کد خبر: ۳۰۹۵۹
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۲
معاون وزیر نفت از تمایل شركت های انگلیسی «شل و بی.پی» برای سرمایه گذاری در ایران و همچنین قول همكاری لندن برای انتقال سهم تهران از درآمد میدان «رهوم» در شمال اسكاتلند خبر داد.
میدان گازی رهوم در شمال اسكاتلند در بخش شمالی اروپاست كه شركت ملی نفت ایران و شركت بی.پی انگلیس (بریتیش پترولیوم) به طور برابر در آن سهم دارند.
در دوران تحریم، انتقال سهم ایران از درآمد حاصل از فروش تولید این میدان متوقف شده بود.
در همین پیوند به گزارش وزارت نفت، «امیرحسین زمانی نیا» امروز (دوشنبه) پس از دیدار با «لرد لامونت» نماینده ویژه تجاری نخست وزیر انگلیس در امور ایران و رئیس اتاق بازرگانی انگلیس- ایران، گفت:‌ در این دیدار درباره میدان «رهوم» به تبادل نظر پرداختیم و آنها برای حل و فصل مشكلات قول همكاری دادند.
زمانی نیا به دیدار نماینده ویژه تجاری نخست وزیر انگلیس با مسئولان بانك مركزی اشاره كرد و ادامه داد: در این دیدار برای رفع مشكلات بانكی گفت و گو شد و هماهنگی هایی برای برطرف شدن این مسائل صورت گرفت.
وی افزود: همچنین درباره همكاری صندوق ضمانت صادرات انگلیس با ایران و كاهش ریسك سرمایه گذاری در سازمان توسعه و همكاری های اقتصادی (OECD) به بحث و تبادل نظر پرداختیم.
وی افزود: طرف انگلیسی اعلام كرد صندوق ضمانت صادرات انگلیس (UKEF) آماده همكاری با ایران بوده و بودجه ای را برای پوشش بیمه ای اختصاص داده است.
معاون وزیر نفت در امور بین الملل ادامه داد: در این دیدار گفته شد انگلیس آماده همكاری با ایران است و شركت های شل و بی.پی سرمایه‌گذاری و مشاركت در پروژه‌های ایران را می خواهند.
 شركت های شل و بی.پی، تا پیش از تشدید تحریم ها با ایران همكاری می كردند؛ به طوری كه شل یكی از خریداران نفت ایران بود.
شل پس از اجرای برجام، بدهی نزدیك به دو میلیارد یورویی خود را پرداخت كرد و موانع پیش روی همكاری با صنعت نفت ایران را از میان برداشت.
شامگاه بیست و ششم دی ماه با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترك (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار