کد خبر: ۲۹۹۲۸
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۵
کارشناسان وفعالان مسکن در گفتگو با «تجارت» مطرح كردند:
بازارمسکن درسالی که گذشت به اعتقاد بسیاری از کارشناسان وفعالان حوزه مسکن کشورسومین سال رکود خود را پشت سرگذاشت وازتغییر محسوسی به لحاظ نوسانات قیمتی ویا حجم تعداد معاملات نسبت به سال 93 برخوردارنبود.
اما سال آینده در حالی کمتر از یک هفته دیگر آغاز خواهد شد که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان وفعالان بازار مسکن سال 95 می تواند آغازی بررونق گرفتن بازار مسکن پس از طی سه سال رکود کامل باشد.به همین منظور وبرای اینکه از پیش بینی‌های کارشناسان وفعالان بازار مسکن از وضعیت این بازار در سال آینده مطلع شویم به سراغ آنها رفته ایم تا نظراتشان را راجع به این موضوع مهم جویا شویم.
آلبرت بغزیان از کارشناسان حوزه مسکن با اشاره به اینکه در سال 95 میزان خرید وفروش خانه نسبت به سالهای قبل با افزایش چشمگیری روبرو خواهد شد به «تجارت» گفت:دستور دولت مبنی برکاهش دستوری نرخ سود سپرده‌های بانکی که در بانکهای سراسر کشور اجرا شده است می تواند در خروج بازار مسکن از رکود در سال 95 بسیار تاثیرگذارباشد.
وی تصریح کرد:درسال 95 دارایی‌هایی که قشرهای مختلف مردم به صورت ارز،طلا ویا خرید سهام دربورس به دست آورده انداز سوی آنها به بازار مسکن هدایت خواهدشد وهمین موضوع در خروج بازار مسکن از رکود موثر خواهد بود.
وی نمایان شدن آثار اجرای برجام بربازار مسکن در سال 95 را بسیار مهم دانست وافزود:سال آینده باید شاهد آثارمثبت اجرای برجام بربازار مسکن باشیم که امیدواریم این اثرات موجب رونق مجدد بازار مسکن نیز بشود.
از سوی دیگر ایرج رهبرعضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران با اشاره به اینکه دوقشر مصرف کننده وسرمایه گذار هرکدام 80 و20 درصد از متقاضیان بازار مسکن را تشکیل می دهند به تجارت گفت: برای حضور قشر مصرف کننده در بازار مسکن باید میزان تسهیلات بانکی را افزایش داد که مصوبه اخیر شورای پول واعتبار در راستای اجرای همین هدف بود وبرای حضور سرمایه گذاران که 20 درصد از متقاضیان بازار مسکن را تشکیل می دهند باید نرخ سود سپرده‌های بانکی نزولی شود که خوشبختانه گام‌های خوبی از سوی دولت به منظور تحقق بخشیدن به این هدف برداشته شده است.
رهبر با بیان اینکه اجرای لیزینگ مسکن نمی تواند موجب رونق بازار مسکن شود گفت: لیزینگ تنها می تواند برای صاحب خانه شدن اقشار پردرآمد موثر باشد ونمی تواند در خرید مسکن کمکی به سایر قشرهای جامعه کند وعلت آن هم اقساط بالای این طرح مسکنی است که از میزان درآمد حقوق بخش عظیمی ازجامعه درماه بسیار بالاتر است.
وی رونق گرفتن بازار مسکن را منوط به خروج کل اقتصادکشورازرکود دانست وگفت: قطعا در شش ماه نخست سال 95 بازار مسکن تغییر محسوسی نسبت به سال 94 نخواهد داشت و باید به امیدرونق تدریجی بازارمسکن که ناشی از آثاراجرای برجام وخروج اقتصاد کشورازرکود است درشش ماه دوم سال آینده چشم دوخت.
اصغر پورمتین دیگرکارشناس حوزه مسکن نيز با اشاره به گفته‌های معاون اعتبارات بانک مرکزی مبنی بر اجرای طرح لیزینگ مسکن در خرداد ماه سال آینده  به تجارت گفت:اگرطرح لیزینگ مسکن درسال 95 اجرایی شود قطعا درخروج بازارمسکن ازرکود موثر خواهد بود.
پورمتین افزود:طرح لیزینگ مسکن اگر به درستی اجرا شود می تواند رونقی مجدد را به بازار مسکن بازگرداند واگر به درستی اجرانشود موجب افزایش نامعقول قیمت مسکن بدون رونق درمعاملات در سال آینده خواهد شد.
پورمتین با بیان اینکه اجرای درست طرح لیزینگ مسکن قیمت مسکن را 15 تا 18 درصد افزایش خواهد داد گفت:درصورت اجرای درست طرح لیزینگ مسکن در سال 95 رونق در اوایل تابستان سال آینده به بازار مسکن بازخواهدگشت.
همچنين فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشوربا اشاره به اینکه اخذ مالیات ازساخت وساز در سال آینده می تواند در کاهش ترغیب سازندگان برای حضور در بازار ساخت وساز تاثیرگذار باشدبه تجارت گفت:قطعا بازارمسکن باشروع تابستان سال آینده به تدریج از رکود خارج خواهد شد وخروج از رکود خود می تواند آغازی برای رونق گرفتن این بازار باشد که این موضوع افزایش قیمت مسکن را درپی خواهد داشت.
پورحاجت رشد تعداد معاملات وافزایش قیمت مسکن را از آثار رونق گرفتن بازار مسکن درسال آینده دانست وگفت: تقویت هردوطرف عرضه وتقاضا از طرقهای مختلف می تواند در تسریع کردن خروج بازار مسکن از رکود بسیار موثر باشد.
بنابراین با توجه به نظرات وپیش بینی‌های کارشناسان درباره وضعیت بازار مسکن درسال آینده به نظر می‌رسد که در سال 95 بازارمسکن درحوزه‌های مختلف از ساخت وساز گرفته تا خرید وفروش نسبت به سالهای گذشته رونقی را تجربه کند که مدتهاست درانتظار آن است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار