کد خبر: ۳۰۵۸۹
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۴
یک مقام ارشد وزارت نفت از آغاز تزریق گاز به خط لوله صادراتی به عراق خبر داد و گفت: بزودی این خط لوله با حضور مقام های دو کشور به بهره برداری می رسد.
عراق قرار است در سال های آینده با پشت سر گذاشتن ترکیه، به بزرگترین خریدار گاز ایران تبدیل شود. گام نخست عراق برای واردات گاز از ایران، پروژه ارسال گاز به بغداد است که برای نیروگاه های این منطقه استفاده خواهد شد.
عراق با کمبود شدید برق روبروست و پیش بینی شده گاز صادراتی ایران به میزان چهار میلیون مترمکعب در روز وارد نیروگاه های این کشور شود تا در تولید برق مورد استفاده قرار گیرد.
صادرات گاز به بغداد با حجم روزانه چهار میلیون مترمکعب آغاز می شود و تا ٣٥ میلیون مترمکعب در روز افزایش خواهد داشت.
ایران تاکنون، خط لوله صادراتی را تکمیل کرده و آزمایش های فنی را نیز انجام داده به گونه ای که گاز نیز به این خط تزریق شده است.
به گزارش شرکت ملی گاز، محمدعلی امام مدیرعامل شرکت انتقال گاز در این رابطه گفت: خط لوله صادراتی عراق، اکنون از سوی ایران به صورت کامل آماده شده است.
وی افزود: این خط لوله در آینده نزدیک به شکل رسمی با حضور مقام های دو کشور به بهره برداری می رسد و صادرات گاز به کشور همسایه آغاز می شود.
مسئولان عراقی همواره از صادرات گاز ایران استقبال کرده اند اما به سبب فعالیت گروه تروریستی داعش و مشکلات ناامنی، راه اندازی این پروژه بارها تاخیر داشت.
اکنون پس از چند نوبت تاخیر به نظر می رسد مشکلات پیش روی اجرای این طرح برطرف شده و قرار است صادرات به این کشور در آینده ای نزدیک آغاز شود.
ایران و عراق همچنین مذاکراتی را برای صادرات گاز به بصره در جنوب این کشور انجام داده اند که براساس آن صادرات گاز به بصره یک سال پس از امضای قرارداد (سال ١٣٩٥) با حجم روزانه پنج میلیون مترمکعب آغاز می شود و سرانجام به ٣٠ میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید.
برچسب ها: گاز ، نفت ، عراق ، تجارت آنلاین
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار