کد خبر: ۳۰۶۲۴
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۶
رئیس كل گمرك جمهوری اسلامی ایران گفت: با اقدامات انجام شده، میانگین مدت زمان ترخیص كالا در گمرك از 26 روز به سه روز كاهش پیدا كرده كه در نتیجه به 280 هزار میلیارد ریال صرفه جویی منجر شده است.
مسعود كرباسیان امروز(سه شنبه) در سیزدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران، افزود: اگر هر روز معطلی كالا در گمرك را یك درصد ارزش كالا در نظر بگیریم، صرفه جویی حاصل از كاهش 23 روزه معطلی كالا در گمرك، 280 هزار میلیارد ریال برآورد می شود.
وی با تاكید بر اینكه زمان معطلی كالاهای صادراتی از هفت روز به یك روز كاهش یافته است، گفت: در گذشته برخی از صادركنندگان، «خوشنام» توصیف می شدند و می توانستند در كمترین زمان محموله های خود را صادر كنند اما صدرو كالاهای برخی دیگر، 30 تا 40 روز طول می كشید.

** حجم واقعی قاچاق، 6.5 میلیارد دلار
رئیس كل گمرك همچنین حجم واقعی قاچاق را 6.5 میلیارد دلار در سال اعلام و تاكید كرد كه در مسیر رسمی قاچاق انجام نمی شود.
مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران در تائید آمار رئیس كل گمرك، كل واردات كشور را 40 میلیارد دلار اعلام كرد و گفت: برای تحقق قاچاق 20 میلیارد دلاری در سال كه از طرف برخی مطرح شده است، باید یك هزار و 300 تریلی در روز وارد كشور شود.
كرباسیان در ادامه، آمار كشفیات مواد مخدر گمرك جمهوری اسلامی در سال گذشته را بیش از 300 تن ذكر كرد.

** موانع ساختاری پیش پای گمرك
وی، مسئولیت های گمرك را دوگانه قلمداد كرد كه در برخی موارد تسریع كننده و در برخی موارد بازدارنده است.
كرباسیان به شرایط سخت فعالیت های گمرك در ایران اشاره كرد و افزود: در حال حاضر 45 قانون بر امور گمركی حاكم است و در انجام فعالیت های گمركی با 15 كنوانسیون مواجه هستیم؛ 20 سازمان همجوار داریم كه باید اقدامات خود را در كنار یكدیگر هماهنگ كنیم.
كرباسیان افزود: در حالی كه در بیشتر كشورها، چهار رویه گمركی وجود دارد ما در ایران با 12 رویه از جمله بازارچه های مرزی، مناطق آزاد، مناطق ویژه، پلیه وری و ... روبرو هستیم؛ ما 33 نوع عوارض دریافت می كنیم در حالی كه در خیلی از كشورها گمرك تنها باید یك نوع عوارض دریافت كند؛ علاوه بر این، تعداد 22 سازمان مسئولیت صدور مجور را دارد كه همه اینها زمان ترخیص كالا را طولانی می كند.

** اجرایی شدن پنجره واحد ایران و تركیه در سفر رئیس جمهوری
رئیس كل گمرك همچنین خبر داد كه در سفر رئیس جمهوری به تركیه، پنجره مشترك ایران و تركیه اجرایی می شود.
وی افزود: پنجره واحد ایران و چین اجرایی شده و با روسیه نیز دو هفته آینده اجرایی خواهد شد.
وی اعطای تسهیلات در پرداخت حقوق ورودی را یكی از اقدامات حمایتی گمرك ذكر كرد و گفت: از جمله این تسهیلات شامل ترخیص كالا با احذ ضمانت نامه بانكی، ترخیص نسیه مواد اولیه و قطعات وارد شده توسط واحدهای تولیدی و اعطای تسهیلات بیمه ای به جای تضمین بانكی و سپرده نقدی در رویه های ورود موقت، ترانزیت داخلی و خارجی می شود.
كرباسیان در تشریح اقدامات حمایتی گمرك برای صادرات نیز گفت: امكان اخذ ضمانت نامه بانكی، تسریح در رسیدگی به درخواست های استرداد حقوق ورودی صادركنندگان نمونه و همچنین امكان اظهار فرآورده های مایع نفت و گاز توسط صادركنندگان بخشی از این اقدامات است.

** ورود خودروهای بالای 2500 سی سی كماكان ممنوع است
رئیس كل گمرك در جمع خبرنگاران، در ارتباط با تعرفه های گمركی ورود خودرو نیز گفت: مصوبه جدیدی در این زمینه مطرح نشده و كماكان واردات خودروهای بالای 2500 سی سی ممنوع است؛ مگر با مجوزهای خاص و برای امور دیپلماتیك كه سفارتخانه ها وارد می كنند.
وی افزود: در مورد تعرفه های گروه 10، ناگزیریم از ورود كالاهایی جلوگیری كنیم كه ضرورتی بر واردات آن وجود ندارد؛ بنابراین محدودیت هایی برای واردات این كالاها در كشور برقرار شده است.
كرباسیان در مورد نقش افزایش تعرفه های گمركی در افزایش حجم قاچاق نیز گفت: حمایت از تولید داخل و جلوگیری از واردات، مكانیزم خود را دارد و این نوع حمایت روش‌های خاص خود را طلب می كند.
رئیس كل گمرك افزود: ما ضمن اینكه باید تعرفه ها را منطقی كنیم، باید جلوی واردات بعضی از كالاها را نیز بگیریم و مساله قاچاق را نیز حل كنیم؛ این دلیل نمی شود كه بگوییم از آنجا كه افزایش تعرفه ها موجب قاچاق می شود، باید اجازه واردات دهیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار