کد خبر: ۲۹۷۴۷
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱
قائم مقام وزیر امورخارجه با بیان اینکه هدف سیاست خارجی جمهوری اسلامی در دولت یازدهم شکستن فاجعه امنیتی کردن ایران بود،گفت: درگفت وگوهای هسته ای آرام آرام این جو شکسته شد و مهم تر از بحث تحریم ها و برجام شاهد شکسته شدن فضای امنیتی علیه ایران بودیم.
مرتضی سرمدی در نشست «سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دوران گذار نظام بین الملل» در قم بیان داشت: در نظام بین الملل در شرایط گذار هستیم و شناخت ویژگی های این دوران بر فکر، اندیشه و عملکرد ما در حوزه های مختلف اثر خواهد بخشید تا بدانیم در سیاست، فرهنگ، اقتصاد و جامعه چه اقداماتی را انجام دهیم.
وی افزود: در دوران گذار شرایط قدیم بهم ریخته و شرایط جدیدی نیز شکل نگرفته است این در حالی است که پیش از این در جهان نظامی دو قطبی داشتیم ولی با انقلاب اسلامی شکاف عمیقی در این نظام بوجود آمد و ایران به عنوان قدرتی که حرف سوم را می زد سعی داشت جایگاه خود را به تدریج در نظام جهانی بدست آورد.
وی ابراز داشت: عوامل قدرت در دوران گذار سیال هستند و عوامل جدیدی را شاهد هستیم همچنین هنجارهای جدیدی در حال شکل گرفتن است و قدرت های بزرگ قصد دارند برخی هنجارهای بین المللی را در جهان ایجاد کنند، در حالی که قدرت نظامی، اقتصادی و فناوری همچنان به عنوان عوامل قدرت وجود دارند عوامل جدید قدرت چون قدرت گفتمان و سایبری در نظام بین الملل بوجود آمده اند.
قائم مقام وزیر امور خارجه گفت: در دوران گذار به دلیل حساس بودن شرایط انتقال، بسیاری از قدرت ها بالا آمده و برخی قدرت ها و بازیگران از صحنه حذف می شوند و تشخیص دادن زمین بازی در این شرایط مهم است و زمینه های بازی نیز تغییر یافته است و در بحثی چون سایبر شاهد آن هستیم که همه قدرت ها خود را در این حوزه وارد می کنند.
وی اظهار داشت: در شرایط کنونی دیگر قدرت بلامنازع نداریم و قدرت های منطقه ای توانایی عرض اندام در نظام بین الملل را دارند و ایران بواسطه رهبری امام راحل و رهبر معظم انقلاب سرمایه گذاری مناسبی انجام داد و در منطقه به نفع ملت ها هزینه پرداختیم و سراغ کسانی رفتیم که جایگاه منطقه ای داشتند و قدرت ایران اکنون فرامنطقه ای است.
وی افزود: ایران نگاهی مبتنی بر آرمان ها اما واقع گرایانه دارد و روی جریان هایی سرمایه گذاری کرده ایم که اصیل بودند و بخشی از مردم را همراه خود می دیدند و از نظر فکری توان بالایی داشتند.
سرمدی گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر مبنای درک شرایط دوران گذار باید عمل کند و در این شرایط در سیاست خارجی عامل دین و فرهنگ نقش برجسته ای پیدا کرده است که با دوران 70 سال پیش متفاوت است که دین از مولفه های قدرت به شمار نمی رفت اما انقلاب اسلامی ایران رخنه ای عظیم در این تفکر ایجاد کرد و کم کم جایگاه دین در عرصه بین المللی جایگاه بیشتری را به خود اختصاص می دهد.
وی ابراز داشت: دین و فرهنگ در حوزه هایی چون برآمدگی فرهنگ دینی در روابط بین الملل، هویت سازی در روابط بین الملل و قرائت وضع مطلوب در نظام بین المللی تاثیرگذاری دارد و نقطه آغاز برآمدگی دین در روابط بین الملل همان انقلاب اسلامی بود.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران معتقد است در دوران گذار باید بتواند تعامل را با دنیا انجام دهد و تعامل می تواند نقش کشور را در منطقه بارزتر کند این در حالی است که بازیگران منطقه ای نیز فعال هستند که مانع از به بار نشستن مناسب سیاست های خارجی ما شوند اما ما سیاست مبنی بر تعامل را در نظر گرفته ایم و به واسطه موضوع تصنعی به نام برنامه هسته ای ایران که نظامی نبود نگاه تعاملی خود را به دنیا در فضای بسیار شدید تحریم نشان دادیم.
قائم مقام وزیر امور خارجه با اشاره به نقش روابط ایران و روسیه در زمان حاضر افزود: روسیه جزء قدرت های نوظهور است که بعد از فروپاشی شوروی با نگاه ساده به روابط بین الملل بسیار لطمه خورد و در دوران جدید روسیه بدنبال بازیابی قدرت خود است و در این چارچوب هم سابقه روابط و نوع تجربیات روابط دو کشور نشان می دهد ایران و روسیه می توانند روابط راهبردی داشته باشند و مقدمات این روابط در حوزه اقتصاد و رابطه مردم با مردم ایجاد شده است.
وی گفت: موضوع سوریه یکی از پیچیده ترین مسائل روز است و پس از بیداری اسلامی در جهان عرب شاهد تحولاتی در اردوگاه طرفداران غرب بودیم که مبتنی بر تلاش برای ایجاد توازن بود لذا بحران به سوریه کشیده شد و در کشورهای عربی ضعف های ساختاری و آن چه به نقش مردم بر می گردد کمتر مورد توجه قرار گرفته شده است.
وی بیان داشت: بر اساس گزارش های اطلاعاتی شاهدیم که تحرک ها در سوریه حرکت اصیلی برای بازگرداندن حق و سهم مردم در حکومت نبود بلکه حرکتی برای قطع کردن خط مقاومت با ایران بود و ایران نیز تشخیص داد چنین هدفی در سوریه در حال پیگیری است ورود پیدا کرد و جلوی توطئه ایستاد ولی از ابتدا هم موضع ما آن بوده است که مبارزه با تروریسم، مخالفت با مداخله خارجی و ایجاد حق تعیین سرنوشت برای مردم در نظر گرفته شود.
قائم مقام وزیر امور خارجه گفت: در سیاست خارجی اصول کلی توسط رهبر معظم انقلاب تعیین شده است و به عنوان وزارت خارجه در همین چارچوب عمل می کنیم گرچه سیاست خارجی صحنه ای ایستا نیست و از همین رو اطلاع رسانی مستمر به مسئولان ارشد کشور داریم و تحلیل های روز از نقاط مختلف جهان را نیز ارائه می کنیم.
وی گفت: عربستان سیاست «خود انهدامی» را در پیش گرفته است و تصمیمات عجولانه و هیجانی این دولت همراه با ماجراجویی و افزایش تنش در منطقه را شاهد هستیم که این اقدام آن ها برای رقابت با جمهوری اسلامی است و ما مشکلی با آن ها نداریم و نفوذ ایران در منطقه به دلیل سیاست های مناسب کشورمان است.
وی بیان داشت: مهم ترین صادرات غیر نفتی عربستان صدور تروریست است که در کشورهای مختلف جهان فعال هستند و متحدان عربستان هم می دانند که عربستان سعودی بحران را به همه کشورها منتقل کرده است و جریان خودزنی در این کشور سیاست به شدت تخریبی است و تبعات منفی این سیاست را حتی در بین متحدان عربستان نیز می بینیم.
سرمدی بیان داشت: از پیشرفت عربستان اصلا ناراحت نمی شویم و جمهوری اسلامی ایران نمی تواند به دلیل ناراحت شدن عربستان جلوی پیشرفت های خود را بگیرد و ما مشکلی با این کشور نداریم اما در عربستان پیشرفت ایران و سایر کشورهای منطقه عاملی علیه این دولت دیده می شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: