کد خبر: ۳۱۰۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵
سفیر ایران در اندونزی برداشته شدن تحریم ها پس از اجرای برجام را فرصت مناسبی برای توسعه همكاری دو كشور دانست و تاكید كرد در حال حاضر همكاری بانكی میان ایران و اندونزی بزرگترین چالش در روابط دو جانبه است.
'ولی الله محمدی نصرآبادی' سفیر جمهوری اسلامی ایران در اندونزی كه روز پنجشنبه از دفتر روزنامه 'رپوبلیكا' دیدن كرد، گفت: لغو تحریم های بین المللی علیه جمهوری اسلامی ایران سبب شد ایران همكاری اقتصادی با كشورهای مختلف دنیا را با جدیت بیشتری دنبال كند.
وی طی سخنانی در دفتر این روزنامه اندونزیایی كه روز جمعه 'رپوبلیكا' منتشر كرد، گفت: مردم ایران و اندونزی دیدگاه بسیار مثبت و ویژه ای به یكدیگر دارند.
وی با اشاره به ظرفیت های مثال زدنی دو كشور برای بسط روابط در حوزه های مختلف، خاطر نشان كرد: برداشته شدن تحریم ها علیه ایران فرصت مناسبی را برای توسعه همكاری فی مابین فراهم آورد و ما آماده ایم در تمامی حوزه ها بویژه حوزه اقتصادی روابط خود را با اندونزی گسترش و در این مسیر از ظرفیت های دو كشور استفاده كنیم
سفیر ایران با اشاره به علاقمندی ایرانیان به كالاهای تولید اندونزی، گفت: كاغذ، روغن پالم، تولیدات نساجی، قهوه، كاكائو و ... از جمله كالاهای صادراتی اندونزی به ایران است.
وی ادامه داد : ایران نیز آماده است در حوزه های تجاری، صنایع برق، نفت و گاز، انرژی های نوین، ساخت بزرگراه و پروژه های زیرساختی با اندونزی همكاری كند.
محمدی از عدم برقراری روابط بانكی میان دو كشور به عنوان مساله ای مهم پیش روی توسعه مناسبات فی مابین نام برد و خاطر نشان كرد: ایران تاكنون چندین هیات بانكی برای برقراری روابط میان نظام بانكی دو كشور به اندونزی اعزام كرده است و امیدواریم با برقراری این روابط شاهد توسعه مناسبات اقتصادی در تمامی زمینه ها باشیم.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت روابط اقتصادی فعلی میان دو كشور، گفت: در سال 2011 میزان روابط اقتصادی دو كشور افزون بر 2 میلیارد دلار بود كه با اعمال تحریم ها علیه ایران این میزان سال به سال كاهش یافت، ولی امروز و پس از لغو تحریم ها به یقین می توانیم سطح روابط خود را به راحتی از مرز 2 میلیارد دلار نیز عبور دهیم.
سفیر ایران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عزم راسخ ایران در تقریب میان مذاهب اسلامی و همچنین اتحاد میان مسلمانان در راستای مبارزه با تروریسم، گفت: 'ما در راستای تقریب مذاهب اسلامی اقدامات بسیاری را انجام داده ایم و سالانه نشست های بسیاری را در این زمینه برگزار می كنیم. در ارتباط با مسائل منطقه و اختلاف نظر میان برخی از كشورهای خاورمیانه نیز تاكید ما همواره بر حل تمامی مسائل از طریق گفت وگو بوده است.
وی گفت: ما معتقدیم برای حل مسائل منطقه نیازی به تشكیل ائتلاف نظامی نیست، بلكه تنها گفت وگو و تعامل سازنده می تواند راهگشای مسائل باشد.
محمدی ادامه داد: 'تاریخ بخوبی نشان داده است كه تسلیحات نظامی به هیچ عنوان نمی تواند پیروزی را بهمراه داشته باشد و به همین دلیل نیز رژیم صدام حسین با حمایت بسیاری از كشورهای عربی خاورمیانه و حتی غرب و بكارگیری تسلیحات پیشرفته علیه ایران نتوانست ملت ما را شكست دهد و در پایان ما پیروز جنگ تحمیلی بودیم.
به گفته وی، حل مسائل مختلف با توسل به اسلحه تنها به مردم كشورها آسیب می رساند، زیرا هزینه سالانه ای كه برخی از كشورها برای خرید تسلیحات اختصاص می دهند می تواند در راستای افزایش رفاه عامه و كیفیت زندگی مردم آن كشورها مورد استفاده قرار گیرد.
بلندپایه ترین دیپلمات ایران در اندونزی در ادامه مصاحبه خود با خبرنگاران روزنامه رپوبلیكا، در پاسخ به سوالی در خصوص روابط میان ایران و عربستان سعودی، گفت: عربستان سعودی بصورت یكجانبه و به دلیل حمله عده ای به سفارت خود در ایران روابطش را با كشور ما قطع كرد، ولی با این وجود ما آماده از سرگیری روابط با این كشور هستیم و حاضریم مسائل احتمالی را از طریق گفت وگو حل و فصل كنیم.
سوال بعدی از سفیر ایران در خصوص گروه تروریستی داعش بود كه ولی الله محمدی در تشریح تحولات مربوط به این گروه تروریستی، گفت: داعش در ابتدا با حمایت تعدادی از كشورهای خاص متولد شد و امروز به یك خطر جهانی تبدیل شده است و معتقدم برای رویارویی با آن می بایست اختلافات را كنار گذاشت و به مقابله بین المللی با این پدیده پرداخت.
وی همچنین در دفاع از ایران درقبال اتهاماتی كه نسبت به دخالت كشورمان در امور كشورهای منطقه از قبیل عراق، سوریه و لبنان مطرح می شود، گفت: ما تنها درخواست رسمی دولت های این كشورها برای یاری به آنان جهت مبارزه با گروه های تندرو را اجانب كرده ایم و دولت های این كشورها نیز مراتب تشكر خود از حمایت های ایران را بارها عنوان كرده اند.

** ایران خواستار حفظ شان و حرمت حجاج ایرانی شد
تارنمای خبری 'رپوبلیكا در ادامه نوشت: قطع روابط دیپلماتیك میان عربستان سعودی و ایران سبب افزایش مسائل موجود میان این دو كشور شده است. با نزدیك شدن به ایام حج، مقامات ایرانی می بایست تلاش بیشتری نسبت به قبل جهت حل مسائل مربوط به حجاج ایرانی داشته باشند.
سفیر ایران در اندونزی در این رابطه به تارنمای رپوبلیكا، گفت: یك هیات ایرانی پس از انتظار فراوان جهت صدور روادید در نهایت به عربستان سعودی سفر كرد و در راستای فراهم آوردن بهترین شرایط برای اعزام حجاج ایرانی، با مقامات عربستان به مذاكره پرداخت.
وی با اشاره به اینكه تامین و تضمین امنیت و حفظ شان و حرمت حجاج ایرانی از جمله موارد مورد تاكید هیات ایرانی در مذاكره با مقامات عربستان بود، گفت: مناسك دینی هیچ ارتباطی با مسائل سیاسی ندارد، به همین دلیل مناسك حج می بایست به دور از هر مشكلی و با بهترین شرایط برگزار شود.

** ایران آماده عادی سازی روابط با عربستان
این تارنما همچنین نوشت: پس از قطع یكجانبه روابط دیپلماتیك توسط عربستان سعودی، ایران برای عادی سازی روابط خود با این كشور اعلام آمادگی كرده است.
محمدی روز گذشته در حاشیه بازدید از تحریریه روزنامه رپوبلیكا به خبرنگاران این روزنامه اندونزیایی، گفت: بهانه عربستان سعودی برای قطع روابط دیپلماتیك با ایران غیرمعقول است، با این وجود ما آماده گفت وگو با این كشور جهت حل مسائل هستیم.
وی ادامه داد: حدود 100 نفر در ساعاتی از شب و زمانی كه هیچكدام از دیپلمات های عربستان سعودی در ساختمان این سفارت نبودند به آن حمله كردند. البته عاملان این رویداد دستگیر، دادگاهی و مجرم شناخته شدند. از آن روز عربستان بصورت یكجانبه روابط خود با ایران را قطع كرد كه به عقیده ما بهانه این كشور برای قطع روابط میان دو كشور بزرگ عقلانی نیست، زیرا این رویداد امكان داشت در هر نقطه از دنیا روی دهد.
سفیر ایران با تاكید بر اجرای روند قضایی نسبت به عوامل حمله به سفارت عربستان سعودی در ایران، گفت: 'جوكو ویدودو' رئیس جمهور اندونزی در راستای حل این مساله، خانم 'رتنو مارسودی' وزیر امور خارجه اندونزی را به عنوان فرستاده ویژه خود به تهران اعزام و در همان زمان نیز ایران اعلام كرد آماده است پیشنهاد اندونزی در خصوص عادی سازی روابط با عربستان سعودی را اجرا كند.
وی گفت: با این وجود برای حل این مساله می بایست اراده لازم از هر دو طرف وجود داشته باشد.
وی با بازگوكردن سخنان اخیر دكتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در اجلاس اخیر سران كشورهای عضو سازمان همكاری اسلامی در تركیه، خاطر نشان كرد: ایران آماده است با تمامی كشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی، گفت وگو كند.
سفیر ایران همچنین در خصوص اتهاماتی كه نسبت به كشورمان در خصوص دخالت در امور كشورهای منطقه مطرح می شود، گفت: 'ایران در امور كدام كشور دخالت كرده است؟ ما به دعوت دولت های سوریه و عراق به آنان یاری رساندیم'.
وی همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط ادعای دخالت ایران در امور یمن، گفت: هیچ مدركی دال بر این موضوع وجود ندارد.

** ایران 10 نیروگاه هسته ای می سازد
دیپلمات بلندپایه ایران در اندونزی در ادامه از طرح ساخت 10 نیروگاه هسته ای جدید توسط ایران خبر داد و گفت: در حال حاضر ایران یك نیروگاه هسته ای دارد كه ساخت آن چند سال پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979 آغاز شد و در راستای ساخت این نیروگاه سختی های بسیار را پشت سر گذاشتیم.
وی ادامه داد: ما بارها عنوان كردیم فعالیت های هسته ای ما با هدف صلح آمیز انجام می شود و با وجود اینكه یك كشور غنی از ذخایر نفت و گاز هستیم، ولی در پی استفاده از منابع انرژی سازگار با محیط زیست می باشیم.
سفیر ایران با تاكید بر اینكه برنامه های هسته ای كشورمان هیچگاه اهداف تسلیحاتی را دنبال نمی كرده است، گفت: تاریخ نشان داده است تسلیحات نظامی نمی تواند پیروزی را به همراه آورد، بلكه این گفت وگو و تعامل است كه می تواند حل مسائل را ممكن سازد.
وی حركت ایران در آغاز غنی سازی اورانیوم و همچنین تولید سوخت هسته ای را نشات گرفته از عدم آمادگی كشورهای مختلف جهت فروش سوخت هسته ای به ایران حتی جهت استفاده از راكتور تحقیقاتی تهران عنوان كرد و گفت: زمانی كه ایران مشاهده كرد كشورهای دنیا حاضر به فروش سوخت هسته ای نیستند، لذا خود تصمیم به تولید این سوخت گرفت.
وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص توافق هسته ای با كشورهای 1+5 گفت: ما ثابت كردیم هر مساله با مذاكره و گفت وگو قابل حل است و اینك فعالیت های هسته ای ایران و غنی سازی اورانیوم تا حدود 4 درصد در ایران ادامه خواهد داشت.
نام:
ایمیل:
* نظر: