کد خبر: ۳۰۷۳۲
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۵
مجری سد و نیروگاه سیمره گفت: سیلاب های اخیر برای مخزن سد سیمره مشكل جدی ایجاد نكرده و وضعیت به طور كامل تحت كنترل است.
به‌ گزارش روز شنبه وزارت نیرو، ابوالقاسم اقبال‌منش درباره سیلاب های اخیر در استان ایلام و رودخانه سیمره اظهار داشت: دبی ورودی سیلاب‌های اخیر به مخزن سد دو هزار مترمكعب بر ثانیه بوده، اما به خوبی تحت كنترل است و هیچ نگرانی از این بابت وجود ندارد.
سد و نیروگاه سیمره به عنوان بزرگ ترین سد غرب كشور دراستان ایلام، بیستم اسفندماه سال 1394 با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری به طور رسمی افتتاح شد.
به گفته این مقام مسئول، هم اینك آب مورد نیاز سد ذخیره شده و نیروگاه سیمره نیز در مدار قرار دارد، اما برای اطمینان بیشتر برخی دریچه های سد به منظور سر ریز نشدن در زمان وقوع سیلاب‌های سنگین باز است تا سیلاب های احتمالی كنترل شود.
مجری سد و نیروگاه سیمره افزود: سیلاب اخیر مشكلی در پایین دست رودخانه سیمره ایجاد نكرده، زیرا آب پشت سد كرخه ذخیره می‌شود و براساس بررسی كارشناسان، تا امروز گزارشی درباره آسیب و خسارت های جدی گزارش نشده است.
اقبال منش در زمینه تملك اراضی منطقه خاطرنشان كرد: تاكنون یكی از روستاهای استان لرستان به تملك سد سیمره درآمده، اما بعضی خانواده‌ها هنوز روستا را ترك نكرده‌اند؛ هرچند به آنان هشدار داده شده تا به منظور پیشگیری از هر گونه خطر احتمالی سیلاب زودتر آنجا را تخلیه كنند.
وی با اشاره به احتمال ادامه بارش‌های سنگین و بالا رفتن دبی آب رودخانه سیمره، خواستار آن شد تا مردم منطقه از حاشیه رودخانه فاصله بگیرند.
 اهداف ساخت سد سیمره به عنوان بزرگ ترین سد غرب كشور در استان ایلام، تولید انرژی برقابی به میزان 850 گیگاوات ساعت در سال و كمك به پایداری شبكه برق كشور، كنترل و تنظیم جریان های سطحی رودخانه، تامین حقابه های پایین دست، افزایش طول عمر سد كرخه و جلوگیری از انتقال رسوب به مخزن سد كرخه است.
این سد كه روی رودخانه سیمره ساخته شده، از ارتفاع 180 متر و حجم مخزن آن دو میلیارد و 800 میلیون مترمكعب در تراز نرمال برخوردار است.
دبی ورودی آب به سد سیمره در بارش های اخیر به یك هزار و 100 مترمكعب در ثانیه رسید.
برچسب ها: سیمره ، سیل ، تجارت آنلاین
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار