«رضا شیوا» توضیح داد: این افزایش نرخ
برای خودروسازان سقف قیمتی است و این دو خودروساز می توانند افزایش قیمتی
نیز نداشته باشند.
وی گفت: دویست و چهل و هفتمین دستور جلسه شورای رقابت
به «بررسی بازار خودرو و چگونگی اجرای دستورالعمل تنظیم قیمت برای
خودروسازانی كه بازار انحصاری دارند»، اختصاص داشت.
وی افزود: در این جلسه بعد از بررسی های نهایی مقرر شد، از همان دستورالعمل گذشته برای قیمت خودروها در سال جدید استفاده شود.
شیوا
ادامه داد: مركز ملی رقابت با توجه به اینكه آمار تورم بخشی را از بانك
مركزی و كیفیت خودروهای تولید ایران خودرو و سایپا را از سازمان بازرسی
كیفیت و بهره وری دریافت كرده بود، متغیرهای اعلام شده را در فرمول تعیین
شده در دستورالعمل قرار داد.
رئیس شورای رقابت افزود: با توجه به اینكه
كیفیت خودروهای تولیدی سایپا نسبت به سال گذشته كاهش یافته بود، جریمه كم
كیفیتی برای آنها در نظر گرفته شد؛ همچنین كیفیت تولیدات ایران خودرو نیز
همانند سال گذشته و ثابت مانده بود؛ هرچند این خودروساز جریمه نشد اما
جایزه كیفیت نیز نگرفت.
شیوا اضافه كرد: براساس عدد و رقم های دریافت
شده از فرمول مندرج در دستورالعمل، گروه سایپا مجاز به افزایش چهار دهم
درصدی و گروه ایران خودرو نیز 1.8 درصد مجاز به افزایش قیمت شدند.
به
گفته وی، قرار شده مركز ملی رقابت، عدد و رقم ها(تورم، میزان كیفیت خودروها
و ...) را به طور دقیق در فرمول تعیین شده قرار دهد تا قیمت خودروها به
طور كامل مشخص شود.
وی تاكید كرد: با توجه به ركود در كشور، به نظر می
رسد افزایش قیمت ها چندان مناسب نباشد اما به هر حال شورای رقابت وظیفه
داشت این بررسی را برای تعیین قیمت ها انجام دهد.
** احتمال خروج تعیین قیمت برای خودروهای رقابتی
رئیس
شورای رقابت در ادامه گفت: احتمال دارد در جلسه هفته آینده، قیمت گذاری
برخی خودروها از دستورالعمل شورا خارج شود؛ در واقع اگر خودروها رقیب داخلی
و خارجی داشته باشند، بازار باید نرخ آنها را تعیین كند.
شیوا افزود:
در جلسه هفته آینده این موضوع را بررسی خواهیم كرد كه اگر برخی خودروهای
تولیدی ایران خودرو، رقبای داخلی یا خارجی دارد، نرخ آنها در بازار رقابتی
تعیین و از شمول قیمت گذاری خارج شود.