کد خبر: ۳۱۰۲۷
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
رئيس سازمان فناوري اطلاعات ايران رسيدن به سرانه اينترنت 20 مگابايت بر ثانيه را از اهداف پيش‌بيني شده براي برنامه پنج ساله ششم توسعه در بخش ارتباطات و فناوري اطلاعات عنوان كرد.
نصرالله جهانگرد روز چهارشنبه در دومين كنفرانس بين‌المللي وب‌پژوهي در دانشگاه علم و فرهنگ گفت: برنامه‌ها و اقدام‌هاي مختلفي تدارك ديده شده است تا بتوان هدف پيش‌بيني‌شده را در برنامه ششم توسعه
محقق كرد.
وي همچنين از رونمايي دولت الكترونيك در بستر تلفن همراه در آينده نزديك خبر داد و افزود: به‌زودي مردم ايران خدمات مورد نياز خود را مي‌توانند از طريق تلفن و بدون نياز مراجعه به سازمان‌هاي اداري دريافت كنند.
جهانگرد رشد پيش‌بيني شده در برنامه پنجساله پنجم توسعه كشور را براي گردش مالي بخش ارتباطات و فناوري اطلاعات 20 درصد عنوان كرد و گفت: اكنون بازگردش مالي اين بازار به 380 هزار ميليارد ريال بالغ شده است.
وي پيش بيني كرد سال آينده حجم گردش مالي بخش ارتباطات و فناوري اطلاعات كشور به بيش از 440 هزار ميليارد ريال برسد.
جهانگرد گفت: انتظار مي‌رود در برنامه پنجساله ششم توسعه كشور گردش مالي بخش ارتباطات و فناوري اطلاعات كشور رشدي سه برابري داشته باشد و بتواند بيش از پنج درصد توليدناخالص داخلي را تامين كند.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: برنامه جامعی در بخش دولت الكترونیك كه بر بستر وب است از 2 سال پیش در شورای عالی فناوری اطلاعات تهیه شده است. در این برنامه تقسیم كار بخشی، خوشه ای و نهادی شده و همه دستگاه های كشور اكنون اقدام های خود را برای نسل دوم كارها شروع كرده اند.
جهانگرد اقدام های گذشته كه معرفی فرآیندها بوده را نسل اول كار عنوان كرد و گفت: در نسل دوم مستند سازی فرآیندها صورت می گیرد و تراكنش مالی نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
وی از ایجاد مركز ملی مبادله خدمات خبر داد كه بیش از 115 دستگاه كشور در آن به یكدیگر متصل شده اند و مراحل آزمایش را سپری می كند.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی شناسنامه رسمی حقوقی را برای همه دستگاه های اجرایی كه چه خدماتی دارند و مسئول آن چه كسی است، آماده كرده و اكنون این مرحله برای 69 دستگاه به اتمام رسیده است و اینها در پرتال قرار گرفته اند.
جهانگرد با بیان اینكه اكنون پرتال رسمی دولت الكترونیك ایران طراحی و در مرحله آزمایش قرار گرفته است، گفت: اكنون 26 دستگاه اجرایی كشور پرتال رسمی دارند كه فعالیت می كند و بزودی و به طور رسمی دولت الكترونیك( Iran Egovernment )اعلام شده و در اختیار عموم قرار می گیرد برای آنكه بتوانند از خدمات یكپارچه در زنجیره سرویس ها استفاده كنند.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اذعان كرد: بخش دسترسی در شبكه ملی اطلاعات طراحی و برنامه جامع آن تهیه و به منصه اجرا درآمده و به این معنا كه اقدام های فنی در باره اصلاح معماری شبكه از صوت به ساختار پروتكل اینترنت( آی پی IP)آغاز شده است .
وی گفت: نخستین سوئیچ ملی مبادله ترافیك داده در تهران افتتاح شده است و در چهار نقطه دیگر نیز اجرا می شود و كل ترافیك كشور در ساختار آی پی توزیع خواهد شد.
جهانگرد با بیان اینكه سوئیچ مربوط به سرور مجازی آی پی در سطح بین المللی به داخل كشور انتقال داده شده، خاطرنشان كرد: اكنون و برای ترافیك داده در سطح ملی بیش از 8 برابر به ظرفیت انتقال كشور اضافه شده است.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران یادآور شد:با مقررات حقوقی تازه كه تدوین شده بزودی اپراتورهای مجازی تلفن همراه به صورت گسترده در كشور حاضر خواهند شد و به ارائه خدمت می پردازند .
وی ادامه داد: اكنون بیش از 200 شهر كشور دارای نسل سوم تلفن همراه شده اند و از روزی كه نسل سوم آمده یك جهش ساختاری در خدمات رخ داده است.
جهانگرد به طراحی شدن بیش از 70 هزار برنامه فارسی (اپلیكیشن) در كشور اشاره كرد و گفت: اكنون مقدمات یك جهش بستر تكنولوژیك به طور كامل و همه جانبه در حال شروع است كه بر اساس آن انتظار می رود در همین فصل اول سال جاری مردم دسترسی بسیار مناسبتری هم به مبادله داده در پرتال دولت الكترونیك و هم در سرویس ها داشته باشند.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افق پیش رو را معرف یك فضای باز در حركت های گسترده در كاربردهای متفاوت دانست و یادآور شد: اینها موجب ارتقای بهره وری و ثروت آفرینی در كشور خواهد شد.
وی افزود: بازار ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT)در كشور هر ساله با رشد خوبی مواجه است و بالاترین میزان رشد در پنج برنامه گذشته در این بخش روی داده است.
جهانگرد در ادامه «وب» را مهمترین نوآوری جهان آی تی برای معرفی مفهوم شبكه و آثار تكاثری و هم افزایی آن در این جهان دانست و گفت: موضوع وب در بین همه نوآوری های فضای فناوری اطلاعات(IT) پرسرعت ترین ابزار در تحول این فضا است.
وی افزود: وب محصول نیازی بود كه در بخش فناوری اطلاعات بوجود آمد و بستری برای تعامل و تكاثر علم و ارزش های اجتماعی است.
جهانگرد وب را یكی از كلیدی ترین نوآوری های اینترنت شبكه در توسعه دانش عنوان كرد.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران به وجود 200 هزار فارغ التحصیل بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در كشور اشاره كرد و آنها را فرصت ثروت آفرین برای ایران دانست كه تنها باید با استفاده از تكنولوژی های روز خود را آماده پرش كنند.
در دومین كنفرانس وب پژوهی به موضوع هایی مانند ارزیابی كیفیت وب، اقتصاد اینترنتی و مدل های كسب و كار، امنیت و حریم خصوصی در وب، بازیابی وب و تحلیل محتوا، تحلیل رفتاری و شخصی سازی، تحلیل محیط های مجازی و شبكه های اجتماعی، سكوها و ابزارهای نرم افزاری وب، سكوهای رایانش توزیعی، انبوه، ابری، وب كاوی و وب معنایی پرداخته می شود.
دومین كنفرانس بین المللی وب پژوهی روز چهارشنبه ( 8 اردیبهشت ) در دانشگاه علم و فرهنگ آغاز به كار كرد و فردا ( پنجشنبه ) با ارائه مقالات به كار خود پایان می دهد.
نام:
ایمیل:
* نظر: