کد خبر: ۲۸۹۹۸
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۵
با صعود 388 واحدی و ورود به کانال 78 هزار واحد رخ داد
بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته درواکنش به حضور هوشمندانه آحاد مردم در پای صندوقهای رای و رقم خوردن حماسه ای دیگرجامه سبز بر تن کرد و شاخص کل بازار سهام در سایه افزایش تقاضا و حضور پررنگ سرمایه گذاران در تالار شیشه ای بار دیگر وارد کانال 78 هزار واحدی شد. به این ترتیب دیروز بازار سهام با رشد 388 واحدی در قله78 هزار و 288 ایستاد.
مشارکت گسترده قشرهای مختلف مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری و نیز افزایش آهسته قیمت نفت در چند روز گذشته تا حدی انتظارات سرمایه گذاران را از رشد اقتصادی بهبود بخشدیده است.
در این شرایط است که می توان افق بازار را در روزهای باقیمانده تا پایان سال تا حدودی زیادی روشن و افزایشی دید. در عین حال به نظر می رسد گمانه زنی های دقیقتر را بایستی  پس از اعلام نتایج قطعی انتخابات مطرح کرد، زیرا که نتیجه مورد نظر قاطبه فعالان بورس می تواند به رالی جدید صعودی در این بازار منجر شود.
در معاملات دیروز بازار سهام و در نماد تازه وارد بورس یعنی "بفجر" که بازدهی خیره کننده 30 درصدی در 6 روز کاری برای سهامداران خود رقم زده است، بعد از جا به جایی بیش از 5 میلیون سهم در قیمت 1540 تومان همچنان صف خرید 123 میلیونی بر جای گذاشت.
 اغلب تحلیلگران بازار سهام به ارزندگی سهام پتروشیمی فجر معتقد بوده و انتظار رشد قیمت و بازدهی بیشتری را در این سهم دارند.  
در گروه خودرویی بورس، بیشتر نمادها با افزایش تقاضا در خرید مواجه و بیشتر نمادهای این گروه در حاشیه مثبت معامله شدند . در این بین نمادهای خکاوه ، خمحور ، خوساز ، خکار و خچرخش با استقبال بیشتری سرمایه گذاران روبرو گردیدند. معاملات لیدر این گروه، ایران خودرو نیز، در حاشیه مثبت دنبال شد و 129 میلیون سهم میان سهامداران آن با قیمت پایانی2562 ریال دست به دست شد.
در گروه بانکی ، بانک دی پس از جابجایی نزدیک به 21 میلیون سهم، در قیمت ۱۶۸ تومان صف خرید ۸ میلیونی را تجربه کرد.
 دی با شایعاتی مبنی بر واگذاری عرضه اولیه سهام نیروگاه دماوند و سودآوری مناسب این نیروگاه در سال جاری مواجه است.
در همین حال بانک ملت با سرمایه 4 هزار میلیارد تومانی، سود هر سهم سال جاری را 475 ریال در نظر گرفت. در همین حال وبملت اولین سود سال آینده را تنها 5.4 درصد افزایش داد و 501 ریال پیش بینی کرد.گروه محصولات شیمیایی دیروز شاهد معاملات مثبت در بیشتر نمادهای این گروه بود. نمادهای شفارس ، شسینا ، شخارک و شگل در این گروه با صف خرید روبرو شدند .
وپترو نیز در حاشیه مثبت، با افزایش قیمت مواجه شد. شپلی سومین روز افت قیمتی خود را تجربه کرد و در قیمت ۴۸۸ تومان ، همچنان با صف فروش بالغ بر ۱۳ میلیون سهمی دست و پنجه نرم کرد .
نماد معاملاتی شیران پس از پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه و تقسیم سود نقدی ۵۱۰ ریالی به ازای هر سهم، در قیمت ۴۶۰ تومان با رشد ۱۱ درصدی بازگشایی شد .
نماد پالایشی های بورس روزی یکدست سبزپوش و عمدتا با صف خرید را سپری کردند، به طوریکه از بین نمادهای پرتقاضا در این گروه می توان به شپنا ، شبندر ، شتران ، شسپا ، شاوان ، شراز و شبریز اشاره کرد.
ونفت، شبهرن و شرانل از معدود نمادهایی بودند که با صف خرید همراه نشدند .دیروز در گروه پرتقاضای انبوه سازی اکثر نمادها با معاملاتی مثبت همراه شدند.
نمادهای کرمان ، ثنوسا ، ثشاهد ، وساخت ، ثتران ، ثباغ ، آ س پ ، ثامان ، ثرود ، ثغرب ، ثاباد ، وآذر و ثعمرا با صف خرید مواجه شدند.
در گروه فلزات اساسی بیشتر نمادها معاملاتی این گروه روز  مثبتی را تجربه کردند . نمادهای فباهنر ، فروس ، فولاژ و زنگان با صف خرید مواجه شدند.در این گروه فولاد خوزستان پس از برگزار مجمع عمومی فوق العاده و تصویب افزایش سرمایه ۸۱ درصدی از دو محل مطالبات و آورده نقدی و سود انباشته ، در قیمت ۱۹۰ تومان با افت ۱ درصدی به گردونه معاملات بازگشت . فخوز در اولین پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۱۳۹۵/۱۲/۳۰ ، سود هر سهم خود را مبلغ ۲۳ ریال اعلام نموده که نسبت به آخرین پیش بینی شرکت در سال ۹۴ با تعدیل منفی ۹۰ درصدی همراه بوده است .
در گروه استخراج کانه های فلزی کنور تنها نماد همراه با صف خرید در این گروه بود، که در قیمت ۱,۶۶۷ ریال صف خرید هر چند کوچکی را تجربه کرد .
ما بقی نمادهای این گروه نیز با افت قیمت مواجه هستند . روز گذشته نمادهای معاملاتی شپاس و ذوب با توجه به دریافت اطلاعات با اهمیت پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی ۱۳۹۵ متوقف شدند.
گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان که در دو روز کاری اخیر با صف خرید و رشد قیمتی همراه شده بود ، معاملات دیروز خود را بدون صف خرید و در حاشیه ۳ درصد مثبت آغاز کرد، پترول که دیروز در بین نمادهای فرابورسی از بیشترین حجم و ارزش معاملات برخوردار بود ، بیش از 97 میلیون سهم میان سهامداران آن در قیمت 178 تومان جابجا شده است.
 بدین ترتیب و در پایان ساعت معاملات در بورس تهران، بیشترین اثر مثبت بر رشد شاخص توسط نمادهای شپنا ، شبندر ، خودرو ، فملی ، شیران و بفجر رقم خورد و در مقابل نماد فارس با افت 37 واحدی خود مانع رشد بیشتر شاخص شد. در معاملات دیروز همچنین، سه صنعت خودرو و ساخت قطعات ، محصولات شیمیایی و بانک ها و موسسات اعتباری به ترتیب بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.
شاخص کل فرابورس نیز در پایان معاملات دیروز ، با ۹ واحد افزایش به عدد ۸۳۹ واحدی رسید.
گزارش از :حسين نوروزي زاده
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار