کد خبر: ۳۰۹۴۱
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷
ئیس سازمان دامپزشكی كشور از آغاز مجدد واكسیناسیون تب برفكی در سراسر كشور از 25 اردیبهشت ماه امسال خبر داد و گفت: طبق آمارها در سال گذشته به دلیل شیوع این بیماری، 13 هزار راس دام در كشور تلف شد.
مهدی خلج روز دوشنبه در حاشیه نوزدهمین كنگره جامعه دامپزشكی در سالن همایش های رازی اظهار داشت: ایران به دلیل شرایط جغرافیایی در مخزن ویروس تب برفكی قرار گرفته و همین امر سبب ناامن شدن ایران از لحاظ ورود بیماری ها نسبت به گذشته شده است.
وی اظهار داشت: تلفات فروردین ماه و ابتدای اردیبهشت ماه امسال، هنوز از سامانه جامع اطلاعات جغرافیایی بیماری های دامی استخراج نشده است.
به گفته وی، همین بیماری در اوج خود در سال 1389، 41 هزار دام را تلف كرد.
رئیس سازمان دامپزشكی ادامه داد: در مقایسه دو موج بیماری، اقدامات لازم برای تامین واكسن از موسسه سرم سازی رازی انجام شده و اكنون تولید رونق گرفته است بطوری كه شركت خصوصی روناك نیز هم اكنون در تولید واكسن تب برفكی نقش موثری دارد.
وی افزود: علاقه مندان تولید واكسن های دام و طیور می توانند بدون هیچ محدودیتی با مراجعه به سازمان دامپزشكی كشور، با رعایت قوانین، از تكنولوژی و دانش فنی موسسه رازی برای تولید استفاده كنند؛ همچنین سرمایه گذاری های مشترك با كشورهای ها داشته باشند.
وی یادآورشد: تاكنون 9 میلیون دُز واكسن تب برفكی توسط موسسه واكسن و سرم سازی رازی، شركت روناك و بخش دیگری از طریق واردات تامین شده است و امیدواریم تا پایان اردیبهشت ماه امسال، مشكل تب برفكی حل شود.
خلج افزود: در نظر داریم اواخر اردیبهشت از محل واردات واكسن، واكسیناسیون را آغاز كنیم.
وی درباره جلوگیری از رشد مراكز لبنیات سنتی توسط وزارت بهداشت نیز گفت: باید همه تلاش خود را برای ارتقا كیفیت شیر خام به كار ببریم زیرا بدون شیر خام سالم نمی توان فرآوده های نهایی سالم را به دست مصرف كنندگان برسانیم.
وی با بیان اینكه سازمان دامپزشكی كشور در دو سال اخیر برنامه های مشخصی را برای ارتقا كیفیت شیر خام تهیه و به مجلس و دولت تقدیم كرده است، افزود: معتقدیم اگر به ازای هر لیتر شیر خام، 100 ریال به نرخ آن اضافه كنند و در اختیار سازمان دامپزشكی قرار دهند، این سازمان می تواند با برنامه ریزی و به كارگیری فارغ التحصیلان دامپزشكی و آموزش آنها، نقش بسزایی در ارتقا كیفیت فرآورده خام دامی داشته باشد.
رئیس سازمان دامپزشكی گفت: در نهایت بازرسان بهداشتی شیر در روستاها، تضمین می كنند وضعیت شیرخام بهتر از شرایط كنونی شود.
خلج افزود: تلاش ما افزایش مراكز بهداشتی لبنیات سنتی و كاهش مراكز غیرمجاز است.
وی درباره امنیت شغلی فارغ التحصیلان این بخش و جلوگیری از اجاره شماره دامپزشكی برای كسب درآمد نیز گفت: امنیت شغلی موضوع مهمی است كه مورد توجه سازمان دامپزشكی قرار دارد؛ این شغل در عرصه اقتصاد ملی، بهداشت عمومی، سلامت جامعه و تجارت بین المللی نقش بی نظیری را ایفا می كند.
وی تاكید كرد: باید تلاش كنیم شرایط را به گونه ای مهیا سازیم كه فارغ التحصیلان ضمن دریافت آموزش های لازم، با شغل آینده نیز آشنایی یابند تا بتوانند علم را در عرصه عمل نیز منطبق سازند.
نام:
ایمیل:
* نظر: