کد خبر: ۲۹۶۷۴
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۹
رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از رشد 20 برابری حجم واردات به دلیل معافیت ها خبر داد و گفت: بیش از 65 مورد معافیت در نظام واردات کشور تعریف شده است که این تصمیم برخلاف نظام های اقتصادی دنیا به شمار می رود.
به گزارش ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، «حبیب الله حقیقی» در یکصد و نهمین نشست این ستاد اعلام کرد بیش از 45 مورد از این معافیت های اقتصادی در مقاطع زمانی ویژه و مکان های خاص تعریف شد اما متاسفانه این معافیت ها به همه منطقه ها و زمان ها گسترش یافته است.
وی درباره معافیت سه درصدی واردات گفت: اکنون حجم واردات با معافیت ها 20 برابر شده است و اجناس وارداتی به دلیل این معافیت ها بدون هر گونه تشریفات گمرکی به بازار مصرف می رسد که افزون بر مسائل اقتصادی، به تولید نیز ضربه می زند.
به گفته وی، براساس ماده 16 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز بررسی و جمع بندی آمار میزان قاچاق یکی از وظایف ستاد است که با توجه به نبود آمار دقیق در این زمینه، به نتیجه برآوردها در زمینه قاچاق بسنده می شود.
رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز بر اهمیت همکاری همه دستگاه های ذی ربط تاکید کرد.

** هشدار درباره تعطیلی واحدهای پوشاک
معاون فرهنگی و پژوهش ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این نشست گفت: در حوزه پوشاک 530 هزار تا 550 هزار نفر فعالیت می کنند و اگر واردات پوشاک از مبادی غیررسمی کنترل نشود، نتیجه آن جز تعطیلی واحدها و بیکاری نخواهد بود.
«محمدرضا عبادی» تاکید کرد اعلام آمار و ارقام در ارتباط با میزان قاچاق در کشور براساس یک برآورد علمی است.
وی از وجود 24 روش برای برآورد حجم اقتصاد زیرزمینی خبر داد و گفت: معاونت پژوهش ستاد از چهار روش برای محاسبه حجم قاچاق استفاده کرده که شامل شکاف بین عرضه و تقاضا، تولید، صادرات و واردات قانونی و از طرفی مصرف و تقاضا است.

** قاچاق 19.8 میلیارد دلاری در سال 1393
رئیس اداره برآورد حجم قاچاق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این نشست گفت: طبق همین روش و برآوردها حجم ورودی کالای قاچاق در سال 1392، 17 میلیارد و 200 میلیون دلار ورودی و هفت میلیارد و 800 میلیون دلار خروجی بود که مجموع آن به 25 میلیارد دلار رسید.
به گفته «سیدکمال سیدریحانی»، این رقم پارسال در کالای ورودی با کاهش 9 درصدی به 15 میلیارد و 200 میلیون دلار و در بخش خروجی به چهار میلیارد و 600 میلیون دلار رسید که نشان دهنده کاهش 47.4 درصدی بود.
رئیس اداره برآورد حجم قاچاق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در مجموع رقم قاچاق در سال 1393 به 19میلیارد و 800 میلیون دلار رسید.

** دو میلیارد و 300 میلیون دلار قاچاق کالاهای نساجی
سیدریحانی بیشترین کالای ورودی قاچاق را محصولات نساجی، لوازم خانگی، رایانه و قطعات یدکی اعلام کرد و گفت: حجم قاچاق وارداتی کالاهای نساجی نزدیک به دو میلیارد و 300 میلیون دلار برآورد می شود.
وی سرانه مصرف چایی در کشور را به واسطه وجود 76 میلیون نفرجمعیت یک کیلو و 500 گرم دانست و گفت: حجم قاچاق در این ارتباط 272 میلیون دلار برآورد می شود.
سیدریحانی به نیاز کشور به یک میلیون و 800 هزار لپ تاپ اشاره کرد و گفت: از این شمار 500 هزار عدد به صورت قانونی و یک میلیون و 300 هزار عدد به صورت قاچاق وارد کشور می شود.

** یک میلیون و 300 هزار دلار قاچاق لوازم آرایشی
رئیس اداره برآورد حجم قاچاق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره قاچاق لوازم آرایش به کشور اعلام کرد: 26 میلیون نفر 15 تا 65 ساله از لوازم آرایشی استفاده می کنند که 300 میلیون دلار آن تولید داخل کشور، 200 میلیون دلار واردات و یک میلیون و 300 هزار دلار قاچاق در این بخش وجود دارد.
وی در تشریح قاچاق سیگار به کشور گفت: بر اساس آمارهای سال 1393، از 55 میلیارد نخ سیگار مصرفی، 28 میلیارد و 700 میلیون نخ تولید شد و 13 میلیارد و 700 میلیون نخ از مبادی رسمی و 12 میلیارد و 600 میلیون نخ به طور قاچاق به مصرف کننده رسید.
سیدریحانی افزود: پارسال تولید شرکت دخانیات به دلیل مسائل داخلی نصف شد اما واقعیت این است که در بحث سیگار از میزان مصرف آمار واقعی نداریم.
پارسال قانون تازه ای برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز اجرایی شد که صلاحیت رسیدگی به جرایم قاچاق به سازمان تعزیرات حکومتی واگذار شد.
همان زمان مدیر کل مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی کشور اعلام کرد 14 ماده و 16 تبصره از این قانون مربوط به پیشگیری از قاچاق کالا و ارز است.
نام:
ایمیل:
* نظر: