کد خبر: ۳۰۷۰۲
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۱
رئیس سازمان حج و زیارت از احتمال تایید نهایی پیش نویس تفاهم نامه حج 95 خبرداد و ابراز امیدواری كرد كه بررسی فنی این پیش نویس تا روز یكشنبه آینده انجام شود.
سعید اوحدی كه برای رایزنی حج تمتع سال جاری به عربستان سفر كرده است، افزود: پیش نویس این تفاهم نامه شب گذشته به دست ما رسید و امروز كارشناسان ما روی متن پیشنهادی كار می كنند؛ همچنین جلسات كارشناسی و فنی از فردا(شنبه) تشكیل می شود كه امیدواریم حداكثر تا روز یكشنبه بتوانیم جلسات فنی را نهایی كنیم.
وی خاطرنشان كرد: نخستین جلسه مشترك با دست اندركاران حج كشورعربستان روز گذشته پس از سه ماه تأخیر انجام شد كه این مذاكرات نسبتا مفصل بود و حدود سه ساعت و نیم به طول انجامید.
به گزارش سازمان حج و زیارت، اوحدی افزود: دراین نشست درباره حفظ عزت واحترام زائران ایرانی وتعیین راهكارعملی برای تأمین امنیت زائران، صدور ویزای زائران و انتقال حجاج ایرانی با خطوط هواپیمایی كشورمان تأكید شد.
وی خاطرنشان كرد: این نشست با حضور وزیر حج عربستان، معاونان وی، معاونان 2 وزارتخانه كشور و امورخارجه عربستان برگزار شد و در دور اول، 2 طرف ، ملاحظات و نقطه نظرات خود را مطرح كردند.
وی ادامه داد: ما نیز به سه نكته اساسی اشاره داشتیم كه باید تكلیف آن در تفاهم نامه حج مشخص شود. معمولا پیش نویس این تفاهم نامه تهیه می شود و در صورتی كه در خصوص مفاد آن به توافق برسیم به امضا می رسد.
رئیس سازمان حج و زیارت افزود:دراین نشست مطرح شد كه اگر قرار است زائران ایرانی در حج حضور یابند، باید عزت و احترام آنان حفظ شود. همچنین با توجه به حوادث رخ داده در حج گذشته (فاجعه تلخ منا و حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام) گفته شد كه حتما باید راهكارهای اجرایی وعملی عربستان برای تأمین امنیت زائران در این تفاهم نامه ذكر شود.
رئیس سازمان حج و زیارت همچنین اظهار كرد: دراین مذاكرات، موضوع اجرای حكم مجازات 2 مأمور خاطی فرودگاه جده بیان شد.
اوحدی گفت: با توجه با شرایط فعلی كه با آن مواجه ایم ، همچنین از عربستان خواستیم تا حتما راهكار و نحوه صدور ویزای زائران ایرانی در كشور ایران را مشخص كنند؛ ضمن اینكه درباره انتقال زائران با پروازهای شركت های هواپیمایی ایرانی و داخلی همچون سال گذشته مذاكره شد.
این مقام مسئول در حج و زیارت ادامه داد: در این مذاكره تأكید كردیم كه با توجه به تأخیر سه ماهه در برگزاری این نشست باید صدور ویزا برای كمیته های مسكن، تداركات و حمل و نقل حج ایران سریعاً صادر شود.
اوحدی درباره تعداد زائران ایرانی اعزامی به حج سال 95 اعلام كرد: سهمیه حج همه كشورهای اسلامی همچون سال گذشته است. ما سال گذشته 64 هزار زائر داشتیم و امسال هم بر اساس گفته های طرف سعودی هیچ تغییری در این سهمیه ایجاد نشده است.
وی در پاسخ به این پرسش كه با توجه به تأخیر در برگزاری جلسه با مسئولین حج كشور میزبان، زمان كافی برای برگزاری این سفر وجود دارد یا خیر؛ گفت: اگر ما در مباحث فنی ظرف فردا و پس فردا به نتیجه قطعی برسیم به نظر می آید كه مشكلی در اجرای عملیات و اعزام زائران وجود نداشته باشد؛ البته بعد از بررسی و مطالعه فنی متن پیشنهادی نتیجه این بررسی ها اعلام خواهد شد.
 در مناسك حج سال گذشته ، فاجعه منا روز دوم مهر (عید قربان ) رخ داد كه در این فاجعه 461 تن از زائران كشورمان جان خود را از دست دادند.
برچسب ها: حج ، اوحدی ، تجارت آنلاین
نام:
ایمیل:
* نظر: