کد خبر: ۳۰۶۴۴
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲
فارغ از بعد سیاسی تغییر قیمت بنزین که اخیرا وزیر محترم نفت درباره‌ی آن سخنانی را ایراد کرده‌اند و اهالی دنیای سیاست، دولت و مجلس باید به بررسی تبعات آن بپردازند، اقتصاددان‌ها نیز وظیفه دارند تبعات مالی این تغییر را بررسی کرده و در صورت نامناسب بودن آن با شرایط کنونی کشور به مسوولان هشدار بدهند.
بدیهی است، در شرایط متفاوت و برعکس، یعنی در صورتی که افزایش قیمت بنزین برخلاف مصالح کشور و وضعیت فعلی دولت باشد، کارشناسان اقتصادی وظیفه دارند این موضوع را به دولت گوشزد کرده و راهکار ارایه دهند.

به طور خاص، در شرایطی که در حال حاضر در آن به سر می‌بریم، کشور ما و بازارهای اقتصادی در وضعیت رکود خاصی به سر می‌برند و لذا افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی نمی‌تواند تاثیری بر بازار فعلی داشته باشد. وضع فعلی بازار کشور ما مثل دریایی است که حرکتی ندارد. هرگونه ایجاد تحرک اضافی روی این دریا تا زمانی که تمایلی به حرکت وجود نداشته باشد، بی فایده است.

از طرفی دیگر، با توجه به وضعیت راکد اقتصاد در کشور افزایش قیمت بنزین نه تنها باعث افزایش سطح عمومی قیمت‌ها نمی‌شود بلکه از جهاتی برای دولت نیز مفید خواهد بود. حجم یارانه‌ای که دولت در حال حاضر فقط برای بنزین به مردم پرداخت می‌کند، رقم نسبتا بالایی است که می‌تواند با بالا بردن قیمت بنزین در واقع تاثیر این یارانه را کمرنگ کرد. اجرای چنین طرحی باعث بازتر شدن وضعیت دولت نسبت به شرایط فعلی و کاهش تنش در بدنه‌ی دولت می‌شودو اجازه می‌دهد تا کشور با وضعیت بهتری از شرایط کنونی گذر کند.

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد که کاهش تقاضا برای بنزین بیشترین تاثیر را در افزایش قیمت بنزین خواهد گذاشت که همین امر باعث تغییراتی در وضعیت دولت می‌شود. در حال حاضر و بنزینی هزار تومانی که ما از آن استفاده می‌کنیم، بنابر ارزش جهانی حدود 30 سنت قیمت دارد.

به جز این‌ها من اعتقاد دارم که دولت باید خودش را به طور کلی از این فضا بیرون بکشد. به اعتقاد من، ما نیاز داریم که وزیر نفت یا تیم اقتصاد دولت خیلی جسورانه‌تر با این فضای موجود برخورد کرده و بنزین را آزادسازی کنند. در شرایط راکد اقتصادی فعلی اگر دولت بخواهد خودش بنزین را قیمت‌گذاری کند، معنا ندارد.کار مهمی که دولت می‌تواند انجام داده و با استفاده از آن قیمت را در اختیار داشته باشد، این است که اجازه بدهد بخش خصوصی این بازار را تنظیم کند. چون بی‌شک این بخش خودش توانایی تنظیم بازار فعلی را دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار