کد خبر: ۲۹۴۲۳
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۰
عضو ایرانی هیات مدیره موسسه GWP آلمان گفت: طبق تفاهم نامه با وزارت نیرو، این شرکت در امور آموزش، تحقیقات و مدیریت منابع و پروژه های آبی ایران مشارکت می کند.
 شهروز مهاجری امروز (شنبه) در نخستین کارگاه مدیریت و سازماندهی حوضه های آبریز کشور در شرکت آبفای استان تهران اظهار داشت: آلمان از گذشته های دور همکاری های تنگاتگی در زمینه ساخت و بهره برداری از سیستم های مدرن آبرسانی با ایران داشته است.
به گفته این مقام مسئول، شرکت آلمانی GWP)German Water Partnersheep) که تحت حمایت پنج وزارتخانه کشور آلمان از جمله وزارت محیط زیست این کشور است، با داشتن بیش از 350 دستگاه عضو از همه صنعت آب و فاضلاب آلمان می تواند به عنوان پل ارتباطی صنایع فعال دو کشور باشد.
وی افزود: این موسسه در بیش از 15 کشور جهان فعالیت دارد و در گروه کاری ایران بیش از 80 شرکت کوچک و بزرگ همچون شرکت زیمنس، دانشگاه صنعتی برلین و... عضو هستند.
مجری طرح مدیریت بهم پیوسته آب در حوضه آبریز زاینده رود ادامه داد: آلمان ها همواره یک پای اصلی توسعه سیستم های مدرن آبرسانی در ایران بوده اند و در سال های 2010، 2011 و 2015 نیز در نمایشگاه صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب ایران حضور فعال داشته اند.
همچنین «فریتز هلسوارد» (Fritz Holzwarth) یکی از مسئولان محیط زیست آلمان در این مراسم گفت: اهداف برنامه توسعه پایدار سازمان ملل در سپتامبر 2015 در نیویورک و همایش بین المللی کاب 21 پاریس در دسامبر 2015، آب را به عنوان یکی از عناصر اساسی توسعه پایدار معرفی کرده است.
به گفته وی، امروز تغییر اقلیم به یک چالش اساسی در جهان تبدیل شده و سازگار کردن مقوله مدیریت آب در ایران نیز به یک موضوع مهم بدل شده و در اولویت نخست برنامه ها قرار گرفته است.
این مقام مسئول آلمانی یادآورشد: راهبردهای مقابله با تغییر اقلیم در مقیاس جهانی است، اما اقدام های مدیریت منابع آب در سطح منطقه ای و حوضه های آبریز برنامه ریزی می شود.
وی تصریح کرد: آلمان آماده به مشارکت گذاشتن تجربه غنی خود در مدیریت حوضه های آبریز با ایران است، اما این موضوع علاوه بر حضور دولت، نیازمند مشارکت همه ذینفعان حوضه های آبریز است.
پیش از این، «محمد حاج رسولیها» مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آبی ایران به ایرنا گفته بود، استفاده از تجربه آلمان در بخش حوضه های آبریز و بویژه سازمان همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) در حوضه آبریز سفیدرود برنامه ریزی شده و به موازات آنها، مطالعه چند دشت بحرانی کشور متناسب با فرهنگ ایرانی (در حوضه آبریز کشف رود در مشهد) در دستور کار است.
مشاور وزیر نیرو تصریح کرده بود آلمان ها در گذشته با تصویب قانون «حقابه بَران»، مشکلات بهره برداران منابع آبی خود را با اعمال تغییراتی در قوانین بالادستی برطرف کرده بودند و امروز، تجربه های آنها می تواند چراغ راه کشور باشد.
چگونگی ایجاد زمینه های مشارکت و همکاری ذی نفعان منابع آب حوضه های آبریز در بخش های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی، چگونگی برقراری تعادل بین منابع و مصارف، چگونگی نظارت بر توزیع عادلانه آب و رعایت حقوق بهره برداران، چگونگی حفاظت کیفی از منابع آبی و رفع نیازهای زیست محیطی و چگونگی حاکمیت موثر بر منابع آب و کاهش اختلافات ناشی از کمبود آب در حوضه های آبریز، در این کارگاه هدفگذاری شده است که با همکاری 
این کارگاه دو روزه با مشارکت وزارت نیرو، شرکت مدیریت منابع آب ایران، وزارت محیط زیست آلمان و شرکت های GWP و GIZ آلمان برگزار می شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: