کد خبر: ۳۰۷۸۱
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸
مديرعامل شركت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي ايران اعلام كرد تا پايان امسال پنج سكوي ميدان گازي پارس جنوبي به طور كامل به بهره برداري مي رسد.
«غلامرضا منوچهري»  گفت: با بهره برداري از اين سكوها توليد گاز كشور حدود 100 ميليون مترمكعب در روز افزايش مي‌يابد و 160 هزار بشكه ميعانات گازي به توليد كشور افزوده مي‌شود.
وي با بيان اينكه سكوهاي فازهاي 20 و 21 و دو سكوي 19A و 19B امسال راه‌اندازي مي‌شود، تصريح كرد: سكوي 19C نيز به طور كامل به بهره‌برداري مي رسد و ظرفيت توليد آن از 500 ميليون مترمكعب به يك ميليارد مترمكعب در روز افزايش مي يابد.
منوچهري تاكيد كرد: توسعه ندادن ميدان‌هاي مشترك به منافع ملي كشور بزرگ‌ترين لطمه را مي زند.
وي در خصوص مزيت‌هاي بهره‌برداري از فازهاي جنوبي افزود: با بهره‌برداري از هر فاز پارس جنوبي روزانه 25 ميليون مترمكعب گاز و 40 هزار بشكه ميعانات گازي توليد مي شود.
به گفته وي، برآورد مي‌شود بهره‌برداري از اين طرح‌ها روزانه از پنج ميليارد تا 6 ميليارد دلار براي كشور درآمدزايي داشته باشد و با افزايش توليد گاز پارس جنوبي در سال‌هاي آينده امكان ايجاد يك تمدن جديد در حاشيه خليج‌فارس فراهم شود.
** ساخت سكوي ميدان فروزان در داخل كشور
مديرعامل شركت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي درباره ساخت سكوي ميدان گازي فروزان گفت: اين سكوي هفت هزار تني از كشور كره جنوبي به داخل كشور منتقل شد و ساخت آن به دست شركت‌هاي ايراني ادامه مي‌يابد.
منوچهري با بيان اينكه ايده ساخت سكوي فروزان در كره از آغاز اشتباه بود، افزود: شركت كره‌اي تمايل داشت ساخت سكو را انجام دهد اما توانستيم زمينه انتقال اين سكو به ايران را فراهم كنيم.
وي اضافه كرد: پس از اينكه شركت كره‌اي دچار مشكل شد و اتهام هايي در آن كشور به اين شركت وارد شد، از فرصت استفاده كرده و پس از مذاكره و طرح شكايت توانستيم طرف كره‌اي را براي انتقال اين سكو به ايران قانع كنيم.
به گفته وي، بخش اصلي اين سكو به ايران حمل شده است و بخش ديگري از تجهيزات اين سكو هفته آينده به ايران وارد مي‌شود.
مديرعامل شركت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي ادامه داد: شركت كره‌اي حدود 2 سال در ساخت و تكميل اين سكو تاخير داشت و اميدواريم بتوانيم اين تاخير را در داخل كشور جبران كنيم.
وي اعلام كرد، اين سكو در صورت تامين منابع مالي تا نيمه دوم سال آينده به بهره‌برداري مي‌رسد.
مجري طرح توسعه ميدان فروزان اول آذرماه 1393 گفت: با دو برابر شدن توليد ميدان نفتي فروزان تا سال 1395، فاصله ايران از عربستان در اين ميدان مشترك نفتي كاهش مي يابد.
ميدان نفتي فروزان كه در ١٠٠ كيلومتري جنوب غربي جزيره خارك واقع شده، با ميدان مرجان عربستان سعودي سعودي مشترك است.
اين ميدان در سال 1345 با ذخيره نفت درجاي به ميزان دو ميليارد و 309 ميليون بشكه كشف شده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار