کد خبر: ۳۰۴۸۱
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۸
دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی ایران ضمن ابراز مخالفت با خروج ایستگاه راه‌ آهن از تهران گفت: با توجه به اینكه شركت راه‌آهن در زمینه حمل و نقل حومه كلانشهرها ورود كرده، نه تنها نباید از شهر خارج شود بلكه باید اتصالش را به مركز شهر تقویت كرد.
به گزارش روز چهارشنبه تجارت آنلاین و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی درباره پیشنهاد ارائه شده از سوی شهردار تهران مبنی بر خروج ایستگاه راه‌آهن از شهر و انتقال آن به حومه تهران، افزود: مساله ای كه در دبیرخانه شورای‌ عالی شهرسازی و معماری و وزارت راه و شهرسازی پیگیری می‌شود و پیش از این نیز در مطالعات مجموعه شهری تهران به آن اشاره شده ، موضوع برخورداری از یك سیستم یكپارچه حمل و نقل در حوزه نفوذ كلانشهرها است. به این معنا كه حمل و نقل درون، حومه و برون كلانشهرها با هماهنگی نسبت به یكدیگر عمل كنند.
معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی افزود: وقتی از محدوده كلانشهری تهران سخن به میان می‌آید به معنای آن است كه حوزه نفوذ كلانشهری را از سمت شرق تا نزدیكی فیروزكوه و دماوند، غرب تا محدوده هشتگرد و قزوین و جنوب تا حسن‌آباد تحت پوشش خود قرار داده است، بنابراین برای این منطقه شهری نیاز به حمل و نقل تركیبی و هماهنگ داریم كه محدوده قانونی حریم شهری را با حمل و نقل حومه‌ای كه اقمار كلانشهر را به مركز شهر متصل می‌كند، مرتبط و حتی فراتر از آن، مراكز كلانشهرها را به یكدیگر متصل می كند.
وی با بیان اینكه كاركرد و استفاده از مترو برای درون شهر تعریف شده نه بیرون شهر، اضافه كرد: شورای شهر و شهرداری تهران برای مترو تأمین اعتبار می‌كنند و مترو باید برای محدوده درون شهری به مسافران خدمات حمل و نقلی ارائه دهد و در واقع مترو در خارج از شهرها وظیفه‌ای ندارد، هرچند كه امروز در كلانشهر تهران مترو تا نزدیك هشتگرد هم پیش رفته است.
دبیر شورای‌ عالی معماری و شهرسازی یادآورشد: امروز نیز می‌توان برای ورامین كه خط ‌آهن نیز از آنجا عبور می‌كند یا برای هشتگرد و قزوین مترو احداث كرد و خطوط مترو را تا آنجا كشید ولی به طور قطع با توجه به منابع محدودی كه وجود دارد این قبیل اقدام ها عاقلانه نیست.
به گفته وی، از سوی دیگر راه‌آهن در گذشته برای حمل و نقل بین شهری و باری تعریف شده بود، اما در حال حاضر راه‌آهن اعلام آمادگی كرده كه در حوزه حمل و نقل حومه‌ای كلانشهرها ورود كند، در نتیجه این بدین معنا است كه ما باید برای تسهیل حمل و نقلی كلانشهرها نقاط اتصال مشتركی داشته باشیم، یعنی جایی برای اتصال مترو به راه‌آهن وجود داشته باشد. با این نگاه راه‌آهن نه تنها نباید از شهر خارج شود بلكه باید اتصالش به مركز شهر نیز تقویت شود.
وی اضافه كرد: اگر صرفا راه‌آهن بخواهد حمل و نقل مسافری بین شهری و بار را عهده‌دار باشد شاید ایده خروج راه‌آهن از شهر پذیرفتنی باشد، اما زمانی كه مأموریت حمل و نقل حومه به كلانشهر تهران به آن سپرده می‌شود باید ایستگاه‌ها خیلی راحت ‌تر برای مردم قابل دسترس باشد تا در نهایت رضایت‌مندی و آسایش شهروندان فراهم شود.
حناچی تصریح كرد: قانون می‌گوید هزینه ‌كرد شورای شهر تهران خارج از محدوده شهری برای هر موردی غیرقانونی است و این موضوع نه فقط برای تهران بلكه در خصوص تمام كلان‌شهرها صدق می‌كند.
معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان كرد: در واقع رویكردی كه وزارت راه و شهرسازی آن را پیگیری می‌كند، اتفاقی است كه در تمام دنیا در حال رخ دادن است و موضوع مهم برای ما این است كه مدل حمل و نقل ریلی، شامل درون شهری، برون شهری و حومه‌ای، در كنار اتوبوس BRT٬ حتی LRT و تاكسی در مجموعه كلانشهری یكپارچه عمل كنند.
وی در پاسخ به این سوال كه شورای ‌عالی شهرسازی و معماری در خصوص تقویت و توسعه ایستگاه‌های چندوجهی راه‌آهن چه گام‌هایی در دستور كار دارد، گفت: تقویت و توسعه ایستگاه‌ های چندوجهی راه‌آهن سیاستی است كه مدنظر وزیر راه و شهرسازی است؛ به عنوان مثال مصوب شد در شهر همدان كه ایستگاه راه‌آهن در فاصله 15 كیلومتری شهر واقع شده است با هماهنگی مسئولان استانی و شهرداری به دل شهر منتقل شود و این اقدام دقیقا منطبق بر همین نگاه بود.
حناچی درباره ساخت ایستگاه جدید راه‌آهن در كلانشهر تهران نیز گفت: موضوعاتی از قبیل ساخت ایستگاه راه‌آهن در پایانه مسافربری بیهقی یا محدوده شرق تهران در دست مطالعه است كه خروجی آن در دستور كار شورای‌عالی معماری شهرسازی قرار خواهد گرفت.
 اخیرا شهردار تهران اعلام كرده بود كه شهرداری تهران آماده همكاری برای خروج ایستگاه راه آهن تهران از این كلانشهر است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار