کد خبر: ۳۰۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۴
پايان چانه‌زني نعمت‌زاده و حجتي بر سر واردات گندم
واردات گندم در سال 95 مشروط و تعرفه 10 درصدي امكان‌پذير است. حالا ضد و نقيض‌هاي خودكفايي و نياز كشور به‌اين كالاي استراتژيك به اوج خود رسيده است.
از يك سو وزير جهاد كشاورزي معتقد است كه توليد داخل، پاسخگوي نياز كشور خواهد بود.
از طرف ديگر روز گذشته معاون سازمان توسعه تجارت از صدور اجازه واردات مشروط گندم در سال جديد خبر مي‌دهد.
 نيمه نخست بهمن ماه سال گذشته بود كه محمود حجتي، وزير جهاد كشاورزي در نامه‌اي به محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت دستور ممنوعيت واردات گندم را براي سال 95 صادر كرد.
با‌اين حال در روزهاي پاياني سال 94 زمزمه‌هاي برداشته شدن ممنوعيت واردات گندم بلند و بلندتر شد، تا‌اينكه در هفته پاياني اسفندماه، وزير كشاورزي خبر منتفي شدن واردات گندم در سال جديد را تاييد كرد.
گندم محل چانه‌زني نعمت‌زاده و حجتي
هرساله در روزهاي پاياني اسفندماه، تعرفه‌هاي وارداتي سال جديد تعيين و به تصويب دولت مي‌رسد. با‌اين حال سال گذشته موضوع تعيين تعرفه‌هاي وارداتي تبديل به محل چانه‌زني ميان دو عضو كابينه دولت يازدهم شد.
 از يك سو حجتي، وزير جهادكشاورزي اعتقاد داشت كه توان داخلي كشور براي توليد گندم در سال‌جاري كافي بوده و‌ايران در توليد‌اين محصول استراتژيك مي‌تواند به خودكفايي برسد. از طرف ديگر برخي خبرها نشان از‌اين داشتند كه نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت خواستار وضع تعرفه 40 درصدي بدون اعمال ممنوعيت براي گندم شده است.
 پس از آن، در روزهاي پاياني اسفند و در شرايطي كه ميزان تعرفه واردات كالا براي سال 95 در جلسه هيات دولت به تصويب رسيده بود، مودودي، معاون کل سازمان توسعه تجارت از نهایی شدن تعرفه‌ ورود تمامی کالاها به جز گندم در دولت خبرداد. ممنوعيت يا عدم‌ممنوعيت واردات گندم در سال 95 تبديل به محل چانه‌زني ميان دو عضو كابينه دولت يازدهم شد.
سرانجام در هفته پاياني اسفند ماه سال گذشته بود كه حجتي در حاشيه ديدار با وزير كشاورزي قزاقستان اعلام كرد كه واردات گندم در سال 95 در چارچوب مديريت دولت بر بازار و عرضه و تقاضا تعيين مي‌شود و از آنجا كه گندم در گروه يك كالاهاي اساسي قرار دارد، مشمول قيمت‌گذاري نيز مي‌شود.
اصرار حجتي بر خودكفايي توليد گندم
هرچند روز گذشته مودودي، معاون سازمان توسعه تجارت اعلام كرد كه دولت با واردات گندم براي سال 95 به صورت مشروط موافقت كرده و قرار است‌اين محصول با مجوز جهاد كشاورزي و با تعرفه 10 درصدي وارد كشور شود، با‌اين حال وزير كشاورزي همچنان معتقد است كه توان داخلي توليد گندم مي‌تواند پاسخگوي نياز كشور باشد.
محمود حجتي چند روز قبل و در مراسم ديد و بازديد نوروزي معاونان و مديران كل جهادكشاورزي تاكيد كرد، وضعيت توليد كالاهاي استراتژيك در كشور به حدي است كه ديگر در محصولي مانند گندم، كشور نيازي به واردات ندارد.
حجتي پيش از‌اين، زماني كه به عنوان وزير كشاورزي در دولت اصلاحات انجام وظيفه مي‌كرد، موفق شده بود كارنامه خوبي از خود نشان دهد و جشن خودكفايي توليد گندم را در كشور برگزار كند. حالا پس از چند سال كه او به عنوان وزير جهاد كشاورزي در دولت يازدهم مشغول فعاليت است، مي‌گويد: با توجه به برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده، اصلا نيازي  به واردات گندم نيست.
 پيش‌تر نيز عباس كشاورز، معاون وزير جهاد كشاورزي اعلام كرده بود كه با توجه به موجودي ذخيره شده و توليد گندم در كشور براي سال 95 نيازي به واردات نيست.
برنامه‌ريزي براي واردات هدفمند گندم در 95
وزير جهاد كشاورزي معتقد است كه در سال 95 نيازي به واردات گندم نيست. با‌اين حال در آخرين روزهاي سال گذشته حسن عباسي معروفان، عضو هيات مديره شركت بازرگاني دولتي با اعلام خبر منتفي شدن ممنوعيت واردات گندم در سال 95، گفته بود: از همان اول برای ممنوعیت واردات برای گندم نداشتیم و عبور و ورود موقت گندم برای صادرات، همواره برقرار بوده است.
 براساس آمارهاي منتشر شده در حال حاضر در كشور به‌طور متوسط حدود ۲ میلیون تن گندم مازاد بر مصرف در کشور موجود است.‌اين همان مساله‌اي است كه برخي از مسئولان وزارت جهاد كشاورزي با تاكيد بر آن  مي‌گويند كه بهتر است تا واردات این کالاي استراتژيك به صورت کنترل شده و تنها در زمان نیاز، انجام شود.
عباسي معروفان همچنين با تاييد تعرفه 10 درصدي براي واردات گندم در سال جاري گفته بود: برای سال ۹۵ در حد محدود برای کیفی‌سازی برخی گندم‌ها و به شکل مدیریت شده ممکن است در برخی زمان‌ها اجازه چنین کاری داده شود. او همچنين درباره واردات محدود گندم به كشور گفته بود: درباره واردات، محدودیت وجود دارد، مثلا ممکن است اواسط سال تصمیم گرفته شود که نیاز است و باید وارد شود، بنابراین محدودیت در زمان تولید و خرید اعمال و وقتی نیاز است این محدویت‌ها برداشته می‌شود.

واردات مشروط گندم در سال 95
معاون سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه هیات دولت بنابر استدلال وزارت جهاد، با واردات مشروط گندم موافقت کرد، گفت: واردات این محصول، با مجوز وزارت جهاد و تعرفه ۱۰ درصدی امکان‌پذیر است.
محمدرضا مودودی در گفتگو با مهر با بیان اینکه بنا به تصمیم هیات دولت، واردات گندم در سال ۹۵ مشروط خواهد بود، گفت: براساس استدلالات وزارت جهادکشاورزی و تصمیم هیات دولت در روزهای پایانی سال ۹۴، واردات گندم در سال ۹۵ مشروط است و اگر قرار باشد وارداتی صورت گیرد، منوط به کسب مجوزهای لازم از وزارت جهادکشاورزی است.
معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: اگر وزارت جهادکشاورزی با واردات گندم موافقت کند، ورود این کالا با تعرفه ۱۰ درصدی مجاز است، این درحالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت موافق با ایجاد هر گونه ممنوعیت برای ورود کالاها و از جمله گندم نبود.
 وی تصریح کرد: براساس توضیحاتی که وزارت جهادکشاورزی در جلسه هیات دولت ارایه داد، وزرا تصمیم گرفتند تا واردات گندم در سال ۹۵ به صورت مشروط صورت گیرد، به این معنا که اگر وزارت جهادکشاورزی مجوزهای لازم را در این رابطه ارائه دهد، در این صورت واردات با تعرفه ۱۰ درصدی صورت خواهد پذیرفت اما به هرحال میزان ورود گندم بستگی به نیاز کشور و صلاحدید این وزارتخانه است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار