کد خبر: ۳۰۵۳۸
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۴
وزیر نفت هند از آمادگی این كشور برای سرمایه گذاری ٢٠ میلیارد دلاری در بندر چابهار خبرداد و گفت: روابط ایران و هند در حوزه انرژی دیگر محدود به واردات نفت خام نیست.
به گزارش تجارت آنلاین و به نقل از وزارت نفت، دارمندرا پرادهان وزیر نفت هند امروز (شنبه) پس از دیدار با بیژن زنگنه وزیر نفت ایران، از برنامه این كشور برای سرمایه گذاری ٢٠ میلیارد دلاری در بخش انرژی و دیگر زمینه های صنعتی در چابهار خبر داد.
وی افزود: هند برای كمك به توسعه بندر چابهار آماده است و من برای بررسی بهتر اوضاع فردا (یكشنبه) به منطقه آزاد چابهار سفر می كنم.
وزیر نفت هند تاكید كرد، روابط ایران و هند در حوزه انرژی در چند زمینه راهبردی گوناگون در جریان است و دیگر تنها به واردات نفت محدود نمی شود.
پرادهان همچنین با اشاره به تلاش هند برای حل چالش های مربوط به پرداخت بدهی های نفتی این كشور به ایران گفت: پول های ایران در بانك های هند محفوظ است و به زودی با گشایش كانال های بانكی به ایران پرداخت می شود.
وی گفت: صبح امروز مذاكرات بسیار پرثمری با مسئولان بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران داشتم و با نهایی شدن مذاكرات بزودی بدیهای نفتی ایران پرداخت می شود.
وزیر نفت هند ضمن ابراز رضایت از گفتگو های امروز با وزیر نفت ایران از توافق با همتای ایرانی خود درباره نقشه راه همكاری در پروژه های گوناگون از جمله طرح توسعه میدان گازی فرزاد بی خبر داد و گفت: دیدار با دیگر مسئولان ایرانی از جمله اكبر تركان معاون رئیس جمهوری و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی از برنامه های بعداز ظهر امروز هیات هندی خواهد بود.
پس از رفع تحریم ها از دی ماه سال گذشته، صادرات نفت ایران به مشتریان سنتی افزایش یافت و در این میان هند نیز درخواست هایی را برای افزایش خرید نفت از ایران ارایه داد.
هند در سالهای تحریم با خرید حدود 20 درصد نفت صادراتی ایران (بطور میانگین 200 هزار بشكه در روز) در جایگاه دومین مشتری نفت ایران قرار داشت.
اجرایی شدن برجام، سبب شد تا پالایشگاه های اروپایی مذاكره هایی را با ایران آغاز كنند، تا بتوانند خرید نفت از ایران را افزایش دهند كه منجر به توافق با برخی خریداران شد.
بر اساس گزارش ها، پالایشگاه های هندی سفارش خرید محموله های نفتی جدید را ارائه كرده اند كه در ماه های آینده تحویل خواهد شد.
همچنین هندی ها تمایل دارند در منطقه چابهار كه فاصله نزدیكی با هند دارد طرح های پتروشیمی برای تولید كود اوره احداث كنند.
برچسب ها: هند ، ایران ، تجارت آنلاین
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار