انتخاباتی قرار داده است تا با استفاده درست از این امکان ها، خود را به مردم بهتر بشناسند. 
اکنون بسیار از نامزدهای انتخاباتی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری با آگاهی از تاثیر شگرف این فضای تازه، در این عرصه حضور پررنگی دارند و سعی می کنند از این قدرت به سود خود استفاده کنند. 
در وصف قدرت ارتباطات در فضای مجازی همین بس که چند وقت پیش و در مراسم آغاز بکار رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی «ابوالحسن فیروزآبادی» دبیر شورای عالی فضای مجازی، گفت: فضای مجازی قدرتی بیش از فضای حقیقی است. 
اکنون دورافتاده ترین نقاط کشور تا قلب کلانشهرها با استفاده از فضای مجازی، به فضای تبلیغاتی برای نامزدهای انتخاباتی تبدیل شده و مردم بی وقفه در معرض تبلیغات آنان قرار گرفته اند. 

* فضای مجازی پیش از آغاز تبلیغات 
شماری از نامزدهای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری که هفتم اسفند ماه در سراسر کشور برگزار می شود، با ورود زودهنگام به تبلیغات انتخاباتی شورای عالی فضای مجازی را به ورود به این عرصه وادار کردند.
از این رو، وزارت کشور مامور تدوین شیوه نامه تبلیغات انتخاباتی شد. 
در نشست شورای عالی فضای مجازی، وزارت کشور مکلف شد نسبت به تدوین و ابلاغ دستورالعمل های فعالیت های انتخاباتی در فضای مجازی با هدف مقابله با شایعه پراکنی و تخریب علیه کاندیداها و همچنین ایجاد شور انتخاباتی و افزایش مشارکت مردمی اقدام کند. 
همچنین در این جلسه که به ریاست حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری برگزار شد، مقرر شد وزارتخانه ها و نهادهای ذیربط باهدف کاهش تهدیدهای امنیتی و زیرساختی احتمالی در این حوزه با وزارت کشور همکاری کنند. 

** کلام آخر 
اینک نامزد های انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی باید با استفاده درست و مدبرانه از امکاناتی که در پناه تلاش های بی وقفه دولت تدبیر و امید فراهم آمده است ضمن معرفی صحیح خود ، جامعه را به سمت استفاده صحیح از امکانات کشور رهنمون کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر: