کد خبر: ۳۰۹۶۷
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶
كره جنوبي امروز سه شنبه اعلام كرد كه كشورش واردات نفت خام و نفت سنگين خود از ايران به عنوان چهارمين دارنده بزرگ ذخاير نفت دنيا را تا دو برابر افزايش مي دهد.
اين خبر در شرايطي اعلام مي شود كه «پارك گئون هي» رئيس جمهور كره جنوبي از 12 ارديبهشت ماه جاري سفري سه روزه به تهران خواهد داشت.
كره همچنين خاطرنشان كرده كه در جريان اين سفر قرار است طرفين چندين قرارداد در زمينه هاي مختلف بويژه در حوزه انرژي و واردات نفت از ايران امضا كنند.
هدف از اين سفر پيشبرد همكاري هاي تجاري، اقتصادي، فرهنگي و صنعتي ميان ايران و كره اعلام شده است كه از شركاي تجاري ديرينه به حساب مي آيند.
يونهاپ خبرگزاري رسمي كره جنوبي امروز در گزارشي اعلام كرد كه ايران به دنبال پايگاه هايي با ثبات در آسيا براي صادرات نفت است و كره مي تواند از جمله آنها باشد.
گزارش مي افزايد، در حاشيه سفر «پارك» به ايران قرار است چند قرارداد و تفاهم نامه در باره نفت خام ميان طرفين امضا شود.
بر اين اساس كره جنوبي كه سال گذشته ميلادي روزانه 115 هزار بشكه نفت از ايران وارد مي كرد با امضاي اين قراردادها ميزان واردات نفت روزانه از ايران را در سال 2016 ميلادي به 280 هزار بشكه افزايش خواهد داد.
ايران سال ها از بزرگترين صادر كنندگان نفت به كره بوده است اما در سال هاي اخير به دليل تحريم ها ميزان اين صادرات تا اندازه اي كاهش يافت.
ميزان ارزشي واردات نفت كره از ايران در سال 2011 ميلادي 9 ميليارد و 360 ميليون دلار بود اما به دليل اين تحريم ها در سال 2015 به دو ميليارد و 20 ميليون دلار كاهش يافت.
كره در سال گذشته ميلادي نيز 42 ميليون و 400 هزار بشكه نفت تغليظ شده موسوم به « كاندنسنت » از ايران وارد كرد كه براي پالايشگاه ها و همچنين صنايع پتروشيمي مورد استفاده قرار مي گيرد.
گزارش يادآور مي شود، برجام باعث شده است تا از همين ابتداي سال جاري ميلادي (2016) واردات نفت خام كره از ايران فزوني گيرد و اين رقم در سه ماه اول امسال به 22 ميليون و 850 هزار بشكه و از لحاظ ارزشي به 629 ميليون دلار رسيد و در مقايسه با دوره مشابه سال گذشته 17 مميز شش دهم درصد افزايش يافت.
ارزش واردات نفت سنگين ايران به كره نيز در اين مدت سه ماه به 247 ميليون دلار رسيد كه در مقايسه با كل سال گذشته كه فقط 358 ميليون دلار بود افزايش چشمگيري به حساب مي آيد.
كره جنوبي در حال ايجاد يك مخزن بزرگ انباشت نفت براي انبار كردن 2 ميليون بشكه نفت خام و نفت سنگين ايران در بخش جنوبي سئول پايتخت اين كشور است.
گفتني است، در سال 2015 حجم كل مبادلات تجاري دو كشور به رغم كاهشي كه در سايه تحريم ها شاهد بوديم به 6.1 ميليارد دلار رسيد كه از اين بين صادرات ايران به كره 2.3 ميليارد دلار و واردات از آن كشور به 3.7 ميليارد دلار رسيد.
نام:
ایمیل:
* نظر: