کد خبر: ۳۰۸۷۶
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹
وزير راه و شهرسازي گفت: نرخ رشد حاشيه نشيني شهرها در ايران كاهش يافته، زيرا جابجايي بزرگ و مهاجرت در دهه 80 به پايان رسيده است.
باس آخوندي در چهاردهمين نشست ستاد ملي بازآفريني پايدار محدوده‌ها و محله‌هاي هدف احيا، بهسازي و نوسازي شهري ايران افزود: اين مهاجرت‌ها هيچ ارتباطي به عملكرد دولت‌ها ندارد.
وي افزود: از اين پس جابجايي ‌ها به صورت افقي و محله‌اي هستند و جابجايي‌هاي بزرگ بين‌ شهري كاهش يافته و مطالعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيز اين موضوع را تأييد مي كند. لذا حالا زمان ساماندهي بافت‌هاي حاشيه‌اي و آسيب‌پذير است.
آخوندي تأكيد كرد: نكته ديگر اين است كه چنين مسائلي (حاشيه‌نشيني) به طور قطع پيامدهاي امنيتي دارد، اما به خودي خود يك موضوع امنيتي نيست و ماهيت امنيتي ندارد و قرار نيست نهادهاي امنيتي آن را پيگيري كنند.
وي با تأكيد بر لزوم گسترش آموزش همگاني و عمومي به مردم به ويژه ساكنان سكونتگاه‌هاي غيررسمي و بافت‌هاي ناكارآمد شهري از طريق صدا و سيما و شبكه‌هاي اجتماعي گفت: اگرچه حاشيه ‌نشيني پيامدهاي امنيتي دارد اما به طور ماهيتي يك موضوع امنيتي محسوب نمي‌شود.
وي با بيان اينكه متأسفانه صدا و سيما در اين مدت كه از عمر تشكيل ستاد ملي بازآفريني شهري پايدار گذشته، به اين موضوع ورود نكرده، در حالي كه بخش اعظمي از فعاليت اين ستاد آموزشي و ترويجي است تا مردم بتوانند به موضوع ورود كنند، گفت: ستاد ملي بازآفريني مي تواند بخش مهمي را براي آموزش عمومي اختصاص دهد و در شبكه‌هاي اجتماعي مبحث آموزش عمومي و فرهنگ ‌سازي را راه‌اندازي كند.
آخوندي افزود: 18 ميليون نفر ساكن بافت‌هاي ناكارآمد شهري جمعيت كمي نيست، بنابراين ايجاد كارگروه ارتباطات به عنوان يكي از كارگروه‌هاي زيرمجموعه ستاد ملي بازآفريني كار خوبي است كه بايد مورد توجه قرار گيرد.
آخوندي در بخش ديگري از سخنان خود به موضوع گزارشي كه قرار است در خصوص وضعيت اجتماعي كشور و آسيب‌هاي اجتماعي در 11 ارديبهشت ماه امسال با حضور وزيران مربوطه به رهبر معظم انقلاب ارائه شود، گفت: گزارش خوبي تهيه شده و با جمع ‌بندي نظرات اعضاي ستاد و لحاظ كردن آنها در گزارش نهايي، مسائلي كه مغفول مانده، تقويت خواهد شد.
وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه حاشيه ‌نشيني يك معضل جهاني است كه معلول نوسازي سبك زندگي در سراسر دنياست، خاطرنشان كرد: در ايران در دهه 30 شمسي، 10 ميليون نفر شهرنشين داشتيم در حاليكه در دهه 90 حدود 60 ميليون نفر در شهرهاي ايران زندگي مي‌كنند و اين تغييرات هيچ ارتباطي به عملكرد دولت‌ها ندارد.
به گفته وي، در كنفرانس اخير HABITAT (كنفرانس جهاني اسكان بشر سازمان ملل) مسئولان سازمان ملل بر اين موضوع صحه گذاشتند و رشد شهرنشيني را در تمام دنيا يك پديده فراگير دانستند.
هم اكنون وسعت بافت هاي فرسوده شهري به بيش از 73 هزار هكتار رسيده و وزارت راه و شهرسازي و ستاد بارآفريني شهري درصدد است ساليانه با اختصاص 300 هزار تسهيلات بانكي، نوسازي بافت هاي فرسوده شهري را با برنامه ريزي مناسبي دنبال كند.
نام:
ایمیل:
* نظر: