کد خبر: ۲۹۵۸۵
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۰
معاون اول رییس جمهوری گفت: اگر بخواهیم مسائل و مشکلات اقتصادی و سیاسی کشور را حل کنیم و امید و نشاط را به جامعه برگردانیم، چاره ای نداریم جز این که مشارکت ملت و زمینه آن را به صورت جدی فراهم کنیم.
جهانگیری بعدازظهر دوشنبه در آیین معرفی دومین پایتخت کتاب و اختتامیه جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب در تالار وحدت با اشاره به این که اصولا نقطه عزیمت برای حل مشکلات، جذب مشارکت و ایجاد رقابت در جامعه است افزود: در سیاست های اقتصاد مقاومتی هم به جذب مشارکت و ایجاد رقابت توجه جدی شده است.
جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که با افزایش مشارکت و ایجاد رقابت، امید و رونق و تحرک بیشتر می شود، تصریح کرد: ملت ایران در این روزها با مشارکت معنا دار و گسترده در انتخابات بار دیگر فرصتی استثنایی برای مدیریت جامعه بوجود آورده است.
وی به موضوع جدی کاهش بهای نفت در سال 94 و تحریم های ظالمانه در سال های 92 و 93اشاره کرد و گفت: در سال 92 و آن چه که از سال 92 به بعد باعث شد آرامش و ثبات به جامعه برگردد و شاخص های اصلی اقتصاد تلاطم پیدا نکند، مشارکت مردم و امید آن ها بود.
جهانگیری تاکید کرد: وقتی در مردم اعتماد ایجاد شده باشد، اقدامات تند نگران کننده از آن ها بروز نمی کند.
معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: در سال 94 کشورهایی که به نفت وابسته بودند با کاهش قیمت نفت دچار تلاطم شدند و در برخی از کشورهای آمریکای لاتین نیز اقتصادشان تا 700 درصد تغییر نوسان پیدا کرد، اما چنین اتفاقاتی را در ایران نداشتیم.
وی تصریح کرد که اعتماد و امید مردم دلیل آن بود و افزود: این اعتماد و امید در 7 اسفند جان دوباره گرفت.
جهانگیری گفت: از فردای روز 7 اسفند ما نشاط را در مردم مشاهده می کنیم.
معاون اول رئیس جمهوری با بیان این که همه جریان ها آمدند و مردم هم در انتخابات شرکت کردند، گفت: اکنون مردم احساس می کنند کشور وارد عرصه جدیدی شده است و این مشارکت و رقابت باید در همه عرصه های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی شکل بگیرد.
وی تاکید کرد: آنجایی که رقابت واقعی شکل می گیرد، رونق و تحرک هم بیشتر می شود.
معاون اول رئیس جمهوری در ادامه در خصوص موضوع کتاب با بیان اینکه عرصه کتاب، صرفا یک عرصه فرهنگی نیست افزود: سیاست و اقتصاد منهای کتاب ناقص است.
وی تاکید کرد: باید از هر تحولی در تولید و نشر کتاب استفاده کنیم.
معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: کتاب پیر و جوان، شهری و روستایی، زن و مرد نمی شناسد.
جهانگیری با اشاره به این که در جامعه ای که برخوردار از فرهنگ است و گام در مسیر توسعه برمی دارد استفاده از کتاب بر استفاده از هر منبع دیگری ترجیح دارد گفت: جامعه ای که قدر کتاب را نداند مثل این است که قدر نان را نداند و غم نان نخورد.
معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: جامعه ما در استفاده از کتاب با آسیب ها و مشکلاتی روبه رو است.
وی تصریح کرد: پایین آمدن کمیت و کیفیت کتاب وضعیت نشر و اقتصاد آن و نیز پایین آمدن میزان مطالعه آسیب های جدی است که باید حتما چاره ای برای آن اندیشیده شود.
معاون اول رئیس جمهوری گفت: این اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری چنین جشنواره هایی به معنای اهتمام دولت برای حل مشکلات عرصه کتاب است.
جهانگیری در بخش پایانی سخنانش گفت: امروز ما شاهد تحولات جدی در عرصه فناوری هستیم، اما نباید گمان کنیم که تحولات فناوری ما را از کتاب بی نیاز می کند.
به گزارش ایرنا در این آیین، شهر نیشابور به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شد. سال گذشته، شهر اهواز این عنوان را به خود اختصاص داده بود.
در دومین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب 820 طرح و برنامه به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد. پس از انجام داوری ها، طرح ها و برنامه های 20 روستا به دور نهایی داوری ها راه یافت و 10 روستا به عنوان روستای دوستدار کتاب برگزیده شدند.
همچنین طرح ها و برنامه های 10 روستا نیز شایسته تقدیر شناخته شد.
در دومین دوره پایتخت کتاب ایران 100 شهر با طرح ها و برنامه های خود شرکت کردند و طرح ها و برنامه های 15 شهر به دور نهایی راه یافت.
در این دوره 6 شهر نامزد پایتخت کتاب ایران شدند و در نهایت یک شهر برگزیده شد و طرح ها و برنامه های دو شهر نیز شایسته تقدیر شناخته شدند.
بر اساس این گزارش، در دومین دوره جشنواره روستاهای دوستدار کتاب همزمان با ایام دهه فجر انقلاب اسلامی، هزار بسته کتاب با همکاری معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن ناشران کودک و نوجوان و انتشارات گاج به روستاهای کشور ارسال شد.
بنیاد ملت به عنوان حامی این دو جشنواره یک باب کتابخانه در شهر پایتخت کتاب ایران تاسیس خواهد کرد و به طرح های فرهنگی 6 شهر در حوزه کتاب وام کم بهره اعطا می کند. همچنین این بنیاد از 6 طرح برگزیده گروه های ترویج کتاب حمایت خواهد کرد.
مراسم اختتامیه دومین دوره جشنوراه پایتخت کتاب ایران و روستاهای دوستدار کتاب ساعت 14 روز دوشنبه 17 اسفند ماه در تالار وحدت برگزار شد.
در مراسم اختتامیه دومین دوره جشنواره پایتخت کتاب ایران و جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب روز دوشنبه با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدرضا صالحی امیری رییس کتابخانه ملی ایران، سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تالار وحدت برگزار شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: