کد خبر: ۳۱۰۹۵
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۸
بازارهای نوظهور موفق شدند تا در ماه جاری توازن در جریان معاملات خود را کنترل کنند و به طور قابل توجهی این روند را حفظ کنند.
 گردش مالی در بورس و سهام بازارهای نوظهور برای دومین ماه متمادی مستحکم بود و براساس تخمین های اعلام شده فراتر از حد جبران خسارت خروج سرمایه ها بوده است که پیشتر باعث ترس سرمایه گذاران خارجی در دو ماه اول سال میلادی شد.
 موسسه مالی و صنعت بین المللی اعلام کرده است خروج سرمایه از کشورها توسط سرمایه گذران و تبدیل آن به بورس کالا در بازارهای نوظهور در ماه آوریل به 25.5 میلیارد دلار رسیده است. جذب سرمایه ها پس از یک دوره متداوم هفت ماهه با افزایش روبرو شده است که از ماه جولای تا فوریه 80.7 میلیارد دلار بوده است.
 این بازگشت قابل توجه می تواند باعث شود تا انتظار ادامه این جریان از سطح ناپایدار در ماه مارس تغییر کرده است و بالاتراز میانگین پنج سال گذشته بوده است. هجوم سرمایه گذاران به بازارهای نوظهور در اوایل هفته گذشته ناشی از نگرانی از سقوط یا کندی شدید رشد اقتصادی چین بود که با کاهش قیمت جهانی نفت و دیگر بورسهای کالا و همچنین آینده نامعلوم نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا رخ داد. خروج سرمایه ها در زمانی که مقامات پکن برای کاهش نگرانی وارد عمل شدند کاهش یافت همچنین سرمایه گذاران قانع شدند که فدرال رزرو نرخ بهره ها را تغییر نخواهد داد.بسیاری معتقدند که وضعیت بد را پشت سر گذاشته اند و این امر باعث بازگشت جریان سرمایه گذاری بوده است.
اما برخی از تحلیل گران معتقدند نتیجه گیری برای ماههای آینده درباره کارکرد بازارهای نوظهور بسیار زود است.
وضعیت قیمت نفت ممکن است برای همیشه مشخص شود ولی دیگر مسائل در بازده زمانی کوتاه مدت حل خواهد شد.
 سرمایه گذاران بزرگ از خاورمیانه از جمله صندوق های ملی این کشورها توجه خود را متوجه مشکلات مالی کرده اند و احتمال بازگشت قدرتمند آنها به بازارهای نوظهور کم است. سرمایه گذاران در بخش خرده فروشی نیز با رویکرد محکمتر عمل می کنند.
موسسات سرمایه گذار غیر خاورمیانه ای یکی از منابع پایدار برای سرمایه های ورودی به بازارهای نوظهور محسوب خواهند شد که بهتر از سطح انتظار خواهند بود و این نظریه تقویت می شود که بورس در بازارهای نوظهور ارزان است.
صندوق بین المللی پول معتقد است نوآوری در بازارهای نوظهوری چون هند ادامه خواهد داشت. تمام چهار منطقه بازارهای نوظهور با ورود سرمایه روبرو شدند در آمریکای لاتین جذب سرمایه 12 میلیارد دلار بوده و در بازارهای آسیا این سرمایه 11.2 درصد بوده است.
موسسه بین المللی مالی و صنعت اعلام کرده است رشد تمایل به سرمایه گذاری در برزیل بالا بوده است کشوری که با احتمال استیضاح رئیس جمهوری روبروست اما سرمایه گذاران معتقدند این شرایط تاثیر کمی بر سیاستگذاریها خواهد داشت.
با این حال باید به کاهش معاملات بورس بازارهای نوظهور در سه روز گذشته با همزمانی گزارش کاهش رشد اقتصادی آمریکا و نگرانی از چشم انداز اقتصاد جهانی با کاهش همراه بود.سهام های روبه رشد کالا در تایوان، مالزی، هند و لهستان با کاهش همراه بود.
شاخص بورس بازارهای نوظهور در بورس لندن کاهش 0.7 درصد داشت. در بورس ارزی بازارهای نوظهور که مبادلات ارزی 25 کشور درحال توسعه را شامل می شود تغییری نکرد و توانست در این ماه افزایش 0.7 درصدی داشته باشد.
جاناتان ویتلی فایننشال تایمز ترجمه : فاطمه مهتدی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار