کد خبر: ۳۰۸۰۷
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴
رئیس جمهوری، بهبود مداوم شرایط كشور را قطعی دانست و با تاكید بر اینكه اقتصاد مقاومتی، مبنا و باور دولت بوده و هست، گفت: اقتصاد مقاومتی منزوی و ریاضتی نیست بلكه اقتصادی توانمند و پر نشاط است.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی شامگاه سه شنبه در نشست توسعه ظرفیت های سرمایه گذاری استان سمنان با بیان اینكه پیش از ابلاغ اقتصاد مقاومتی به دنبال سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بوده‌ایم، گفت: اقتصاد مقاومتی به معنای افزایش بهره‌ وری، جذب سرمایه، رونق اقتصادی، خروج از ركود، صادرات غیرنفتی و دیپلماسی برای اقتصاد است.
روحانی افزود: اقتصاد مقاومتی مسیر درستی است كه باید دنبال شود و این اقتصاد، درون ‌زا، برون ‌نگر، قوی و توانمند بوده و ریاضتی نیست كه به راحتی بشكند.

** با فساد و سوء استفاده اقتصاد پیشرفت نخواهد كرد
رئیس‌ جمهوری با اشاره به نام ‌گذاری سال 95 به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، گفت: باید اخلاق اسلامی را در كشور حاكم كنیم و در این كشور باید رشد، توسعه، پیشرفت و اشتغال جوانان توام با فضای اخلاق باشد و با فساد و سوء استفاده، اقتصاد پیشرفت نخواهد كرد.
روحانی با تاكید بر اینكه با حضور مردم، هر مشكلی از جمله اقتصاد حل شدنی است و ما به سمت تورم تك رقمی و رشد پنج درصدی حركت می كنیم، روزآمد شدن بانك ها و سیستم های مالی كشور را ضروری خواند.
وی گفت: با وجود رانت و فساد، رقابت و رشد اقتصادی ممكن نیست و بانك ها باید در جهت بهبود فضا برای كارآفرینان به صحنه بیایند.
رئیس جمهوری با بیان اینكه تلاش دولت تدبیر و امید بر این است كه فضا برای حركت همه كارآفرینان آماده شود، اظهار داشت: معتقدیم شرایط سال جاری به طور قطع از سال گذشته بهتر خواهد بود.
رئیس‌ شورای اقتصاد با اشاره به برگزاری جلسه های متعدد در ستاد هماهنگی اقتصادی در دولت یازدهم، گفت: مساله مهم بانك ‌ها هستند كه مشكلات فراوانی دارند و البته خود بانك‌ ها باید پیشتاز رفع مشكلات باشند و تا بانك ‌ها فعال نشوند، مسائل حل نخواهد شد.
دكتر روحانی به حركت در آوردن چندین هزار بنگاه اقتصادی فعال و غیرفعال را از طرح های مهم دیگر دولت در این جلسات برشمرد.

** دولت برای ارتباطات بهتر با دنیا و جذب سرمایه تلاش می كند
رئیس‌ جمهوری به مساله محیط زیست در كشور اشاره كرد و ادامه داد: دولت در این خصوص برنامه‌های بسیار خوبی داشته و خواهد داشت و دولت به منظور بهبود محیط زیست برای خودروهای فرسوده، موتور سیكلت و بنزین برنامه های جدید دارد.
وی با تاكید بر اینكه باید روابط با كشورهای دنیا را روان‌سازی نماییم، افزود: دولت همه توان خود را برای فعالیت بهتر كارآفرینان به كار خواهد بست و دولت برای ارتباطات بهتر با دنیا و جذب سرمایه و فناوری‌های نوین تلاش می‌ كند.
رییس جمهوری در ادامه برجام را قدمی برای ایجاد شرایط مناسب در مسیر نشاط اقتصادی دانست و گفت: در برجام موانع اصلی برداشته شد، اما زمان و فرصت برای نمایان شدن این دستاورد نیاز است، البته عده‌ ای نمی ‌خواهند كار به پیش برود هر چند كه زنده باد و مرده باد در میدان بازی ما تاثیر ندارد.
رئیس‌ جمهوری تاكید كرد: به آینده كشور، ملت بزرگ ایران، جوانان، دانشگاهیان و كارآفرینان امیدوارم و با اتحاد، وحدت و اخلاق، مجری برای سیاست ‌های كلی اقتصاد مقاومتی باشیم.

** در پسابرجام روابط بانكی را سامان دادیم
رئیس‌ جمهوری ادامه داد: یكی از اهداف مهم دولت در 36 ماه گذشته، آماده كردن فضا برای كسب و كار، رونق اقتصادی، اشتغال، رشد و پیشرفت كشور بود.
روحانی افزود: یكی از این مشكلات در این راه تحریم‌ها بود كه بعضی فكر می‌كنند كه مشكل ما با چند ابرقدرت و قدرت بزرگ بوده اما به دلیل این تحریم‌ها، حتی با همسایگان خود نیز مشكل داشتیم. برخی نیز تصور می‌كنند، روابط بانكی ما تنها با اروپا قطع بود اما به دلیل همین قطع ارتباطات بانكی با همسایگان خود نیز با مشكلاتی روبرو بودیم.
رئیس‌ جمهوری با بیان اینكه در پسابرجام توانستیم روابط بانكی را سامان دهیم، اظهار داشت: در تمام سفرهایی كه به كشورهای مختلف انجام می ‌شود و یا مقاماتی كه به ایران می ‌آیند، ارتباطات بانكی یكی از مسائلی است كه مطرح می‌ شود.
دكتر روحانی افزود: سوئیفت تنها ارتباط بانكی نیست، بلكه یكسری قوانین و مقررات نیز وجود دارد كه باید در نظر داشت در سال ‌های گذشته شیوه بانكداری بروز شده و با سیستم ‌های گذشته نمی‌ توان با دنیا كار كرد بنابراین آموزش‌ ها و تحولات جدیدی را درسیستم بانكی نیازمند هستیم.
رئیس‌ جمهوری تصریح كرد: باید بخش‌های دولتی بر طبق سیاست‌ كلی اصل 44 جز در موارد خاص به مردم واگذار شود و این نیز كافی نبوده و باید رقابت سالم ایجاد كرد.
رئیس‌ جمهوری با تأكید بر اینكه افكار عمومی بزرگترین قدرت است، ادامه داد: با حضور مردم در صحنه همه مردم حل شدنی است و امكان ندارد كه یك نهاد و دسته بتواند در برابر افكار عمومی كشور یا ملت ایستادگی كند و باید رقابت سالم در كشور بوجود آمده و با فساد اقتصادی مبارزه كنیم.
دكتر روحانی با بیان اینكه با رانت و فساد كار به جلو نخواهد رفت، گفت: باید شرایط كامل، عادلانه و درست برای فعالیت اقتصادی فراهم كنیم و هیچكس نباید تردید كند كه آینده كشور روزبه روز بهتر خواهد شد.

** در سال 95 قطعا رشد اقتصادی خوب خواهد بود
رئیس‌ جمهوری با اشاره به آمارهای اقتصادی در سال‌های گذشته گفت: 94 یك سال استثنایی بود و تحولات غیرقابل پیش ‌بینی در آن سال رخ داد اما در عین حال رشد اقتصادی منفی نخواهد بود و مقدار آن را مركز آمار بعد از بررسی‌ ها اعلام خواهد كرد.
دكتر روحانی با تاكید بر اینكه در سال 95 قطعا رشد اقتصادی خوب خواهد بود، ادامه داد: پیش ‌بینی ‌ها نیز حاكی از این است كه سرمایه‌ گذاری در سال كنونی بهتر خواهد شد.
رئیس‌ جمهوری با بیان اینكه تصمیم دولت بر این است كه تورم را كاهش دهد، گفت: آینده اقتصادی و ثبات نشان می‌ دهد كه باید این سیاست را ادامه دهیم و به سمت تورم تك رقمی حركت كنیم تا انشاء الله تورم در 12 ماهه همانند تورم نقطه‌ای تك رقمی شود.
دكتر روحانی ادامه داد: تلاش دولت تدبیر و امید بر این است كه روند كاهشی تورم حفظ شود تا به تورم قابل قبول تك ‌رقمی برسیم.
رئیس‌ جمهوری برنامه‌ ریزی برای رشد پنج درصدی اقتصاد در سال 95 در كشور را از مهم ‌ترین اهداف دولت یازدهم اعلام كرد.
دكتر روحانی در ابتدای سخنان خود با تبریك میلاد با سعادت امام جواد (ع) و مولای متقیان حضرت علی(ع)، اظهار داشت: انشاء‌الله بتوانیم از این فضا برای اخلاق، اتحاد و انسجام داخلی بیش از گذشته بهره ببریم.
نام:
ایمیل:
* نظر: