کد خبر: ۲۹۲۲۳
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۷
یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بر داشتن الگویی برای مقاوم سازی اقتصاد کشور تاکید کرد و با توجه به برخی ضعف ها در اقتصاد، اقتصاد مقاومتی را بهترین الگو برای خوداتکایی کشور و بستن راه های تهدید دانست.
'غلامرضا مصباحی مقدم' عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که به دعوت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای تشریح اقتصاد مقاومتی در بین ایرانیان و دانشجویان کشورمان در مالزی بسر می برد، گفت: اقتصاد کشور دچار ضعف های جدی است و این امر داشتن الگویی برای مقاوم سازی اقتصاد را ضروری کرد.
وی شب گذشته در جمع ده ها ایرانی در رایزنی فرهنگی کشورمان در کوالالامپور، بر شناخت ضعف های اقتصادی و بکارگیری تمامی ظرفیت ها برای توسعه کشور براساس اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و گفت: در این الگو استفاده از نخبگان و اندیشمندان داخلی بجای الگوگیری و پیروی کورکورانه از غرب مورد تاکید قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه در الگوی اقتصاد مقاومتی نگاه به برون و ارتباط با کشورهای دیگر به ویژه منطقه مدنظر قرار گرفته است، اتکا بودجه کشور به نفت را نیز عاملی برای شناسایی نشدن ظرفیت ها دانست که پیامد آن بیماری هلندی در اقتصاد و اتکا به واردات است.
بیماری هلندی یک مفهوم اقتصادی است که تلاش می کند رابطه بین بهره برداری بی رویه از منابع طبیعی (نفت در ایران) و رکود در بخش صنعت را توضیح دهد.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه اتکا به نفت را نقطه تهدید و فشار به اقتصاد کشور ذکر کرد و گفت: نشانه این موضوع بحث اعمال تحریم های ناعادلانه غرب علیه کشور و ممانعت از صادرات نفت و رسیدن صادرات به کمتر از یک میلیون بشکه است.
وی همچنین نگاه اقتصاد مقاومتی به ظرفیت های مالیاتی را مورد اشاره قرار داد و گفت که هم اکنون در بودجه کمتر از 50 درصد از این ظرفیت بهره می بریم و این به معنای افزایش مالیات نیست، بلکه شناسایی 50 درصد از منابعی است که مالیات پرداخت نمی کنند.
مصباحی مقدم، شفافیت در اقتصاد، پایان دادن به درآمدهای ناشی از فساد اقتصادی و ایجاد امنیت غذایی و بهداشتی و درمانی را از پیامدهای اقتصاد مقاومتی دانست و گفت که ایران اکنون ظرفیت تامین غذا برای 300 میلیون نفر را دارد، اما در حال حاضر 50 درصد محصولات غذایی مورد نیاز جمعیت 80 میلیونی وارد می شود.
وی گفت که براساس الگوی اقتصاد مقاومتی باید از 900 هزار میلیارد تومان نقدینگی جامعه نیز به صورت صحیح استفاده شود و آن را به سمت تولید هدایت کرد، در حالی که این نقدینگی در خدمت دلالی و قاچاق قرار گرفته است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت که برنامه ششم توسعه کشور باید براساس الگوی اقتصاد مقاومتی شکل گیرد تا کمک بزرگی به پیشرفت و توسعه کشور باشد.
وی در پایان به تعدادی از سئوالات ایرانیان مقیم مالزی در خصوص اقتصاد مقاومتی و جایگاه تحقیق و پژوهش در این الگو، برنامه جذب گردشگر خارجی و ارتباط دانشگاه با صنعت پاسخ داد.
نام:
ایمیل:
* نظر: