کد خبر: ۲۸۹۸۶
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۴
گزارش "تجارت" از حضور پرشور مردم در پای صندوق‌های رای
ملت ایران با حضور گسترده در پای صندوق‌های رای، بار دیگر از حق خود برای تعیین سرنوشت استفاده کرد و گام دوم را برای رفع مشکلات کشور پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 برداشت تا همانگونه که رییس جمهور گفته بود، زمینه برای اجرای برجام 2 با هدف رفع مشکلات داخلی کشور مانند رفع مشکلات حوزه دیپلماسی برداشته شود.
از نخستین ساعات صبح دیروز در تمامی حوزه‌های رای گیری در شهر تهران و همچنین سایر نقاط کشور شاهد حضور گسترده مردم بودیم که بر خلاف گذشته ترجیح دادند بدون اتلاف وقت به جای موکول کردن شرکت در انتخابات به ساعات پایانی، از همان ابتدا رای خود را به صندوق‌های مربوط به دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری بریزند. شواهد حاکی از آن بود که مردم با برنامه ریزی و در دست داشتن لیست‌های انتخاباتی که از پیش تهیه کرده بودند به پای صندوق‌های رای آمده بودند و کمتر افراد از لیست‌های اصلی که در شعب توسط مسئولان برگزاری انتخابات بر دیوار نصب شده است، استفاده می کردند.
رای دهندگان با در دست داشتن لیست‌های انتخاباتی بصورت کاغذی یا از گوشی‌های همراهشان اسامی نامزدهای مورد علاقه شان را بر روی برگه‌های انتخاباتی می نوشتند.
به دلیل حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رأی ثابت واحدهای اخذ رای، صندوق‌های سیار نیز از ظهر در کنار این شعب اخذ رأی آورده شدند.
حضور زنان در پای صندوق‌های رای نیز از صبح دیروز چشمگیر بود و نشان می داد که این حضور به دلیل اهمیت داشتن تعیین سرنوشت شان در آینده است.
حضور زنان با مشارکت بانوی کابینه هیات دولت و حضورشان از ابتدای صبح در این دو انتخابات آغاز شد، حضور شهیندخت مولاوردی معاون رئیس حمهوری در امور زنان و خانواده، الهام امین زاده معاون حقوقی رئیس جمهوری و معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری، نشانه‌های بارزی از مشارکت زنان در تعیین سرنوشت شان است.
51 هزار و 700 شعبه اخذ رای در سراسر کشور وظیفه رای گیری را بر عهده داشتند.
رییس ستاد انتخابات کشور ظهر دیروز در ارزیابی خود از میزان مشارکت مردم در انتخابات در سه ساعت اولیه شروع انتخابات گفت: مردم استقبال خوبی از انتخابات داشتند. محمدحسین مقیمی در محل ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران افزود: حتی در دورترین نقاط کشور، مناطق مرزی، عشایری و روستایی هم جنب و جوش خوبی در میان مردم وجود دارد و استقبال خوبی از انتخابات شده است.حسنعلی امیری سخنگو و قائم مقام وزیر کشور نیز درباره احتمال خطای واجدان شرایط در انداختن رأی خود به صندوق‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، اظهار کرد: آرایی که اشتباهی در صندوق‌ها انداخته شده باطل نمی‌شود و به صندوق مخصوص انتخابات خود بازگردانده می‌شوند.
شخصیت‌های معروف کجا رای دادند؟
در همین زمینه ایسنا گزارش داد : برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان با حضور پرشور مردم همراه بود که حاشیه‌های این حضور نیز جالب توجه است. انتخابات از ساعت 8 صبح شروع شد که ناطق نوری به عنوان اولین مسئول در همان ساعات ابتدایی رای خود را به صندوق آراء در حسینیه جماران انداخت. بعد از آن عارف به همراه خانواده‌اش با استقبال مردم به حسینیه ارشاد وارد شدند.در حسینیه ارشاد صف بسیار طولانی تشکیل شده بود که با گذشت ساعات رای‌گیری و رسیدن به بعدازظهر این صف طولانی‌تر و استقبال مردم پرشورتر شد به طوریکه در زمانی مسئولان برگزاری انتخابات قصد بستن در برای کنترل جمعیت را داشتند ولی در نهایت منصرف شدند.
مسئولان و شخصیت‌های سیاسی از جناح‌های مختلف برای شرکت در انتخابات در حسینیه ارشاد شرکت کردند که از جمله آن می‌توان به علی نوبخت، بیادی، زمانی، علوی، مطهری، آخوندی، منتجب‌نیا، شکوری‌راد، سعید شریعتی، واعظی، بتکار، محسن رضایی، عارف، ناطق نوری، فومنی، زیباکلام، غرضی، مهرعلیزاده، غفوری‌فرد، ابراهیم یزدی و ... اشاره کرد. همچنین برخی از هنرمندان از جمله حمید فرخ‌نژاد نیز در حسینیه ارشاد برای شرکت در انتخابات حاضر شدند. همچنین حسین فریدون دستیار ویژه رییس‌جمهور نیز بازدید کوتاهی از حسینیه ارشاد داشت.کاظم جلالی و مهدی کوچک‌زاده نیز قصد داشتند که آرای خود را در حسینیه ارشاد به صندوق بیندازند ولی به دلیل ازدحام جمعیت از حضور در این شعبه رای منصرف شدند. موضوع قابل توجه، ایستادن وزیر اطلاعات بالغ بر دو ساعت در صف و بین مردم بود و هنگامی که نوبت به او رسید همچون افراد عادی رای خود را به صندوق انداخت. حضور کوچک‌زاده در صف شرکت در انتخابات در حسینیه ارشاد نیز با حاشیه‌هایی روبرو شد.
یکی از موارد جالب توجه حضور فردی بود که خود را به شکل و شمایل مستربین در آورده بود که سوژه عکاسان و حتی مردم عادی قرار گرفت. از طرف دیگر نیز برخی با لباس‌های محلی رای خود را به صندوق می‌انداختند.
دیروز همچنین در حسینیه ارشاد بازار گرفتن عکس‌های سلفی داغ بود و مردم قبل یا بعد از دادن رای عکس‌های یادگاری سلفی می‌گرفتند.
موسوی و شهرام محمودی از بازیکنان تیم ملی والیبال کشورمان نیز با حضور در حسینیه ارشاد رای دادند.رای‌گیری انتخابات دو مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری از ساعت 8 صبح همزمان با دیگر ستادهای اخذ رای در مسجد لرزاده نیز با مشارکت بالای مردم و حضور برخی از مسوولین برگزار شد.
شخصیت‌هایی همچون غلامعلی حدادعادل نماینده تهران در مجلس، محمدباقر قالیباف شهردار تهران، مرضیه وحیددستجردی وزیر سابق بهداشت، مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری، مرتضی طلایی عضو شورای شهر تهران، حجت‌الاسلام ادیب یزدی، سیدشهاب‌الدین صدر و محمدجواد عامری شهرآبی و ... در مسجد لرزاده در میدان خراسان حاضر شده و آرای خود را به صندوق‌های اخذ رای انداختند.
از ساعات اولیه صبح این مسجد شاهد صف‌های طولانی حضور مردم برای شرکت در انتخابات بود. برخی از مردم با در دست داشتن پرچم ایران برای حضور در انتخابات حاضر شده و بعضا شعارهایی با حضور برخی شخصیت‌ها سر می‌دادند.حسینیه جماران هم از ساعات آغازین صبح روز جمعه و همزمان با آغاز زمان اخذ رای، شاهد حضور پرشور مردم برای شرکت در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری بود.
 چهره‌های مختلف سیاسی به ویژه اصلاح‌طلبان حضور چشمگیری در حسینیه جماران داشتند و با حضور در این حسینیه رای خود را به صندوق انداختند.محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، حجت‌الاسلام مجید انصاری معاون پارلمانی رییس‌جمهور، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی تولیت آستان مقدس امام خمینی (ره)، حجت‌الاسلام و المسلمین موسوی لاری وزیر کشور اصلاحات، علی یونسی مشاور رییس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی، محمدرضا خاتمی نایب رییس مجلس ششم، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدهادی خامنه‌ای دبیرکل مجمع نیروهای خط امام، زهرا مصطفوی دبیرکل تشکل جمعیت زنان جمهوری اسلامی ایران، محمدعلی ابطحی معاون پارلمانی دولت اصلاحات، آیت‌الله سیدمحمد موسوی بجنوردی عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز، حسن غفوری‌فرد و سهیلا جلودارزاده از کاندیدای انتخابات مجلس، حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی اشراقی و سید یاسر خمینی نوه امام (ره)، نجفقلی حبیبی فعال سیاسی اصلاح‌طلب، محمدعلی سبحانی سفیر پیشین ایران در لبنان، سیداحمد خمینی فرزند سیدحسن خمینی و ... از جمله افراد شاخصی بودند که در حسینیه جماران حضور یافتند و رای خود را به صندوق انداختند.حضور برخی شخصیت‌ها در حسینیه جماران با حاشیه‌هایی مواجه شد و موجب سر دادن شعارهایی از سوی حاضرین پای صندوق‌های رای شد و البته تذکر مدیران انتخابات را در پی داشت. حضور طیف وسیعی از جوانان در میان رای دهندگان نیز بسیار چشمگیر بود.
نگاه دنیا به انتخابات ایران
یکی از شبکه‌های خبری مطرح کشور چین با انتشار اخبار مربوط به دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین انتخابات خبرگان رهبری، این رویداد مهم را علاوه بر مردم ایران، برای مردم دنیا نیز دارای اهمیت ویژه دانست.به گزارش ایرنا، شبکه خبری «فونیکس» چین که از منطقه هنگ کنگ مدیریت می شود، روز جمعه یکی از بخش‌های مهم خبری خود را به انتخابات امروز مردم ایران اختصاص داد و اقدام به پخش گزارشی در این باره کرد.
این رسانه چینی در بخشی از گزارش خود آورده است: با توجه به ابعاد مختلف این انتخابات و اهمیت ویژه آن، چشم جهانیان و توجه ناظران بین المللی به نتایج آن دوخته شده است. گزارش می افزاید: این انتخابات از جهات مهمی دارای اهیت است بویژه آنکه بدانیم مجلس خبرگان رهبری در قانون اساسی ایران از جایگاه ویژه ای برخوردار است و مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان مرجع قانونگذاری رسمی این کشور تصمیمات مهمی اتخاذ می کند.در ادامه گزارش فونیکس آمده است: اهمیت دیگر این انتخابات هم نزد مردم ایران و هم مردم جهان، این است که این اتفاق مهم درست بعد از توافق هسته ای ایران صورت می گیرد؛ توافقی که شش کشور قدرتمند دنیا مساله صلح آمیز بودن هسته ای این کشور را پذیرفتند.در ادامه گزارش این رسانه چینی آمده است: مردم ایران از اوایل صبح امروز حضوری قابل توجه پای صندوق‌های رای داشتند. انتخابات امروز در ایران علاوه بر آنکه قانونگذاران کشور ایران را برای مدت چهار سال مشخص می کند، نمایندگان مجلسی از معتمدین این کشور را که ناظر بر عملکرد عالی ترین مقام این کشور خواهند بود، انتخاب خواهد کرد.این شبکه چینی زبان در عین حال شور انتخاباتی در سراسر کشورمان را مورد اشاره قرار داده و یادآور می شود: طی روزهای اخیر و به واسطه تبلیغات گسترده نامزدهای این دو انتخابات در شهرهای مختلف ایران، چهره بسیاری از مناطق این کشور متفاوت از قبل بود و حال و هوایی خاصی به خود گرفته بود.در همین حال پایگاه اطلاع رسانی شبکه «خوئن چیو وانگ» (نسخه چینی روزنامه گلوبال تایمز) نیز با انتشار تصویری از لحظه انداختن رای آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری به داخل صندوق نوشت: رهبر عالی ایران اوایل صبح امروز رای خود را به صندوق انداخت و از مردم کشورش نیز خواست با حاضر شدن در حوزه‌های انتخابیه به نامزدی که از روی آگاهی او را انتخاب کرده اند، رای دهند. ارگان حزب حاکم چین همچنین با اشاره به وضعیت سیاسی در ایران و شرایط ویژه کشورمان در نظام بین الملل؛ انتخابات ایران را دارای اهمیت بسزایی دانست.
نام:
ایمیل:
* نظر: