کد خبر: ۳۰۶۱۹
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۶
مدیركل ملی امور بیابانزدایی كشور چین گفت: مهار پدیده بیابانزایی به عنوان تهدید مهم طبیعی، با همكاری كشورها، هدایت و راهبری علمی و مشترك برنامه ها امكان پذیر است.
«پی جینگ هو» كه همراه یك هیات هشت نفره فعالان منابع طبیعی و اعضای هیات علمی دانشگاه های چین روز سه شنبه از ظرفیت های تالاب كویری میقان اراك دیدن كرد، افزود: الگوی همكاری ایران و چین در راهبری و مدیریت امور بیابان باید بر مبنای برنامه عملیاتی و هدایتگری اصولی و علمی صورت گیرد و شركت های فعال در این زمینه كارهای اجرایی را انجام دهند.
وی گفت: بهره گیری هدفمند از فناوری های نوین و دستاوردهای پیشرفته علمی ملاك اصلی است و برای تحقق این مهم، نهادی متولی در استان مركزی ( منابع طبیعی) باید با جنگل كاری چین ارتباط تنگاتنگ و عملیاتی داشته باشد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مركزی نیز در حاشیه این بازدید در گفت و گو با ایرنا اظهار كرد: بیابانزایی، از چالش های مهم در استان مركزی است و تالاب كویری میقان و بخشی از شهرستان های زرندیه، دلیجان و ساوه از كانون های بیابانزایی استان محسوب می شوند كه پیامدهای آن در حوزه آلایندگی هوا و كیفیت معیشت ساكنان بومی هویداست.
عزیز فیلی افزود: برای جلوگیری از پیشرفت بیابانزایی در استان، رویكرد مسئولان این خطه اقدامات علمی و هدفمند است و برای تحقق این رویكرد از تجارب سایر كشورها در عرصه بیابانزدایی استقبال می شود.
وی اظهار كرد: حضور هیات چینی در استان به این خاطر است كه كشور چین چند برابر ایران وسعت دارد و در زمینه بیابانزدایی تجارب خوبی كسب كرده است و می توان از دانش و آگاهی و همچنین از امكانات مغزافزار و فناوری این كشور در راستای اقدامات مدیریت بیابانزایی استان بهره كافی برد.
در این بازدید هیات چینی، علاقه مندی خود را برای همكاری در انتقال تجارب در زمینه پدیده بیابان زدایی با استان مركزی اعلام كرد.
استان مركزی با 29 هزار و 530 كیلومتر مربع وسعت، حدود یك و 82 صدم درصد از مساحت كشور را به خود اختصاص داده كه 70 درصد آن را عرصه های منابع طبیعی تشكیل می دهند.
اكنون 490 هزار هكتار از اراضی مرتعی استان مركزی در شهرستان های زرندیه، ساوه، اراك، محلات، دلیجان، خنداب و كمیجان بیابانی و كویری است.
نام:
ایمیل:
* نظر: