کد خبر: ۳۱۰۸۳
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۹
معاون وزیر نیرو گفت: بدون حصول اطمینان از وضعیت منابع آب در سال های آتی تخصیص آب به فاز دوم طرح 550 هزار هكتاری خوزستان ممكن نیست.
رحیم میدانی  در نشست خبری با رسانه های گروهی استان كه با حضور جمعی از مسئولان جهاد كشاورزی، جهاد نصر و سازمان آب و برق خوزستان برگزار شد اظهار كرد: خوشبختانه متناسب با اطلاعات و داده هایی كه در اختیار همكاران ما در استان خوزستان قرار گرفت، مدیریت خوبی در سیلاب اخیر صورت گرفته و می توان گفت مدیران استانی در بحث سیلاب، مدیریت قابل قبولی داشت.
وی همچنین سیلاب اخیر در برخی مناطق خوزستان و طغیان رودخانه دز را بی سابقه خواند و افزود: در ساعت 5 صبح روز پنج شنبه 26 فروردین دبی لحظه ای سد دز به 10 هزار و 400 مترمكعب در ثانیه رسید كه از زمان آبگیری این سد در سال 1342 تا كنون بی سابقه بوده اما خوشبختانه بر اساس پیش بینی های كلی سازمان هواشناسی، سیلاب به گونه ای مدیریت شد كه از خطر سرریز شدن آب جلوگیری شد.
معاون وزیر نیرو ادامه داد: همچنین از سوی دیگر سد گتوند نیز در مدیریت سیل اخیركمك كرد و با كاهش شدت جریان سیل از وارد آمدن میزان خسارات بیشتر جلوگیری كرد.
وی تصریح كرد: با تجهیز هر چه بیشتر امكانات و تجهیزات سازمان هواشناسی، آمار دقیق تری به جامعه و دستگاه های اجرایی ارائه می شود و در نتیجه مدیریت بهتری در مواقع بروز بحران صورت می گیرد.
میدانی مسئله اساسی دیگر را تعیین حد بستر و حریم رودخانه ها دانست و افزود: حداقل در رودخانه هایی با سیلاب های 25 ساله، هیچ مركز جمعیتی نباید در محدوده آن ساخته شود به همین دلیل در برنامه ششم توسعه 30 هزار كیلومتر از رودخانه های كشور را برای بررسی و تعیین حد بستر پیش بینی كرده ایم .
وی گفت: اما رودخانه كارون جزء آن ها نیست و هنوز به صورت كامل تعیین نشده و امید می رود سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور در تخصیص منابع مالی به این فعالیت، اولویت ویژه ای قائل شود.
وی در پاسخ به سوال یكی از خبرنگاران مبنی بر ابراز نگرانی كشاورزان از عدم اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هكتاری گفت: ما 15 سال خشكسالی شدید را پشت سر گذاشته و وقتی دوره های ایمونولوژیكی را در نظر می گیریم این نوسانات و تغییرات، از نظر میزان آبی كه می توان روی آن برنامه ریزی كرد، آمار و اعداد جدیدی را در اختیار ما قرار می دهند و ما با اعمال این 15 سال خشكسالی، امسال به حداقل آن در كرخه، مارون و كارون بزرگ رسیده و خشكسالی نداشتیم.
وی ادامه داد:به همین دلیل اعلام قطعی تخصیص آب به فاز دوم اراضی 550 هزارهكتاری خوزستان زمانی انجام می شود كه وضعیت حوزه های آبریز ما در سال های آینده بررسی و برآورد دقیق شود.
وی ادامه داد: در زمان حاضر قرار است در طول دو سه ماه آینده در اراضی حوزه كرخه خوزستان وضعیت موجود و حق آبه ها را شناسایی كنیم تا در صورت امكان تامین آب زمین های بیشتری را زیر كشت قرار دهیم.
وی ادامه داد: سال گذشته كل ورودی كرخه(سیمره و كرخه) 1.1 میلیارد مكعب و امسال 3.7 میلیارد مكعب شده است و مسئله ی عدم تخصیص آب نه به علت برداشت آب ازسرشاخه ها بلكه به علت خشكسالی های ممتد و بسیار شدید بوده است.
وی به سد بختیاری نیز اشاره كرد و گفت: در بالادست سد دز نیز سد بختیاری را در برنامه های خود داریم چرا كه یكی از مشكلات كرخه، انباشته شدن رسوبات در پشت سد دز است و سد بختیاری در شاخه بختیاری احداث خواهد شد كه هم به كاهش ورود رسوبات به سد دز كمك كند و هم در تنظیم آب سد دز در سیلاب ها نقش موثری داشته باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر: