کد خبر: ۳۰۱۷۳
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۷
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران پیگیری استقرار شبکه ملی اطلاعات در کشور را از هدف های مهم این سازمان در سال 1395 دانست.
«نصرالله جهانگرد»  افزود: همه تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا زمینه های لازم برای استقرار این شبکه در سال آینده در کشور فراهم شود.
وی گفت: شبکه ملی اطلاعات از زیرساخت های ارتباطی، مرکزهای داده توسعه یافته داخلی دولتی و غیردولتی و زیرساخت های نرم افزاری تشکیل شده که در سراسر کشور گسترش یافته است.
جهانگرد اضافه کرد: این شبکه ظرفیت لازم را برای نگهداری و تبادل امن اطلاعات داخلی در کشور به منظور توسعه خدمات الکترونیکی و دسترسی به اینترنت از طریق بستر ارتباطی باند پهن سراسری برای کاربران خانگی، کسب وکارها و دستگاه های اجرایی فراهم می کند.
به گفته معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، این شبکه تجمیع کننده شبکه های اختصاصی، محلی و ملی در کشور است که از دو بخش اختصاصی و عمومی تشکیل می شود.
بخش اختصاصی برای ارتباط و تبادل اطلاعات و خدمات دستگاه های اجرایی با یکدیگر و بخش عمومی برای ارائه خدمات به کاربران عمومی است و این دو بخش در نقاطی مانند مرکزهای داده با یکدیگر اتصال دارند.
اواخر سال 1384 بحث شبکه ملی اینترنت در کشور مطرح و مهمترین دلیل پیاده سازی این شبکه در آن سال کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت اعلام شد.
اسفند همان سال، بر اساس تصمیم هیات دولت مقرر شد شبکه ملی در مدت سه سال به بهره برداری برسد و طراحی های کلی شبکه نیز انجام شود.
در سال 1385 قرار شد پروژه اینترنت ملی در مرکز تحقیقات مخابرات ایران انجام شود.
در سال 1386 نیز همین موضوع تکرار شد و این بار برنامه های عملیاتی راه اندازی و بهره برداری اینترنت ملی در سال های 1386 تا 1388 در هیات وزیران تصویب شد.
با توجه به الزام های سند چشم انداز بیست ساله، موضوع شبکه ملی اینترنت با نام جدید شبکه ملی اطلاعات در سال 1389 به طور جدی تر مطرح و حتی کلیات موضوع در ماده 46 برنامه پنجم توسعه آمد.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران همچنین پیاده سازی دولت الکترونیک در سطح ملی را از دیگر اقدام های این سازمان در سال 1395 اعلام کرد.
 دولت الکترونیک یا دولت دیجیتالی، به استفاده دولت از فناوری اطلاعات برای جابجایی اطلاعات بین مردم، سازمان ها، بازار و ارکان دیگر دولتی گفته می شود.
جهانگرد توسعه کسب و کارهای بخش آی.سی.تی را از دیگر برنامه های سازمان عنوان کرد که در سال آینده با جدیت بیشتری دنبال می شود.
پیش از این وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، برداشتن گام جدی برای توسعه دولت الکترونیک را از برنامه های سال آینده برشمرده و گفته بود: گام های تازه تری برای توسعه خدمات دولت الکترونیک برخواهیم داشت.
نام:
ایمیل:
* نظر: