کد خبر: ۳۰۶۵۴
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳
معاون آب و خاك وزارت جهاد كشاورزی گفت: امسال 13 هزار میلیارد ریال از محل بودجه عمومی كشور و 500 میلیون دلار معادل 15 هزار میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی به اجرای طرح های آبیاری تحت فشار اختصاص یافته است.
 «علی مراد اكبری» عصر چهارشنبه در حاشیه بازدید از مزرعه گندم مجهز به سیستم آبیاری میكرو (تیپ) در جمع خبرنگاران افزود: در صورت تخصیص كامل بودجه 2800 میلیارد ریالی سال 1395، می توانیم بیش از 400 هزار هكتار از زمین های كشاورزی را به سیستم های نوین آبیاری مجهز كنیم.
اكبری اعلام كرد: در سال های گذشته نزدیك به سه هزار هكتار از زمین های كشاورزی به آبیاری میكرو (تیپ) مجهز شده بود كه با تلاش های صورت گرفته این میزان به 15 هزار هكتار در كشور رسیده است.
وی این امر را از مصادیق اقتصاد مقاومتی به شمار آورد.
به گفته وی، به ازای هر هكتار اجرای آبیاری تحت فشار 4400 مترمكعب آب صرفه جویی می شود. همچنین در روش های نوین، بازده آبیاری به بیش از 75 درصد و بازده تولید به بیش از دو برابر افزایش پیدا می كند. در گلخانه ها نیز می توان با یك دهم مصرف آب تولید داشت.
وی اضافه كرد: با این روش در مزارع گندم عملكرد درآمدی بین هشت تا 10 تن در هكتار افزایش پیدا كرده است كه رقم قابل توجهی به شمار می رود.
اكبری گفت: با هدف تحقق اقتصاد مقاومتی در نظر داریم در سال های 1395 و 1396 بخش زیادی از مزارع گندم كشور را به آبیاری كشت مجهز كنیم.
معاون وزیر جهاد كشاورزی گفت: با اجرای روش های نوین آبیاری درصددیم تا پایان برنامه ششم توسعه دو میلیون هكتار از زمین ها را به سیستم های نوین آبیاری تحت فشار مجهز كنیم.
اكبری افزود: برای اجرای آبیاری تحت فشار در سال 1394، 12 میلیارد و 500 میلیون ریال پیش بینی كردیم اما تاكنون سه هزار میلیارد ریال از آن اختصاص یافته و 92 هزار هكتار آبیاری تحت فشار تامین شده است.
به گفته وی، فقط 22.5 درصد از اعتبارات آبیاری تحت فشار به این بخش اختصاص یافته است.
وی یادآوری كرد اگر پارامترهای كیفی جواب ندهد استفاده از روش های آبیاری بارانی و كم فشار در دستور كار قرار می گیرد.

** كاهش مصرف آب برای تولید هندوانه به روش مالچ پاشی
اكبری گفت: طبق برنامه های وزارت جهاد كشاورزی با تحقق طرح های مرتبط با آب مجازی می توان گیاهان پرمصرف در زمینه آب را در برنامه واردات قرار داد و محصولات كم مصرف را صادر كرد.
وی درباره كاهش تولید هندوانه در فضای باز و كاهش مصرف آب در این محصول گفت: هم اكنون در شهرستان جیرفت كه قطب تولید هندوانه كشور به شمار می رود تولید محصول با روش مالچ پاشی انجام می شود كه همین امر موجب كاهش تبخیر آب، جلوگیری از بروز علف های هرز، كاهش مصرف آب به یك سوم و زودرس شدن محصول می شود.

** تولید برنج فقط در گیلان و مازندران حمایت می شود
معاون آب و خاك وزارت جهاد كشاورزی تاكید كرد بجز استان های شمالی گیلان و مازندران از برنجكاران دیگر استان های كشور حمایت نخواهد شد.
دولت برای تولید برنج در گیلان و مازندران حمایت هایی مانند ارائه نهاده های تولید همچون كود و سم دارد.
اكبری افزود: نمی توان كشاورز را مجبور كرد برنج نكارد اما می توان در استان هایی كه تولید برنج به دلیل محدود بودن منابع آبی مقرون به صرفه نیست، از تولیدكنندگان حمایت نكرد.
به گفته وی، در اصفهان 23 هزار هكتار زمین زیر كشت برنج وجود داشت كه با ایجاد محدودیت كشت، این سطح به سه هزار هكتار رسید. همچنین در استان خوزستان نیز سطح زیر كشت برنج كاهش یافته است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار