کد خبر: ۳۰۶۰۱
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۹
مدیرعامل شركت كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از امضای قرارداد با شركت حمل و نقل دولتی قزاقستان برای تاسیس یك شركت كشتیرانی مشترك خبر داد.
محمد سعیدی روز دوشنبه در گفت و گوی خبری  افزود: با امضای این قرارداد در حضور رئیسان جمهوری ایران و قزاقستان در تهران، مقرر شد این شركت مشترك در منطقه ویژه اقتصادی بندر انزلی فعال شود.
وی گفت: سایر دفاتر این شركت مشترك در بندر اكتائو قزاقستان، پایانه مرزی اینچه برون و شهر بندرعباس در جنوب ایران به منظور ساماندهی و تسریع امور صادرات و واردات بین كشورهای آسیای میانه و قزاقستان ایجاد خواهد شد.
مدیرعامل كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تاكید كرد، توسعه همكاری های حمل و نقل در بخش های ریلی، جاده ای و دریایی با قزاقستان در بین كشورهای آسیای میانه برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است.
سعیدی افزود: كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یكی از بزرگترین ناوگان خود را در دریای خزر در بندر سالیانكا در كنار بندر آستاراخان روسیه در اختیار دارد و توسعه همكاری های دریایی بین بندر اكتائو قزاقستان و بندر انزلی در افزایش صادرات و واردات كالا بین ایران و قزاقستان بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
وی تاكید كرد: قزاقستان در منطقه طلایی تجارت و اقتصاد جهانی قرار دارد و این همكاری ها می تواند به قزاقستان در دسترسی به آبهای آزاد، خلیج فارس و دریای عمان كمك كند تا این كشور بتواند به سهولت محصولات معدنی خود را از جمله نفت، مس، طلا و سایر فلزات را به سایر كشورهای جهان صادر كند.
مدیرعامل شركت كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزود: قزاقستان درصدد است بخشی از صادرات و واردات كالاهای خود را از طریق ایران با دسترسی به آب های آزاد در جنوب انجام دهد و ناوگان كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه می تواند نقش مهمی ایفا كند.
به گزارش ایرنا، امروز 9 یادداشت تفاهم و موافقتنامه همكاری با حضور حسن روحانی و نورسلطان نظربایف رییسان جمهوری ایران و قزاقستان در مجموعه تاریخی فرهنگی سعدآباد بین دو كشور امضا شد.
نظربایف صبح امروز در صدر هیاتی بلندپایه برای انجام سفری دو روزه به تهران آمد.
پس از مذاكرات دوجانبه ایران و قراقستان، موافقتنامه انتقال محكومان به حبس، موافقتنامه همكاری در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی و یادداشت تفاهم همكاری در حوزه همكاریهای فناورانه به امضا رسید.
از دیگر اسناد امضا شده بین ایران و قزاقستان پروتكل توسعه همكاری های اقتصادی در زمینه های صنعت، تجارت و سرمایه گذاری، برنامه بلندمدت همكاری حمل و نقل و تزانزیت در مسیر جاده ابریشم و یادداشت تفاهم همكاری بین بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران و بانك ملی جمهوری قزاقستان است.
یادداشت تفاهم همكاری راه آهن جمهوری اسلامی ایران و شركت ملی راه آهن جمهوری قزاقستان، پروتكل همكاری بین شركت خطوط كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شركت ملی جی اس سی راه آهن قزاقستان و یادداشت تفاهم همكاری صندوق توسعه ملی جمهوری اسلامی ایران و شركت مادر تخصصی ملی بایترك قزاقستان از دیگر اسنادی است كه بین دو كشور مبادله شد.
فعالان اقتصادی بخش های دولتی و خصوصی دو كشور نیز روز گذشته (یكشنبه) بیش از 44 یادداشت تفاهم همكاری به ارزش نزدیك به یك میلیارد دلار امضا كردند.
این یادداشت های تفاهم در نشست شورای بازرگانی قزاقستان و ایران در تهران بین 10 شركت دولتی و بیش از 34 شركت خصوصی دو كشور امضا شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار