کد خبر: ۳۰۷۸۴
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۲
معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینكه باید فضای امید در كشور ایجاد كنیم، گفت: رفع مشكل بیكاری و توجه به اشتغال یكی از دغدغه های مسئولان و به ویژه دولت یازدهم است.
اسحاق جهانگیری شامگاه دوشنبه در جمع نشست فعالان اقتصادی و مدیران اجرایی استانی كرمانشاه با رویكرد اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: اتفاق مهمی كه در مسائل اقتصادی پیش آمده این است كه همه مسئولان اقتصاد مقاومتی را قبول دارند و همه معتقدند كه اقتصاد، مسئله اول كشور است.
وی ادامه داد: اقتصاد كشور مثل ماشینی است كه گیر كرده و نیاز به هل دادن دارد و با اقتصاد مقاومتی می توانیم این كار را انجام دهیم. امسال سال حساب كشی است و باید با تمام وجود دنبال سرمایه گذاری و جلسه و كارگروه باشیم.
معاون اول رئیس جمهوری اظهار داشت: ما با چالش های مختلف در كشور از جمله بیكاری رو به رو هستیم و چالش اصلی كشور و دغدغه مسئولین رفع بیكاری و توجه به اشتغال است.
جهانگیری جمهوری اسلامی ایران را دارای رقبای زیاد در منطقه دانست و افزود: در كنفرانس كشورهای اسلامی كه در تركیه بر گزار شد برخی كشورهای اسلامی كه باید به دنبال وحدت اسلامی و مبارزه با صهیونیسم باشند، دنبال این بودند كه چگونه با ایران مبارزه كنند.
وی ادامه داد: باید اقتدار اقتصادی را به رخ منطقه بكشیم؛ بنابر این، ایران باید از همه لحاظ به خصوص اقتصادی قدرتمند باشد.
وی در ادامه با بیان اینكه اقتصاد مقاومتی چیز عجیب و قریبی نیست، گفت: اقتصادمقاومتی نباید به یك موضوع نگران كننده برای فعالان اقتصادی تبدیل شود. برخی تصور می كنند كه اقتصاد مقاومتی قرار است اقتصاد ایران را در انزوا قرار دهد اما در حقیقت اقتصاد مقاومتی یك مجموعه سیاست های بسیار روشن و شفاف است كه همگان بر آن باور دارند.
جهانگیری یادآور شد: معمولا كم پیش می آید كه اقتصاد دانان در مورد یك موضوع اتفاق نظر داشته باشند اما در خصوص اقتصاد مقاومتی یك اجماع و اتفاق نظر همگانی در میان اقتصاد دانان كشور به وجود آمده است.
معاون اول رئیس جمهوری با بیان این كه رفاه مردم كاهش یافته و وضعیت معیشت مردم افت پیدا كرده است گفت: وضعیت زندگی و درآمد سرانه مردم نسبت به سال 90 پایین تر است و حتما باید تلاش كنیم تا این موضوع جبران شود.
وی در ادامه با بیان این كه امسال سال حساب كشی و توضیح خواستن است، تاكید كرد: هر گزارشی كه دریافت كنیم كه یك دستگاه اجرایی در زمینه راه اندازی تولید كوتاهی كرده است، حتماً ‌این گزارش را پیگیری خواهیم كرد.
معاون اول رئیس جمهوری به گزارش یكی از نمایندگان بخش خصوصی در جلسه نشست فعالان اقتصادی مبنی بر راه اندازی كشت، صنعت و كار تولیدی پر رونق در كشور یادآور شد: چه خوب است كه رسانه ها این گونه موضوعات را نیز منعكس كنند و فقط به مسائل منفی نپردازند.
جهانگیری اضافه كرد: گاهی برخی افراد تلاش می كنند كه یاس و ناامیدی در كشور ترویج كنند اما نتیجه این كار چیست؟ آیا مشكلی حل می شود؟ باید به آنها بگویم كه به طور قطع این گونه كارها جز ناامیدی در كشور ثمری دیگر ندارد و هیچ مشكلی حل نمی شود.
وی با بیان این كه هیچ كس نباید چوب لای چرخ حركت توسعه كشور بگذارد گفت: باید سخنان مثبت و امیدوار كننده در جامعه رواج پیدا كند و مردم باید مشاهده كنند كه در همین شرایط می توان كارهای مثبت و اقدامات تولیدی و موفق انجام داد.
معاون اول رئیس جمهوری با بیان این كه ایران در منطقه ای پرآشوب و ناآرام قرار دارد گفت: باید دست مرزداران كشور را ببوسیم كه با شجاعت كشور را در مقابل ناامنی ها حفظ كرده اند ودشمنان نتوانسته اند كمترین خلالی در امنیت بوجود آورند.
جهانگیری با بیان این كه سالهای سختی را به خصوص در سال 94 از نظر اقتصادی گذراندیم،گفت: دولت در دوران تحریم با اتكا بر اقتصاد مقاومتی ، دانش و مدیریت كارآمد و با استفاده از امید و اعتماد مردم، توانست كشور را به گونه ای اداره كند كه دشمنان و تحریم كنندگان ما به این باور رسیده اند كه باید به جای زور و تهدید ، با ما وارد مذاكره شوند چرا كه در غیر اینصورت راه به جایی نخواهند برد.
وی با بیان اینكه در سال 95 شرایط جدیدی در كشور حاكم خواهد شد، گفت: مطالبات مردم امروز بالا رفته و البته این مطالبات خواسته های به حق است.
معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: چرا كه مردم حق دارند به مسئولان خود بگویند كه امروز با لغو تحریم ها و حضور پرشور خود در همه صحنه ها از جمله انتخابات، اتفاق جدیدی در اقتصاد رخ دهد و وضعیت كشور بهتر شود.
جهانگیری در ادامه به اولویت های دولت در سال 95 اشاره كرد و گفت: صادرات غیرنفتی، تولید ، واگذاری طرح های عمرانی نیمه تمام به بخش خصوصی از برنامه های دولت برای سال جاری است.
وی در ادامه به استان های مرزی اشاره كرد و گفت: استان های مرزی نقش كلیدی در توسعه صادرات خواهند داشت و استانداران این اختیار را دارند كه در صورت مشاهده هرگونه اخلال یا عدم هماهنگی در گمركات و پایانه های مرزی مسئولی كه همكاری كافی را نداشته بركنار كنند.
معاون اول رئیس جمهور از واگذاری طرح های عمرانی نیمه تمام به بخش خصوصی بعنوان یكی دیگر از اولویت های جدی در سال 95 اشاره كرد و گفت: یكی از محورهای اقتصاد مقاومتی نیز مشاركت دادن آحاد جامعه در اقتصاد است و باید توجه داشته باشیم كه فروش طرح های نیمه تمام واژه درستی نیست بلكه دولت می خواهد با بخش خصوصی مشاركت كند.
وی ادامه داد: یعنی بخش خصوصی نباید در ابتدا پولی پرداخت كند بلكه طرح های نیمه تمام را تكمیل می كند و پس از آنكه اصل پول و سود خود را دریافت كرد سپس طرح را در اختیار دولت قرار می دهد.
جهانگیری از استانداران خواست این اولویت ها و موضوعات مهم را با جدید دنبال كنند و از یك ماه دیگر توضیح خواستن آغاز می شود و همه باید در برابر اولویت هایی كه دولت تعیین كرده پاسخگو باشند و عملكرد خود را گزارش دهند.
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینكه مالكین طرح ها نقش كلیدی در فعال كردن واحدهای نیمه فعال دارند،گفت: برخی مدیران شركت های سرمایه گذاری كه چند كارخانه در اختیار دارند، این كارخانه ها را بصورت غیرفعال رها كرده اند كه باید حتما این كارخانه ها باید راه اندازی و در جهت تولید و اشتغال كشور گام بردارند.
جهانگیری در ادامه به ظرفیت های استان كرمانشاه اشاره كرد و گفت: استان كرمانشاه از ظرفیت ها و فرصتهای خوبی برخوردار است و همچنین دارای مرز مشترك با عراق است و علاوه بر آن نیروی انسانی تحصیلكرده، منابع آبی خوب و بخش خصوصی فعال دارد و در كنار این فرصت ها از منابع طبیعی همچون نفت نیز برخوردار است كه مجموع این مزیت ها می تواند استان را به رشد و توسعه مناسب برساند.
معاون اول رئیس جمهوری از سفر رییس جمهور در آینده ای نزدیك به استان كرمانشاه خبر داد و گفت: سفر حجت الاسلام و المسلمین دكتر روحانی در ماه های نخست سال به استان كرمانشاه انجام خواهد شد و این سفر فرصتی خواهد بود كه بخش دیگری از مشكلات استان حل و فصل شود.
وی به پروژه راه آهن كرمانشاه كه قرار بود تا آخر سال 94 تكمیل شود اشاره كرد و گفت: متاسفانه دولت پیش بینی نمی كرد كه در سال 94 بهای نفت تا این حد كاهش داشته باشد برای همین بودجه كافی برای تكمیل این پروژه فراهم نشد.
جهانگیری ادامه داد: هم اكنون زیرسازی این پروژه تقریبا تا كرمانشاه تكمیل شده و در صورت تامین ریل مورد نیاز، این پروژه تكمیل خواهد شد. امیدوارم از طریق فاینانس بتوانیم ریل مورد نیاز این پروژه را تامین كنیم.
در این نشست وزیرنیرو، صنعت و معدن، استاندار كرمانشاه و شماری از نمایندگان بخش خصوصی و مسئولین استان حضور داشتند.
نام:
ایمیل:
* نظر: