کد خبر: ۳۰۳۹۱
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۸

چشم انداز اقتصاد ایران در نامه وزیر اقتصاد ایران به رهبر انقلاب کاملا ترسیم شده است. در این نامه آمده است که تیم اقتصادی دولت تدبیر و امید از هیچ کوششی برای حفظ " امید" مردم و بهره گیری بیشینه از همه ظرفیت های ایجاد شده در کشور برای " استحکام اقتصاد ملی"، "تقویت تولید داخلی"، "حل مشکل رکود"، "حفظ روند کاهشی نرخ تورم" ، "بهبود هرچه بیشتر فضای کسب و کار" و نیز اجرای صحیح سیاست های اصل 44 قانون اساسی با هدف افزایش زمینه های اشتغال و ارتقای تولید ملی دریغ نخواهد ورزید.

اقتصاد ایران در دو سال گذشته روزهای سخت و تلخی را پشت سر گذاشته است. تحریم های ظالمانه، کاهش درآمدهای ارزی و کاهش چشمگیر قیمت جهانی نفت، اقتصاد ایران را در انقباض قرار داد. تحریم های بانکی، تجاری و اقتصادی در زمانه ای علیه ایران تنظیم و اجرا شد که وابستگی اقتصاد ایران به درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت به بالاترین سطح خود رسیده بود و همین میزان وابستگی ها اثرگذاری تحریم ها را تشدید کرد اما با تدبیر دولت یازدهم گره ها یکی پس از دیگری گشوده و جان تازه ای به کالبد نیمه جان اقتصاد ایران دمیده شد.

توافق وین آغاز یک تحول و نوشدگی بود. اجرای برجام فصل تازه ای را در روابط سیاسی و اقتصادی ایران با دولت های جهان برقرار کرد و شکوفه های امید و نوشدن در دل های مردم ایران جوانه زد. پس از اجرای برجام گروه های بزرگ اقتصادی یکان یکان به ایران آمدند تا دور جدید فعالیت های تجاری و اقتصادی را آغاز کنند و این به معنای آغاز یک جهش بزرگ اقتصادی در سال نو است.

با اجرای برجام موجی از امید و شادی در کشور به جریان افتاد و همه با شور و شعف به بهتر شدن و بهتر بودن اندیشیدند و آن چنان به سیاست های دولت تدبیر و امید چشم امید دوختند که با جان و دل در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان حماسه ای دیگر رقم زدند و اینک دست در دست دولت گذاشتند تا با اجرای برنامه های اقتصادی در سال جدید حال آنها و جان آنها نیز نو شود.

سال جدید، جان نجیب مردم ایران نیز با اجرای سیاست های اقتصادی دولت تحول می یابد و راه تازه ای برای بهتر شدن گشوده می شود. در حالی که بانک مرکزی از نظر اعتبار بین المللی و منابع ارزی در وضعیت خوبی به سر می برد بازار نفت نیز روزهای خوبی را برای افزایش فروش تا دو میلیون بشکه در روز تجربه می کند.

سال 95 سال نو شدن و تازه شدن اقتصاد است. فصل نو اقتصاد ایران در حال آمدن است. کشورهای بزرگ دنیا خطوط اعتباری مناسبی در اختیار ایران قرار داده اند که حاکی از علاقه مندی کشورهای بزرگ به توسعه روابط اقتصادی و تجاری با ایران است و این آغاز موفقیت بزرگ اقتصادی است. ما باید باور کنیم که دولت تدبیر و امید با اجرای سیاست های اقتصادی خود جهش بزرگی را تجربه خواهد کرد. توافق برای افتتاح خط اعتباری ۱۰ میلیارد دلاری از سوی ژاپن و خط اعتباری ۵ میلیارد یورویی از سوی دولت کره جنوبی برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری با ایران نشانه های خوبی برای رشد اقتصاد ایران در سال 95 است.

اقتصاد ایران در سال 95 وارد مرحله تازه ای از فعالیت های اقتصادی می شود که با همدلی و همراهی مجلس دهم می تواند کاری کارستان را به انجام رساند. صدها شرکت اروپایی از کشورهای پیشرفته و توسعه یافته برای حضور و سرمایه گذاری در بازار خودرو، هواپیما، پتروشیمی و... اعلام آمادگی کردند و برخی از قراردادها نیز تنظیم شده است. هنوز بسیاری از شرکت ها در صف انتظار ورود برای سرمایه گذاری هستند و بی تردید یکی از راه های پیشرفت اقتصاد ایران ایجاد بسترهای مناسب برای سرمایه گذاری خارجی و بهبود فضای کسب و کار از این طریق است تا با افزایش تولید و رونق در کسب و کار و افزایش سهم صادرات و کاهش نرخ بیکاری، اقتصاد ایران فصل تازه ای را در سال نو تجربه کند.

بی تردید دولت تدبیر و امید همزمان با تغییر و تحویل سال نو، فصل نوشدگی اقتصاد را تجربه می کند و وارد فاز جدیدی از فعالیت های اقتصادی برای رسیدن به رشد حداقل 5 تا 6 درصدی می شود. در سال نو توسعه صادرات غیرنفتی با جذب سرمایه گذاری خارجی جزو اولویت هاست. اصلاح ساختار نظام بانکی، یکسان سازی نرخ ارز، افزایش سرمایه بانک ها، پرداخت بدهی دولت به بانک ها می تواند ایران را در جهان در صدر خبرهای اقتصادی قرار دهد و اتفاق های مبارکی را برای اقتصاد ایران رقم زند.

با تقویت تولید داخلی، کاهش نرخ بیکاری، افزایش صادرات، کاهش نرخ تورم و خروج از رکود موجود در بازار می توان روزهای خوش و خرم اقتصاد ایران را به انتظار نشست .

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار