کد خبر: ۳۰۷۲۹
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۲
كشاورز گندمكار نمونه كشوري با استفاده از آبياري تيپ و حفط فاصله كاشت توانست علاوه بر كاهش مصرف بذر، توليد خود را در بدترين شرايط آب و هوايي نزديك به هشت تن در هكتار برساند.
تيپ يا نوار آبياري قطره‌اي (Drip tape) نواري با ديواره نازك است كه براي آبياري قطره‌اي استفاده مي‌شود.
 «حسين شاه نظري» در حاشيه بازديد خبرنگاران از مزارع گندم استان هرمزگان افزود: تجربه سال ها كشت و كار، انجام يك فرايند تحقيقاتي و ابتكار عمل ثابت كرد كه با كمك آبياري تيپ و حفظ فاصله 75 سانتي متري كشت، مي توان عملكرد گندم در واحد سطح را افزايش داد.
به گفته اين كشاورز نمونه، در گذشته براي هر هكتار 250 كيلوگرم بذر استفاده مي شد كه در روش جديد اين ميزان به 80 كيلوگرم كاهش يافته است كه موجب كاهش هزينه هاي توليد شده و مي تواند به افزايش عملكرد 10 تا 12 تن در هكتار بيانجامد.
وي با بيان اينكه بذر 10 درصد هزينه هاي توليد گندم را تشكيل مي دهد، افزود: قيمت حدود 300 كيلوگرم بذر، چهار ميليون و 500 هزار ريال مي شود كه كاهش مصرف آن مي تواند در توليد اقتصادي موثر باشد.
به گفته شاه نظري، در اين روش از هر بذر بيش از 10 تا 15 شاخه گندم توليد مي شود، درحالي كه در شيوه هاي سنتي از هر بذر فقط يك شاخه گندم به دست مي آمد.
وي ادامه داد: به كارگيري روش آبياري تيپ، كاهش حدود 50 درصدي مصرف آب را در اراضي گندم به دنبال داشته است.
اين كشاورز نمونه كه به طور متوسط ، هشت تن گندم در هكتار برداشت كرده است، يادآورشد: متوسط برداشت اين محصول در منطقه فقط 3.5 تن در هكتار است.
با توجه به نرخ رشد جمعيت، چالش هاي خشكسالي در حال و آينده و رقابت ساير بخش ها براي منابع آب، كاربرد سامانه هاي آبياري مزارع با استفاده از روش هاي آبياري با بازده آبياري بالاتر با هدف پايداري و افزايش عملكرد ضروري است.
نام:
ایمیل:
* نظر: