کد خبر: ۲۹۳۰۷
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱
با شمارش آرای 11 ایالت حاضر در رقابت های انتخابات درون حزبی در یکی از مهمترین روز رقابت‌های مقدماتی انتخاباتی معروف به "سه شنبه بزرگ" هیلاری کلینتون از حزب دموکرات و دونالد ترامپ از حزب جمهوریخواه بیشترین آرای انتخاباتی را به خود اختصاص دادند.
دونالد ترامپ، نماینده جنجالی  جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ایالت‌های آلاباما، جورجیا، ماساچوست، تنسی، ویرجینیا، آرکانزا و ورمونت پیروز میدان شد و کلینتون در آلاباما، آرکانزا، جورجیا، تنسی، تگزاس، ماساچوست و ویرجینیا به برتری دست یافت. در جبهه جمهوری‌خواهان تد کروز، عضو سنای آمریکا از ایالت تگزاس توانست در ایالت خود و ایالت اوکلاهما در مجاورت تگزاس به پیروزی دسته یابد و سناتور مارکو روبیو، عضو سنای آمریکا از ایالت فلوریدا توانست در ایالت مینه سوتا پیروز شود. برنی سندرز رقیب اصلی کلینتون از حزب دموکرات  در ایالت ورمونت و ایالت‌های اوکلاهما، مینه سوتا و کلورادو به پیروزی رسید. کلینتون همچنان با وجود کنترل بر رقابت های دورن حزب دموکرات با سندرز سوسیالیست که از حمایت مالی بالا و طرفداری جوانان تقویت شده روبروست.هیلاری کلینتون همانند ترامپ ادعا می کند تا آمریکا را باری دیگر مطرح و بزرگ خواهد کرد درعین حال رسوایی ایمل های وی و استفاده شخصی از سرور های وزارت خارجه محبوبیتش کم شده است.
به گزارش گاردین هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ با توجه به نتایج بالا در آرای انتخاباتی  "سه شنبه بزرگ" نامزدهای پیشرو برای رسیدن به کاخ سفید هستند و رقابت آنها  شروع شده است. هیلاری کلینتون توانست برنی سندرز رقیب خود در حزب دموکرات را به چالش بکشد و در هفت ایالت شکست داد اگرچه پیروزی بالای سندرز در ایالت ورمونت، کولورادو، اوکلاهما، مینه سوتا می توانند نشانه یک رقابت سخت بین این دو نامزد دموکرات تا پایان رقابتها در ماه جولای است. دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون با فشار بیشتری برای جلوگیری از پیشرفت رقبای خود روبرو هستند و تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در 8 نوامبر از ایجاد شکاف در
حزب های خود پیشگیری کنند. دونالد ترامپ که با تنش درون حزبی نسبت به نظرات تندش درباره کشیدن دیواری بین ایالات متحده و مکزیک و اخراج 11 میلیون مهاجر غیرقانونی و منع ورود مسلمانان به این کشور ترامپ اعلام کرد که حزب را گسترش داده است. وی پس از پیروزی خود به طرفدارانش گفت:" من متحد کننده هستم من دوست دارم اتحاد همه با حزب جمهوریخواه را ببینم وقتی ما متحد شدیم هیچکس نمی تواند ما را شکست دهد." موج انتقاد جمهوریخواهان  نسبت به سخنان ترامپ از سوی سخنگوی کنگره"پل رایان" و میچ مکنونل رهبر اکثریت جمهوریخواهان در سنا کشیده شده است که تعلل ترامپ در محکوم کردن حمایت دیوید دوک رهبر گروه نژاد پرست کوکلاس کلان را تقبیه کردند. ترامپ که تاکنون هیچ سمت دولتی را نداشته و با معاملات املاک به میلیاردی ثروتمند تبدیل شده است با سخنان خود  درباره کنگره و پل رایان بار دیگر در حزب جمهوریخواه ایجاد تنش کرد و گفت " من با کنگره کنار می آیم . من پل رایان را خوب نمی شناسم ولی مطمئنم با او به خوبی کنار می آیم وگرنه او باید هزینه سنگینی را بپردازد". فایننشال تایمز در یادداشتی دونالد ترامپ را سزار آمریکا خوانده که جمهوریت و آزادی ایالات متحده را تهدید می کند.
*** گروه بین الملل – فاطمه مهتدی
نام:
ایمیل:
* نظر: