کد خبر: ۲۹۳۱۲
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۵
سیدحسین موسویان، معاون پیشین سیاست خارجی شورایعالی امنیت ملی و محقق و استاد فعلی دانشگاه پرینستون آمریکا در مقاله ای که در هافینگتون پست آمریکا به چاپ رسید انتخابات ایران را بررسی کردو نوشت که منتخبین یکپارچه وفادار به رهبری و اکثریت حامی دولت هستند .
موسویان در این مقاله با اشاره به اینکه 7 اسفند دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات خبرگان برگزارشد ، می نویسد:

**اما 10 نکته در مورد انتخابات اخیر ایران:
1-درسال 2015 میلادی توافق هسته ای قدرت های جهانی با ایران تنها خبر مثبت و امیدوار کننده خاورمیانه بود زیرا تنها بحران مهم منطقه بود که با دیپلماسی حل شد. و در اوایل 2016 نیز درحالیکه خاورمیانه در آتش جنگ و ترور می سوزد و به اعتقاد وزیر دفاع رژیم صهیونیستی دچار جنگ جهانی سوم است، بازهم انتخابات اخیر ایران تنها نوری است که در تاریکخانه سیاست و امنیت خاورمیانه دیده شد.
2-رهبری ایران اولین مقامی بود که از مردم حتی مخالفان نظام خواست که در انتخابات شرکت کنند و تا آخرین لحظه بر آن پای فشرد. استقبال پرشور مردم ایران از انتخابات با مشارکت 62% یک پیروزی برای نظام جمهوری اسلامی را به ثبت رساند. در عین حال این انتخابات که با سلامت و امنیت کامل برگزار شد، نشانه ای از ثبات، اقتدار و دمکراسی در ایران بود چیزی که در خاورمیانه کمیاب است .
3- باوجودی که نیروهای حامی دولت پیروزی های چشمگیر و غیر قابل انتظاری بدست آوردند، اما در سطح رسانه های جهانی در مورد پیروزی اصلاح طلبان اغراق شده است. نتیجه واقع بینانه انتخابات مجلس شورای اسلامی این است که مجلس آینده ایران به سه جناح اصولگرا ، اعتدالگرا - اصلاح طلب و نیروهای مستقل تقسیم شده که هرکدام تقریبا سهمی مساوی در مجلس دارند. عموما در هر دوره از مجالس گذشته یک جناح سیاسی اکثریت قدرتمندی داشته است. در مجلس فعلی که آخرین ماههای خود را می گذراند، اصولگرایان اکثریت مطلق را دارند. اما با انتخابات جدید شاید برای نخستین بار بعد از انقلاب است که بالانس عادلانه ای برقرار شده و دوجناح اصلی کشور فراکسیون های قدرتمندی در مجلس آتی خواهند داشت و این امر موجب تقویت دمکراسی در ایران خواهد شد.
4- بالغ بر 66% از اعضاء مجلس فعلی تغییر کرده اند اما پدیده بی سابقه ای که رخ داده، حضور قدرتمند جناح سومی به نام نیروهای مستقل سیاسی در مجلس جدید ایران است. در حقیقت عملکرد این جناح سوم تعیین کننده سرنوشت تصمیمات آینده مجلس ایران خواهد بود.
5- بسیاری از نمایندگان مخالف برجام رای نیاوردند بویژه نمایندگانی که با دکتر ظریف وزیر خارجه و دکتر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی برخورد اهانت آمیز کردند. این نشانه روشنی است که مردم ایران از برجام حمایت می کنند و اکثریت نمایندگان جدید حامی اجرای برجام خواهند بود و برجام در ایران دچار چالش نخواهد شد.
6- در ترکیب مجلس خبرگان نیز تغییراتی ایجاد شد.47% از لیست مشترک دونهاد بزرگ روحانیت در قم و تهران به نمایندگی از جناح اصولگرا و 19% از لیست نیروهای اعتدالگرا/اصلاح طلب و مابقی نیز کاندیداهای مشترک در طرف بودند.
آیت الله لاریجانی رییس قوه قضاییه در بیانیه خود از رای نیاوردن برخی از بزرگان روحانی اصولگرا ابراز ناخرسندی کرد. منظور ایشان شکست چهره هایی مثل آیت الله یزدی، رییس جامعه مدرسین قم و رییس مجلس خبرگان فعلی وآیت الله مصباح یزدی روحانی برجسته ای که به پدرخوانده حزب جبهه پایداری ،حامی دکتر احمدی نژاد است ، می باشد که این خود نکته قابل توجهی است.
7-درتهران پایتخت سیاسی ایران، جناح اعتدالگرا/اصلاح طلب پیروزی روشنی بدست آورد اما در شهرستان ها نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی حاکی از نتیجه بالانس جناح اصولگرا و اعتدالگرا-اصلاح طلب می باشد. هرچند آیت الله شجونی روحانی اصولگرا گفته که :'تهران پایگاه اصلی ضدیت با انقلاب و ولایت فقیه است و رای آوری این افراد نیز نشان دهنده همین مساله است' و حسین مرعشی از اصلاح طلبان گفته: اکنون می توان شاخص توسعه سیاسی ایران در تهران را 100، در مراکز استان ها 50 و در شهرستان ها 30 در نظر گرفت'،اما به نظر من هر دو اشتباه می کنند. رای تهران بیشتر تحت تاثیر برجام بود چون بیشترین مخالفان برجام و دولت روحانی از حوزه تهران بودند که در انتخابات شکست خوردند. مقام رهبری ایران هم اصلی ترین مدافع برجام بود و همواره از دولت روحانی حمایت کرده است.
8-مردم ایران معمولا در انتخابات بعد از انقلاب اسلامی 1979رفتاری غیر قابل پیش بینی از خود نشان داده و سیاستمداران داخلی و جهانی را همواره شوکه کرده اند.در این انتخابات هم موارد شوک آور کم نبود. آیت الله یزدی رییس مجلس خبرگان فعلی رای نیاورد. دکتر حداد عادل رییس فراکسیون اصولگرایان در مجلس شورای اسلامی فعلی رای نیاورد. دکتر عارف رییس ستاد اصلاح طلبان کشور در تهران رای اول را آورد. حجت الاسلام ذوالنور از نماینده گان حزب جبهه پایداری، حزب موسوم به طرفدار دکتر احمدی نژاد رییس جمهور سابق ، در شهر قم پایگاه مذهبی ایران، رای اول را آورد و آیت الله هاشمی رفسنجانی برای مجلس خبرگان در تهران رای اول را آورد. این ها همه یک معنی دارد و آن اینکه مردم ایران خود انتخاب می کنند و در انتخابات آزادند.
9- با ترکیب فعلی مجلس جدید می توان با اعتماد گفت که تقریبا تمامی نمایندگان مجلس جدید وفادار به مقام معظم رهبری ایران هستند. با شناختی که از بسیاری از نمایندگان مستقل موجود است، آنها عمدتا عملگرا و واقع بین هستند و لذا به راحتی می توان گفت که اکثریت مجلس جدید حامی دولت خواهند بود و از اقدامات دولت در بهبود روابط خارجی ایران، توسعه صنعت و اقتصاد وخصوصی سازی در ایران حمایت خواهند کرد.
10-در مقطعی که خاورمیانه بی ثبات ترین تاریخ معاصر تجربه می کند، ایران وزنه غیر قابل انکار ثبات خاورمیانه است. انتخابات ریاست جمهوری 2013 میلادی ، نهایی شدن توافق هسته ای در 2015، آزادی ملوانان آمریکایی در 2016، تبادل زندانیان آمریکایی و ایرانی در 2016، پیشرفت های حاصله در مذاکرات صلح سوریه بعد از حضور ایران در مذاکرات در 2015، انتخابات اخیر دو مجلس مهم ایران، نشانه های روشنی است بر اهمیت سیاست تعامل و همکاری با ایران و اینکه قدرت های جهانی نیازمند رویکرد جدید در کار با ایران هستند. مردم با حضور گسترده درانتخابات دو مجلس اخیر ایران نشان دادند که بعد از 10 سال تحریم ها و سخت ترین فشارهای اقتصادی، قدرتمندانه در صحنه سیاسی کشور حضور دارند و تسلیم زور و فشار نخواهند شد.
پیام انتخابات اخیر ایران به قدرت های جهانی این است که آنها باید به سمت احترام بجای تهدید حرکت کنند و از ایران هراسی دست بردارند .دولت و کنگره آمریکا شامل رییس جمهور بعدی نیز درسیاستهای اجرائی جدید بعد از برجام به سمت کاهش فشارها و تحریم ها و ایجاد یک چشم انداز جدید حرکت نماید. والا کسانی که در پای صندوق های رای آمده اند، بی تفاوت بودن غرب نسبت به وجود دموکراسی و انتخابات در ایران را لمس خواهند کرد و هرگونه ادعای غرب در باره احترام به مشارکت عمومی در ایران رنگ خواهد باخت بویژه اینکه مردم ایران شاهدند که بسیاری از متحدین غرب در منطقه ازدمو کراسی صفر برخوردارند.
نام:
ایمیل:
* نظر: