کد خبر: ۳۰۸۹۰
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۷
در اقتصادهایی مانند اقتصاد ایران چند نرخی شدن کالاها باعث فساد می‌شود و عامل اصلی رانت و فساد است.  من با چند نرخی شدن کالاها مخالف هستم، چون در اقتصادهایی مانند اقتصاد ایران چند نرخی شدن کالاها باعث فساد می‌شود و عامل رانت و فساد است.
شاید صاحبان پمپ‌های بنزین خیلی دوست داشته باشند چنین اتفاقی بیفتد،  اما کار خوبی که دولت در سال گذشته کرد، این بود که نرخ بنزین را یکسان کرد
من به لحاظ تئوری‌های اقتصادی، چند نرخی شدن در یک اقتصاد باز را عامل فساد اقتصادی و رانت می‌دانم.
دو نرخی شدن، اخلال‌کننده اقتصاد است و به نفع اقتصاد کشور نیست که ما می‌خواهیم به سمت بازار رقابتی و شفافیت برویم.
به طور متوسط بالای 70 درصد خودروهای شخصی کمتر از 180 لیتر در ماه مصرف سوخت دارند و با توجه به هزینه کارت‌های سوخت و نگهداری آنها، دو نرخی شدن بنزین برای اقتصاد کشور هزینه‌زا خواهد بود و در جهت رفتن اقتصاد کشور به سمت اقتصاد بازار نیست. حتی در رابطه با کالاهای دیگر نیز چند نرخی شدن آسیب‌زاست. برای مثال، ارز زمانی که دو نرخی شود، کسانی که دسترسی به ارز مبادله‌ای دارند، می‌توانند مابه‌التفاوتی را به جیب بزنند. در سال 1391 که ارز مبادله‌ای مطرح شد، حدودا قریب 70 هزار میلیارد تومان رانت توزیع شد. یعنی یک‌سری از تجار واردکننده ارز 1226 تومانی گرفتند، اما کالای خود را با ارز 3 هزار تومانی فروختند. به نظر من چه در ارز و چه در بنزین و در سایر کالاها، دو نرخی شدن باعث منفعت عده‌ای خواهد شد. من اعتقاد دارم قیمت بنزین به طور قطع باید به سمت فوب خلیج فارس برود، اما قیمت باید یکسان باشد و دو نرخی بودن بنزین باعث توزیع رانت و فساد می شود و در بلندمدت به نفع اقتصاد ملی کشور نخواهد بود. امیدوارم مجلس بعد نسبت به اصلاح این مصوبه اقدام کند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار