کد خبر: ۳۰۸۷۸
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰
مديرعامل شركت مديريت منابع آب ايران با اشاره به پر كردن بيش از هفت هزار چاه غيرمجاز در سال گذشته، گفت: امسال و در اجراي بخشي از اهداف طرح احيا و تعادل بخشي آب هاي زيرزميني حداقل 20 هزار چاه غيرمجاز ديگر مسدود مي شود.
محمد حاج رسوليها در جمع مديران و كاركنان وزارت نيرو افزود: سال گذشته و در آغاز طرح احيا و تعادل بخشي سفره‌هاي آب زيرزميني، به رغم همه مشكلات موفق به انسداد بيش از هفت هزار حلقه چاه غيرمجاز شديم و منابع مالي و همت لازم براي رسيدن به رقم 20 هزار حلقه چاه مسدود شده در سال جاري وجود دارد.
طرح احيا و تعادل بخشي آب هاي زيرزميني، با توجه به مصوبه شوراي عالي آب اقدام مشترك وزارتخانه هاي كشور، جهادكشاورزي، راه و شهرسازي، صنعت، معدن و تجارت و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور را نياز دارد كه به همراه وزارت نيرو در خصوص مديريت مصرف آب بايد پياده شود.
براساس اين طرح، در سال 1394 به ميزان 475 ميليون مترمكعب، در پنج سال به ميزان 5.7 ميليارد مترمكعب و پس از 20 سال به ميزان 110 ميليارد مترمكعب اضافه برداشت از منابع آب زيرزميني كنترل خواهد شد.
تقويت گروه هاي گشت و بازرسي، تجهيز چاه هاي كشور به ابزار اندازه گيري و جايگزيني پساب از محورهاي عملياتي اين طرح به شمار مي رود.
وي نصب حداقل 50 هزار كنتور «فهام» (فراسامانه هوشمند اندازه گيري و مديريت انرژي) و هفت هزار كنتور مكمل را نخستين وظيفه شركت مديريت منابع آب ايران در سال 1395 عنوان و اضافه كرد: نصب ابزارهاي اندازه‌گيري منابع آب‌هاي سطحي بر روي هزار ايستگاه، ديگر اقدامي است كه امسال در دستور كار است.
به گفته حاج رسوليها، هدفگذاري شركت مديريت منابع آب ايران حفاظت از يك ميليارد مترمكعب از منابع آبي در قالب برخورد با اضافه برداشت است.
وي تكميل نيروگاه‌هاي برق آبي داريان (در استان كردستان) و رودبار (در استان لرستان)، آبگيري و افتتاح 14 سد با ظرفيت تنظيم بيش از دو ميليارد مترمكعب آب و بهره‌برداري از 55 هزار هكتار شبكه آبياري و زهكشي اصلي به عنوان پروژه هاي مكمل ساخت 14 سد پيشگفته را از ديگر برنامه هايي نام برد كه در سال 1395 اجرايي خواهند شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: