کد خبر: ۳۰۶۶۷
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰
عضو هیات علمی پژوهشكده پولی و بانكی با اشاره به میانگین 11.9 درصدی نرخ تورم، گفت: پیش بینی می شود میانگین نرخ تورم تا اواخر بهار به كمتر از 10 درصد برسد.
حمید زمان زاده در گفت و گوی خبری  تورم 45 درصدی سال 1392 را یادآورشد و افزود: با استقرار دولت یازدهم دو اتفاق مهم در اقتصاد ایجاد شد؛ دولت با كنترل پایه پولی و نقدینگی در سال 1392 كمك كرد تا تورم كنترل شود.
وی به تاثیر ثبات نرخ ارز بر كاهش نرخ تورم اشاره كرد و گفت: بانك مركزی با مدیریت بهتر ذخایر ارزی توانسته از سال 1392 تاكنون ثبات نسبی را بر این بازار حاكم كند و این اقدام اثرات خود را بر كاهش تورم گذاشته است.
زمان زاده اظهارداشت: نگاهی تاریخی به نرخ تورم در چند دهه اخیر نشان می دهد این نرخ در دورانی تك رقمی شده اما این وضعیت پایدار نبوده و دوام نداشته است، بنابراین این دیدگاه وجود دارد كه بتوانیم نرخ تورم را پس از تك رقمی شدن در سطح پایدار نگه داریم.
وی با یادآوری چشم‌انداز مثبت نرخ تورم، گفت: با توجه به مطلوب بودن ذخایر ارزی بانك مركزی و رفع تحریم ها و همچنین احتمال رشد صادرات نفت، به نظر می‌رسد نرخ ارز در بازار، خطری برای نرخ تورم نخواهد داشت.
این عضو هیات علمی پژوهشكده پولی و بانكی تاكید كرد: اگر بتوانیم مدیریت نقدینگی و پایه پولی را مانند دوسال گذشته پیش ببریم می‌توان امیدوار بود در سال‌های پیش‌رو پس از آنكه تورم تك رقمی شد، بتوان آن را حفظ كرد و آنگاه به طور قطع اقتصاد ایران از دوران تورمی عبور خواهد كرد.
این استاد دانشگاه با بیان اینكه كنترل تورم، خطری برای رشد اقتصادی ندارد، خاطرنشان كرد: انتقاداتی مطرح می‌شود در مورد اینكه دوره كنترل نرخ تورم گذشته و اكنون دوره رشد اقتصادی است. همچنین گفته می‌شود كه اگر بخواهیم تورم را كنترل كنیم باید به نرخ رشد اقتصادی پایین تن دهیم در صورتی كه این دو مقوله در تضاد با یكدیگر نیستند.
به گفته وی، وضعیت اقتصاد ایران به خاطر فرصت ‌هایی كه در حوزه سیاست خارجی ایجاد شده به گونه‌ای است كه می‌توان همزمان با انقباض پولی و كنترل تورم آهنگ رشد اقتصادی را نیز بهبود داد.
زمان زاده ادامه داد: انبساط پولی در كوتاه‌مدت اثر مثبت بر نرخ رشد اقتصادی دارد اما مساله مهم این است كه انبساط پولی نمی‌تواند رشد اقتصادی پایدارایجاد كند؛ مفهوم آن این است كه وقتی رشد نقدینگی در یكسال تولید را تحریك و رشد اقتصادی را افزایش می‌دهد، به طور حتم این وضعیت پایدار نخواهد بود و سال بعد از آن این وضعیت جبران می‌شود و نرخ رشد دوباره پایین خواهد آمد. بنابراین اگر بحث‌مان رشد اقتصادی پایدار باشد به طور قطع سیاست انبساطی پولی جایگاهی ندارد.
وی، هزینه انبساط پولی كه تحریك اقتصادی ایجاد می‌كند و نرخ رشد اقتصادی را كه در كوتاه مدت افزایش می‌دهد را تورم دانست و افزود: باید سیاستی را پیگیری كنیم كه نرخ رشد اقتصادی را از طریق بهبود فضای كسب و كار و نه انبساط پولی ایجاد كرد.
وی به دستاوردهای تورم كمتر از 10 درصد برای مردم اشاره كرد و گفت: ثبات اقتصادی مهم‌ترین اتفاقی است كه یك دولت باید برای شهروندان خود ایجاد كند. زمانی كه فردی برای خرید كالا به بازار مراجعه می‌كند و می‌بیند كه هر روز قیمت‌ها به شدت در حال افزایش است، این بی‌ثباتی، كاهش قدرت خرید را برای مردم به همراه دارد در حالی كه وقتی قیمت‌ها برای مدت طولانی با ثبات باشد، قدرت خرید حفظ می شود و مردم برای مصارف و درآمدهای خود می‌توانند برنامه ریزی كنند.
منبع : ایرنا
برچسب ها: تورم ، 95 ، تجارت آنلاین
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار