کد خبر: ۳۱۱۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۹
رئیس كل گمرك جمهوری اسلامی ایران و وزیر امورخارجه كره جنوبی در حاشیه سفر فردا (یكشنبه) رئیس جمهوری كره جنوبی به تهران، موافقتنامه همكاری متقابل اداری در موضوع های گمركی امضا می كنند.
مدیركل دفتر همكاری های بین الملل گمرك جمهوری اسلامی ایران با اعلام این خبر افزود: ایجاد تسهیلات برای توسعه و گسترش تجارت قانونی دوجانبه، تبادل اطلاعات و تجربه ها برای اجرای كامل قوانین و مقررات حاكم بر تجارت خارجی و مبارزه با تخلف های گمركی، قاچاق مواد مخدر و جرائم سازمان یافته فراملیتی برای حفاظت از جوامع دو كشور، محورهای اصلی این موافقتنامه است.
«حسین كاخچی» اضافه كرد: همكاری در زمینه تهیه و ارائه اطلاعات مربوط به قوانین و آیین نامه های اجرایی حاكم در قلمرو گمركی یكدیگر بویژه در زمینه انواع تخلف گمركی، همكاری دوجانبه در زمینه جلوگیری، تحقیق و جلوگیری از تخلف گمركی ضمن رعایت قوانین اداری، حقوقی و ملی هر دو كشور و مبادله اطلاعات برای اطمینان یابی از اجرای صحیح قوانین و مقررات گمركی، از موارد این موافقتنامه به شمار می رود.
به گفته این مسئول، تبادل تجربه در مورد انواع روش ها، وسایل و شیوه های نوین اختفای انواع مواد مخدر و قاچاق كالا، همكاری درباره اجرای آخرین تكنیك های جدید گمركی به منظور ارتقای كارایی و سرعت عمل، تبادل اطلاعات در زمینه تعیین ارزش كالا، طبقه بندی و اعلام تعرفه و تعیین كشور مبدا كالا و همكاری برای اعمال «تحویل كنترل شده» برای كشف و دستگیری اشخاص درگیر در شبكه قاچاق مواد مخدر، دیگر مواد این موافقتنامه را تشكیل می دهد.
كاخچی اضافه كرد بر پایه این موافقتنامه گمرك های دو كشور برای تبادل اطلاعات فوری به صورت شفاهی و تایید آن به صورت كتبی، مبادله اطلاعات آماری و آمار تجارت خارجی دو كشور، اشتراك گذاری نظر كارشناسی برای مبارزه با تخلف گمركی و تبادل آخرین تكنیك های به كار رفته برای ترخیص فوری كالا ارتباط مستقیم خواهند داشت.
مدیركل دفتر همكاری های بین الملل گمرك جمهوری اسلامی ایران اعلام كرد: در سال 2015 حجم كل مبادلات تجاری دو كشور پس از كاهش به سبب تحریم ها، به چهار میلیارد و 285 میلیون دلار رسید كه حجم واردات ایران از كره جنوبی چهار میلیارد و 35 میلیون دلار و صادرات به آن كشور 250 میلیون دلار بود.
كاخچی گفت: پلاسما، محصولات آهنی و فولادی و ابزارهای ممزوج با آهن یا فولاد، گوشی تلفن همراه، اجزا و قطعات یخچال، لاستیك، قطعات ترمز خودرو، كاغذ و مقوا و اجزا و قطعات ماشین های رختشویی مهمترین كالاهای وارداتی ایران از كره جنوبی به شمار می رود.
به گفته وی، بوتان، پروپان، هیدروكربورهای غیرحلقوی، سرب تصفیه شده، روی غیرممزوج، پلاسما و فرآلدهید پلی اتیلن مهمترین محصولات صادراتی ایران به این كشور است.
نام:
ایمیل:
* نظر: