کد خبر: ۳۰۵۲۷
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۲
وزارت راه وشهرسازي به دليل پايين بودن كيفيت ساخت و سازها در كشور، دستورالعمل «تضمين بهره‌برداري 10 ساله از ساختمان‌هاي نوساز» را براي تصويب و اجرا به هيات دولت ارائه كرد.
به گزارش تجارت آنلاین  از پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، اين دستورالعمل براي سر و سامان دادن به كيفيت ساخت و سازها در تهران و ساير شهرهاي كشور . بنا به پيشنهاد معاونت مسكن اين وزارتخانه بر احياي مسئوليت نامرئي سازنده‌ها در برابر خريداران واحدهاي مسكوني تهيه شده است.
بر اين اساس، مالك و سازنده پروژه ساختماني مكلف مي‌شوند قبل از شروع به ساخت، « بيمه‌نامه مسئوليت» دريافت و پيش از اقدام به فروش آپارتمان‌ها، يك فقره «ضمانت‌نامه 10 ساله» به ازاي هر واحد مسكوني تهيه كنند.
بر اساس پيش نويس اين دستورالعمل، سازنده‌ها با استناد به «سند فني»، كاركرد درست ساختمان‌ها را براي بهره‌برداران تضمين و هر نوع خسارت ناشي از نقص در ساخت را براي خريدار بيمه خواهند كرد.
در صورت تصويب اين دستورالمعل جديد ساخت و ساز در دولت، خريد و فروش آپارتمان‌هاي جديد بدون عيب و نقص واحد مسكوني هم از سوي سازنده و هم از سوي فروشنده آن واحد براي خريدار « تضمين و بيمه» خواهد شد.
براساس اين فرآيند، شهرداري‌ها مكلف مي‌شوند در اولين اقدام مقابل درخواست مالك يا سازنده براي اخذ پروانه ساختماني، پيش از آنكه هر نوع اجازه يا موافقت‌نامه ساخت براي او صادر كنند، ابتدا «بيمه ‌نامه معتبر مسئوليت حرفه‌اي» را از متقاضي پروانه مطالبه و صرفا پس از احراز گواهي بيمه ساخت، مجاز به صدور پروانه خواهند بود.
شخص سازنده يا مالك پروژه ساختماني، علاوه ‌بر مسئوليت «اخذ بيمه‌ نامه» در شروع عمليات ساخت ‌و ساز، در پايان پروژه نيز بايد « تضمين 10 ساله براي اول كاركرد درست آپارتمان و دوم جبران خسارت ناشي از عيب و نقص در ساخت» را به شهرداري ارائه كند؛ به طوري‌ كه صدور پايان كار ساختماني بدون رويت و احراز « ضمانت‌نامه كاركرد درست ساختمان» ممنوع خواهد شد.
وزارت راه و شهرسازي در مقررات جديدي كه براي اين منظور وضع و براي تصويب نهايي به هيات دولت ارائه كرده است، «درج مشخصات بيمه‌ نامه و ضمانت‌نامه ساختمان‌هاي نوساز» در هر دو متن پروانه ساخت و پايان‌ كار ساختماني را اجباري اعلام كرده است.
به اين ترتيب از زمان اجراي مقررات جديد، پايان‌كارهاي بدون اين دو مدرك، فاقد اعتبار خواهند بود و دفاتر اسناد رسمي نيز موظف مي‌شوند، قبل از انتقال محضري واحدهاي مسكوني و پيش از صدور سند ثبتي براي فروش واحدهاي مسكوني نوساز، برگه‌هاي بيمه‌نامه و ضمانت‌نامه ملك مورد معامله را رويت و مشخصات آنها را در سند درج و ثبت كنند.
همچنين سازنده يا مالك ساختمان نوساز بايد به ازاي هر واحد مسكوني، يك برگه بيمه‌نامه و يك برگه ضمانت‌نامه كاركرد درست آپارتمان تهيه كند و به خريدار تحويل دهد كه مجموعه اين دو برگه، سند فني (سند دوم) ملك مسكوني محسوب خواهد شد كه در كنار سند ملكي، تداوم مسئوليت سازنده نسبت به آنچه ساخته و فروخته را براي فرد خريدار تضمين مي‌كند.
در دستورالعمل نحوه گارانتي آپارتمان‌هاي نوساز تاكيد شده است كه مسئوليت سازنده‌ها به اخذ بيمه‌ نامه از شركت‌هاي بيمه و صدور ضمانت‌نامه كاركرد درست براي خريداران، جزو نظامات دولتي محسوب مي‌شود و ارتباطي به خواسته خريدار يا انصراف وي از نياز به داشتن اين دو مدرك براي خريد ملك ندارد.
در حالي كه عمر مفيد ساختمانها در بسياري از كشورهاي جهان هم اكنون به بيش از 100 سال افزايش پيدا كرده است، در ايران به علت كيفيت پايين ساخت و ساز عمر مفيد ساختمانها به كمتر از 30 سال رسيده است و اين مساله سرمايه هاي زيادي را در اقتصاد ملي به هدر داده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار